• Anonym (Kan man det?)

Flytta tillbaka vid sjukdom och få sjukvård?

Träffade en svensk dam på flyget som hade bott utomlands i många år och när hon fick en ganska allvarlig sjukdom så flyttade hon hem igen. Fullt förståeligt att hon ville vara nära sin släkt och få sjukvård som hon litar på men jag undrar om det är så lätt? Kan man bli sjuk boendes utomlands och bara bestämma sig för att flytta hem igen och veckan efter man kommer tillbaka så har man full tillgång till svenska sjukvården och eventuella sjukvårdsbidrag eller vad det nu heter? En slags lön för att man är sjuk alltså eller får man bara själva sjukvården men inga bidrag utan måste försörja sig själv? Jag ville inte fråga henne om ekonomin men blev nyfiken på hur det funkar och om återvändande svenskar får sjukvård direkt dom har skrivit in sig i landet.

• Svar på tråden Flytta tillbaka vid sjukdom och få sjukvård?
  • Anonym (Kan man det?)
    Anonym (Varierar) skrev 2016-12-28 17:35:17 följande:
    Beror på lite olika saker www.1177.se/Orebrolan/Regler-och-rattigheter/.../
    Hon tog sitt pick och pack och flyttade hem och skrev in sig i Sverige igen så jag tycker inte att din länk passar men tack ändå. Vill inte skriva vilken sjukdom det gäller om hon läser här men tänk något allvarligt som cancer, Parkinsson, hjärtfel och liknande som kräver en längre tids vård.
  • Anonym (Milla)

Sjukpenning tror jag inte att man får. Hur gammal var damen? Det kan ju tänkas att hon var pensionär och inte behövde någon sjukpenning. Eller så hade hon pengar på banken.

• Anonym (Kan man det?)
    Anonym (Milla) skrev 2016-12-28 17:44:15 följande:
    Sjukpenning tror jag inte att man får. Hur gammal var damen? Det kan ju tänkas att hon var pensionär och inte behövde någon sjukpenning. Eller så hade hon pengar på banken.
    Hon var 45-50 år skulle jag tro. Jag trodde att om man är inskriven i landet så har man rätt till allt som alla andra svenskar har så även sjukpenning? Men hon har kanske bara rätt till vården men inte bidragen? Har ingen aning om hon kunde försörja sig själv med egna pengar men jag blev mest nyfiken på hur det funkar för svenskar som har bott utomlands och kommer tillbaka.
  • Anonym (Roxi)

Sjukpenning har man bara rätt till om man har en sjukpenninggrundande inkomst i Sverige. Det är det inte alla svenskar som har heller, till exempel många studenter, arbetslösa och deltidsarbetande.

• Monkii

Sjukvård har man rätt till när man bosatt sig i Sverige (igen) samma som om en tysk flyttar till Sverige, men sjukpenning får man inte förrän man börjat en ny anställning och fått SGI.

• Anonym (Kan man det?)
    Anonym (Roxi) skrev 2016-12-28 18:15:08 följande:
    Sjukpenning har man bara rätt till om man har en sjukpenninggrundande inkomst i Sverige. Det är det inte alla svenskar som har heller, till exempel många studenter, arbetslösa och deltidsarbetande.
    Monkii skrev 2016-12-28 18:20:30 följande:
    Sjukvård har man rätt till när man bosatt sig i Sverige (igen) samma som om en tysk flyttar till Sverige, men sjukpenning får man inte förrän man börjat en ny anställning och fått SGI.

Så själva sjukvården och mediciner som kan bli mycket kostsamt har man rätt till samma dag man flyttar hem igen dvs skriver in sig? Om man aldrig jobbar för att man har pengar på banken som man lever på kommer man aldrig att få sjukpenning då? Man får inte pension heller för att man inte har jobbat eller kanske bara jobbade något år i Sverige när man var ung? Nu blev det lite ot men det är intressant att veta.
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Kan man det?) skrev 2016-12-28 18:25:25 följande:
    Monkii skrev 2016-12-28 18:20:30 följande:Sjukvård har man rätt till när man bosatt sig i Sverige (igen) samma som om en tysk flyttar till Sverige, men sjukpenning får man inte förrän man börjat en ny anställning och fått SGI.

