Hur jag blev av med min vuxenakne
Hej jag ville bara dela med mig av min egna räddning från vuxenakne. Jag är nu 29 år och har lidit av akne, flammig torr och superoljig hud och stora porer ända sen jag var i 12 års åldern.
Gått igenom dom flesta myter, vitamintillskott som faktiskt hjälpte men överdoseringen av b5 var inte bra för min mage då kroppen försökte göra sig av med överskottet, andra tillskott (ni vet kapslar som ska vara bra för hud,hår och naglar) gjorde inte ett smack. Alla medel ifrån apotek och livsmedelaffär och en hel del från en del dyrare märken, också proactiv som inte fungerade ett smack (men hade en jättetrevlig lermask som jag fortfarande tycker om) Solarium fungerar till viss del men jag är inte så hajj på att få läderhud. Utlandsresor funkar toppen men resultaten planar sedan ut av flygresor som ger mitt ansikte mer finnar än någonsin. Bytte preventivmedel, hjälp av läkare utan större resultat. Kan fortsätta förevigt känns det som men ni förstår säkert.
Tillslut slutade jag skrubba, exfoliera, använda pormask masker och strips. Slutade tvätta mitt ansikte med vatten (så långt det är möjligt). Bytte ut alla mina produkter till fuktgivande. Tvättar ansiktet med olja, själv använder jag ett märke som heter Favn som jag gnor in i ansiktet och lite försiktigt på ögonen, sedan sköljer jag bort oljan med en skumtvål, Acos egna (tror den är för bebisar) inte menat för ansiktet egentligen men funkar bra. Sedan smörjer jag mig med Acos Sun face med spf, bytte till den då jag märkte att min hud blir sämre när vädret växlar och läste nånstans att spf hjälper att balansera hudens ph värde.
Jag bytte min foundation och puder och rouge till mineralsmink (i puderform), jag föredrar Iduns linje med foundation, kostar lite mer men jag köper alltid från tradera eller under rea tider. Försäljare påstår att dom räcker längre än vanlig foundation, det gör dom inte för mig men det är värt det ändå,för man kan packa på den tills man är nöjd utan att oroa sig för att få några klasar finnar på köpet. Kör vanlig concealer under runt ögon och på näsan men det har aldrig varit ställen jag fått utbrott på.
Nu får jag bara den enstaka finnen om jag varit dålig att smörja mig. Vilket jag gör morgon, kväll och innan sminkning.
Nu är min enda kamp ärren jag har fått. Dom har börjat minska och jag precis börjat en hemma behandling med ame pure sweden face roller.
Snälla sluta lyssna på dessa otroligt dumma råd folk utan hudproblem ger. Ha inte tandkräm eller sprit på finnarna, skrubba inte en hud flera gånger i veckan (speciellt om du har akneutbrott på gång) jag förstår att det känns fräsht efteråt men det skapar bara fler problem, smörj smörj smörj! Då läker finnen från insidan och du har större chans att slippa fler finnar och den fula skorpan som är så svår att läcka med smink sen. Om du måste skrubba/peela så testa göra det endast en gång i månaden. Att exfoliera över finnar kan lätt ge dig fler finnar runt detta område.
Ville bara dela med mig, observera att allas hudtyper är olika. Min är otroligt torr vilket tog lång tid att förstå då mitt ansikte överproducerade så mycket olja just pga att den är torr.
Lycka till allihopa!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-30 09:16
såg misstag under nuvarande rutin. Tar såklart av smink och olja med hjälp av bomullspads. Sen sköljer jag med skumtvål.