• Anonym (kleff)

Sockor/sockar till vandring

Tjenas,

En liten utröning kring detta med sockOR, sockAR, kärt barn har många namn, eller?

Rätta mig gärna om jag har helt fel om alla dessa benämningar...

Jag ska på vandring till våren, temp kring 12-18 grader så blir att ta med ett par kängor och så varma strumpor.

Hört olika råd om hur man då undviker skavsår, dels ha någon slags strumpa under som inte glider på fötterna och sen nått till par som isolerar och samtidigt för bort fukten. Ska väl kanske fylla ut skorna också, jag vet inte.

Har ett par ull-strumpor, sockor, whatever, lite mellantjock, men några tunnare par i icke-bomull har jag inte hittat. Något som kan rekommenderas som inte är alltför dyrt?

Andra råd?

• Svar på tråden Sockor/sockar till vandring
  • vikkey

Jag kör alltid på dubbla sockar, köper från Engelssons (deras "Sockpaket vandring") och har funkar finfint för mig. Nu har jag visserligen höstvandrat i lite svalare temp, men tror inte det ska vara nån dealbreaker. Ha en fin tur!

• Grande Rock

Är dina kängor nya?
    Har du lätt för att få skavsår?

Jag har aldrig använt annat än en grov yllestrumpa i mina kängor vid mina fjällvandringar och har inte haft några problem med skav så länge jag hållt fötterna torra och rena.
    Nu har jag iofs ganska tåliga fötter och ett par väl ingångna kängor.

Mitt bästa tips är att prova innan vad som passar just dina fötter, ge dig inte ut på långvandring i ett nytt "system".

För att ge ett svar på din direkta fråga vill jag rekommendera Woolpower, de har generellt bra kvalitet på sina grejor. Dock har jag som sagt ingen egen erfarenhet av att använda liner.
    www.naturkompaniet.se/woolpower-3-pack-merino-liner

Att tro är att inte veta
  • Anonym (kleff)

Syntet, kan det vara vilket icke bomull som helst?

Jag brukar inte vandra så ofta i svår terräng, men går mycket i jobbet och inte haft skavsårsproblem än. Har packat fram tejp och plåster och salvor i förebyggande syfte.

Gjorde en vandring i uppåt och nedåtgående terränh för två år sedan, då fick jag blåsor på två tår. Men var bara vanliga allround / joggingskor, inga regelrätta kängor.

Blev nog mest av när jag gick nerför.

Har ett par mellantjocka ullstrumpor och sen ett par som ser ut som typ jägarsockor, riktigt tjocka saker. De kändes dock något halkiga, så fpr känslan av att det blir dålig friktion mot fötterna.

Svårt att se nått märke på sockorna.

Men vad kallas egentligen strumpor, är det sockor eller sockar eller nått annat?

• Margaux

Viktigast är väl att ha med typ sandaler så att fötterna får andas när du väl kommer fram för kvällen... och ja, på vandring får man ha sockor i sandaler....
    samt ombyte om du blir våt/svettig.

• Lena

Polyester är ett bra material för innersta strumpan. Iaf naturkompaniet har

Svar på tråden Sockor/sockar till vandring