Så själva sjukvården och mediciner som kan bli mycket kostsamt har man rätt till samma dag man flyttar hem igen dvs skriver in sig? Om man aldrig jobbar för att man har pengar på banken som man lever på kommer man aldrig att få sjukpenning då? Man får inte pension heller för att man inte har jobbat eller kanske bara jobbade något år i Sverige när man var ung? Nu blev det lite ot men det är intressant att veta.
    Har man aldrig jobbat så har man ingen sjukpenninggrundande inkomst och kan inte få sjukpenning om man blir sjuk. Får man barn får man lägsta ersättningen och man får endast garantipension.
  • Monkii
    Anonym (Kan man det?) skrev 2016-12-28 18:25:25 följande:

Om man jobbar utomlands och sedan flyttar till Sverige som pensionär får man sin pension från landet man jobbat i. Har man aldrig jobbat alls får man inte heller sjukpenning eftersom sjukpennig ersätter lön.
  • Anonym (Kan man det?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-12-28 18:29:00 följande:
    Har man aldrig jobbat så har man ingen sjukpenninggrundande inkomst och kan inte få sjukpenning om man blir sjuk. Får man barn får man lägsta ersättningen och man får endast garantipension.
    Monkii skrev 2016-12-28 18:30:16 följande:
    Om man jobbar utomlands och sedan flyttar till Sverige som pensionär får man sin pension från landet man jobbat i. Har man aldrig jobbat alls får man inte heller sjukpenning eftersom sjukpennig ersätter lön.

Så helt teoretiskt nu då och inte gällande kvinnan i min ts: Inga from Sweeeden jobbar i 5 år i Sverige som ung. Sen jobbar hon i Australien i 25 år varpå hon flyttar till Sverige igen. Då får hon pensionen från Australien och en garantipension från Sverige? Är hon sjuk så får hon klara sig på egna pengar alternativt socialbidrag om hon är utfattig?

Läste nångång nånstans att om man har bott (varit folkbokförd?) i Sverige i 40 år så får man någon slags pension i alla lägen? Är det garantipensionen? Känner själv att diskussionen går ot men det är intressanta följdfrågor som dyker upp. Skrattande
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (Kan man det?) skrev 2016-12-28 18:39:57 följande:
    Monkii skrev 2016-12-28 18:30:16 följande:Om man jobbar utomlands och sedan flyttar till Sverige som pensionär får man sin pension från landet man jobbat i. Har man aldrig jobbat alls får man inte heller sjukpenning eftersom sjukpennig ersätter lön.

Så helt teoretiskt nu då och inte gällande kvinnan i min ts: Inga from Sweeeden jobbar i 5 år i Sverige som ung. Sen jobbar hon i Australien i 25 år varpå hon flyttar till Sverige igen. Då får hon pensionen från Australien och en garantipension från Sverige? Är hon sjuk så får hon klara sig på egna pengar alternativt socialbidrag om hon är utfattig?

Läste nångång nånstans att om man har bott (varit folkbokförd?) i Sverige i 40 år så får man någon slags pension i alla lägen? Är det garantipensionen? Känner själv att diskussionen går ot men det är intressanta följdfrågor som dyker upp. Skrattande
    Vet inte om det gäller alla länder eller bara EU. Min farmor och farfar hade jobbat i Finland innan de emigrerade till Sverige och de fick pension från båda länderna när Sverige och Finland gick med i EU. Så det funkar ju iaf.
    Vet också att en del som emigrerat till USA flyttade "hem" igen till Finland och Sverige när de blev gamla och sjuka men hur det var med pensionen för dem vet jag inte. Men sjukvård fick de iaf.
Svar på tråden Flytta tillbaka vid sjukdom och få sjukvård?