• Anonym (Vart?)

Vart sitter adamsäpplet? (Se bild)

Är tjej. Men knölen som åker upp och ner har jag alltid trott varit det som står laryngeal prominence.

Men någon sa att det var cricoid cartilage? Alltså den bollen som åker upp och ner när man sväljer.

Nån som vet?

• Svar på tråden Vart sitter adamsäpplet? (Se bild)
  • nnnnnnnn

tänk vad bra google är! 5 sekunder och sen vet man mer:

adamsäpple är det officiella internationella namn på latin - «Prominentia Laryngea».Struphuvudet hos män och kvinnor består av brosk, som ligger runt struphuvudet.När de blir äldre struphuvudet växer i storlek, och därför, är brosket ökar också, vilket skapar en lätt utbuktning.

• Anonym (Vart?)

Aha nej jag såg nu att det är det första. Men det ser ju inte alls ut som en boll?

Jag har dessutom som en liten knöl längst ut.

• Anonym (Vart?)
    nnnnnnnn skrev 2016-12-27 22:58:22 följande:

tänk vad bra google är! 5 sekunder och sen vet man mer:

adamsäpple är det officiella internationella namn på latin - «Prominentia Laryngea».Struphuvudet hos män och kvinnor består av brosk, som ligger runt struphuvudet.När de blir äldre struphuvudet växer i storlek, och därför, är brosket ökar också, vilket skapar en lätt utbuktning.

Om du känner på ditt Adamsäpple?/struphuvud. Längst upp där den delar sig lite som ett V.

Är set spetsigt där? Har som en liten kula som följer med när jag vrider huvudet.
  • nnnnnnnn

Det kan se väldigt olika ut på olika personer. Kolla upp på VC om du är orolig.

Bildgoogla så får du se en hel massa olika, det finns otaliga varianter.

• Anonym (Vart?)
    nnnnnnnn skrev 2016-12-27 23:03:04 följande:

Det kan se väldigt olika ut på olika personer. Kolla upp på VC om du är orolig.

Bildgoogla så får du se en hel massa olika, det finns otaliga varianter.

Jag har googlat hur mkt som helst på bilder och jag ser bara detta platta. Inte att det ser ut som en utbuktning :/ får väl kolla upp.
Svar på tråden Vart sitter adamsäpplet? (Se bild)