• Swagger

    När slutade ditt barn med napp nattetid?

    Detta är en omröstning för föräldrar vars barn använt napp. När slutade ditt barn med napp för att somna in eller på natten över huvud taget? Om du har fler barn som använt napp, skriv det barn som slutade senast med napp. Skriv gärna i tråden om det var svprt, en kamp, att sluta med nappen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ditt barn med napp nattetid?
  • sextiotalist

    Dagtid så kom det av sig självt. Nattetid desto längre. Men när vi kom överens så var det inte ens en kamp. Dagtid, innan han fyllt fyra, nattetid innan han fyllt fem

  • Fru Ve

    Vi började minska på användandet dagtid vid ca 1,5 års ålder. Då fick de lägga undan nappen i en ask som de bara fick ta fram om de blev ledsna/slog sig eller vid läggdags. Nattetid hade båda mina napp till ungefär de fyllde 4. Vi gjorde då en kompromiss med dem att de fick skicka napparna till tomtens bebisar, och fick en önskad leksak tillbaka. Det har fungerat jättebra och med väldigt lite gråt. Jag har inte sett anledning att ta striden tidigare just gällande natt-användandet. Generellt så tror jag många skyndar på både att sluta med napp, blöja och annat onödigt tidigt. Jag kanske är lat, men tycker det enklaste är att vänta ut barnet tills hen själv är motiverad och det går att resonera. T.ex så sover fortfarande vår 5,5 åring inne i vårt sovrum (i egensäng visserligen) bara för att han själv inte vill flytta på sig. Tänker vänta tills han vill, alternativt tills han går att muta.

Svar på tråden När slutade ditt barn med napp nattetid?