• mb08

trött bebis som inte vill sova....

ok, ett av alla inlägg om sömn... men måste ventilera lite....
    har en snart 8 mån pojke som sover dåligt. Han sov bra (för att vara bebis, liksom) sina första ca 3 månader. Dvs han åt och somnade hyfsat snabbt om därefter. Har alltid haft en ok dygnsrytm så att säga, inte haft några vakenperioder mitt i natten. Vid 3-4 mån började han att vara vaken mer, somnade inte om efter amning utan kunde vara ledsen och inte komma till ro trots att man "gör allt". Dvs det är mörkt och släckt och man visar att det är natt och han får ligga nära mig osv. Ammade på natten till för 2 v sedan när jag kände att nu är det nog. Eftersom han liksom ändå inte somnade om lätt utan var vaken och så ändå. Var beredd på att det skulle bli lite tufft förstås. Nu har det gått 2 v då och det är NOLL förbättring. Han är vaken ett gäng ggr per natt och är då vaken upp till 2 h i stöten. Han kan gråta och vara jätteledsen hela den tiden. Jag ligger bredvid och klappar honom osv så det är inte brist på närhet. Hans pappa sover med honom ibland och då är han inte lika ledsen, men precis lika vaken.... Han äter bra och är välväxt så det är inte hunger. Han somnar själv så det är inte det klassiska med att somna på ett sätt och vakna när det upphört (typ tutte i mun). han somnar lätt och kan tom somna när han är ensam i rummet. han säger bara da da da och somnar. på natten däremot vaknar han ledsen och gråter. på dagen sover han urdåligt också, sällan mer än 30 min åt gången oavsett om det är hemma i sängen eller i vagnen. så han vaknar ledsen då också, eftersom han är urtrött. Nån enstaka gång sover han längre och då vaknar han glad och supergullig. tycker så synd om h onom som hela tiden är så trött och gnällig pga det när han "egentligen" är en glad och lätt bebis. och tycker synd om mig själv också förstås... Och ja jag vet att 8 mån är en känd jobbig fas men detta har alltså varat i snart 5 månader så det är ingen fas. MIn äldsta son var inte alls såhär utan vaknade mer och var allmänt orolig, vilket ju är helt normalt så att säga. men han var inte vaken flera timmar och bara skrek! han sov också bättre och bättre med tiden, några faser undantaget. med denna lilla blir det ju bara sämre o sämre! alltså - vad GÖR jag?!?!?!

• Svar på tråden trött bebis som inte vill sova....
  • mb08

Ja jo det har jag ju gjort. Inga direkta råd. Fått tips om kommunens psykologer och bokat tid hos dem men inte varit där än. Även gjort läkarundersökning för att utesluta fysiska orsaker men han ter sig alldeles frisk, som tur är förstås.

• Idon

Nu vet jag inte om 8 månader är lite liten för att ge men vi testade allt på våran 5 åring som alltid vaknat lätt och flera gånger per natt och såklart trött och grinig på dagen pga ständig dålig sömn. Vi fick rådet att ge omega 3 vitamin och det fungerade direkt! ???? Hux flux sover han hela nätter och är pä mycket piggare på dagarna. Det finns teorier att vissa barn har svårt att gå ner i djupsömn och att omega 3 då hjälper. Det hjälpte för oss iaf och kanske värt ett försök om han inte anses för liten.

Svar på tråden trött bebis som inte vill sova....