• Anonym (Fri)

Hur jag blev av med min vuxenakne

Hej jag ville bara dela med mig av min egna räddning från vuxenakne. Jag är nu 29 år och har lidit av akne, flammig torr och superoljig hud och stora porer ända sen jag var i 12 års åldern. 
    Gått igenom dom flesta myter, vitamintillskott som faktiskt hjälpte men överdoseringen av b5 var inte bra för min mage då kroppen försökte göra sig av med överskottet, andra tillskott (ni vet kapslar som ska vara bra för hud,hår och naglar) gjorde inte ett smack. Alla medel ifrån apotek och livsmedelaffär och en hel del från en del dyrare märken, också proactiv som inte fungerade ett smack (men hade en jättetrevlig lermask som jag fortfarande tycker om) Solarium fungerar till viss del men jag är inte så hajj på att få läderhud. Utlandsresor funkar toppen men resultaten planar sedan ut av flygresor som ger mitt ansikte mer finnar än någonsin. Bytte preventivmedel, hjälp av läkare utan större resultat. Kan fortsätta förevigt känns det som men ni förstår säkert.

Tillslut slutade jag skrubba, exfoliera, använda pormask masker och strips. Slutade tvätta mitt ansikte med vatten (så långt det är möjligt). Bytte ut alla mina produkter till fuktgivande. Tvättar ansiktet med olja, själv använder jag ett märke som heter Favn som jag gnor in i ansiktet och lite försiktigt på ögonen, sedan sköljer jag bort oljan med en skumtvål, Acos egna (tror den är för bebisar) inte menat för ansiktet egentligen men funkar bra. Sedan smörjer jag mig med Acos Sun face med spf, bytte till den då jag märkte att min hud blir sämre när vädret växlar och läste nånstans att spf hjälper att balansera hudens ph värde.
      Jag bytte min foundation och puder och rouge till mineralsmink (i puderform), jag föredrar Iduns linje med foundation, kostar lite mer men jag köper alltid från tradera eller under rea tider. Försäljare påstår att dom räcker längre än vanlig foundation, det gör dom inte för mig men det är värt det ändå,för man kan packa på den tills man är nöjd utan att oroa sig för att få några klasar finnar på köpet. Kör vanlig concealer under runt ögon och på näsan men det har aldrig varit ställen jag fått utbrott på.
      Nu får jag bara den enstaka finnen om jag varit dålig att smörja mig. Vilket jag gör morgon, kväll och innan sminkning.
      Nu är min enda kamp ärren jag har fått. Dom har börjat minska och jag precis börjat en hemma behandling med ame pure sweden face roller.
      Snälla sluta lyssna på dessa otroligt dumma råd folk utan hudproblem ger. Ha inte tandkräm eller sprit på finnarna, skrubba inte en hud flera gånger i veckan (speciellt om du har akneutbrott på gång) jag förstår att det känns fräsht efteråt men det skapar bara fler problem, smörj smörj smörj! Då läker finnen från insidan och du har större chans att slippa fler finnar och den fula skorpan som är så svår att läcka med smink sen. Om du måste skrubba/peela så testa göra det endast en gång i månaden. Att exfoliera över finnar kan lätt ge dig fler finnar runt detta område. 
      Ville bara dela med mig, observera att allas hudtyper är olika. Min är otroligt torr vilket tog lång tid att förstå då mitt ansikte överproducerade så mycket olja just pga att den är torr.
      Lycka till allihopa! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-30 09:16
    såg misstag under nuvarande rutin. Tar såklart av smink och olja med hjälp av bomullspads. Sen sköljer jag med skumtvål.

• Svar på tråden Hur jag blev av med min vuxenakne
  • ranina1

Min erfarenhet liknar din, fast jag är äldre och har haft min acne längre. Jag har också provat precis allt. Till slut kom jag fram till att det inte handlade om utsidan utan om insidan och att det för min del framför allt var hormonellt.

Såhär gjorde jag:
    Tillskott av GLA och Omega -3 i högdos, ca 3 ggr rekommenderad dos -  antiinflammatoriskt och även hormonreglerande.
    A-vitamin i högdos under tre månader. Viktigt att inte bli gravid under tiden, det är fosterskadande.
    Grönt te 3-4 koppar/dag, hett vatten, låt dra länge.
    Fibrer och laktobacillerför mag-tarmfunktionen.
    Zink i högdos för hudstrukturen.
    E-vitamin och Selen i normaldos.

Dessa tillskott tog jag under ca tre månader, har kvar Omega 3 och zink för närvarande. Detta fick min acne att försvinna på ca tre månader och den har nu hållt sig borta i drygt ett år.

Hudvårdsrutinen ändrade jag lite innan jag började med tillskotten; 
    Tvättar bara med olja - ricin + olivolja som jag tvättar bort med en ren tvättlapp. Smörjer efteråt med Amanuolja och Jojobaolja. Ibland lite hudkräm med Hampa från Body Shop. 

Ansiktsmask med honung gör jag 1 gång/vecka.

AHA-behandling med Salicylsyra började jag göra när den svåra acnen var borta och det bara var pormaskar kvar. Hemmabehandling med 20% styrka, 1 gång/vecka. Jag har varierat detta med dermaroller 1 g/vecka. Efter behandlingarna lägger jag på c-vitaminserum och aloe-vera som är läkande. 

Nu har jag så fin hy att jag inte behöver sminka mig på huden, den är fin och rosig och utan prickar. Har några ärr kvar men de är bleka och inte så djupa som innan. Lite grova porer på näsan har jag kvar, men inte värre än andra och det betraktar jag som normal hud. 

Jag läste på noga om kosttillskotten innan jag började, kollade upp eventuella risker och tog reda på fakta om de olika ämnena. Det kan hända att andra har andra behov än mig.

Jag har också använt progesteronkräm för hormonbalans, det kan ha bidragit till hudens förbättring.

• Anonym (Fri)
    ranina1 skrev 2016-12-30 10:53:26 följande:

Min erfarenhet liknar din, fast jag är äldre och har haft min acne längre. Jag har också provat precis allt. Till slut kom jag fram till att det inte handlade om utsidan utan om insidan och att det för min del framför allt var hormonellt.

Såhär gjorde jag:
    Tillskott av GLA och Omega -3 i högdos, ca 3 ggr rekommenderad dos -  antiinflammatoriskt och även hormonreglerande.
    A-vitamin i högdos under tre månader. Viktigt att inte bli gravid under tiden, det är fosterskadande.
    Grönt te 3-4 koppar/dag, hett vatten, låt dra länge.
    Fibrer och laktobacillerför mag-tarmfunktionen.
    Zink i högdos för hudstrukturen.
    E-vitamin och Selen i normaldos.

Dessa tillskott tog jag under ca tre månader, har kvar Omega 3 och zink för närvarande. Detta fick min acne att försvinna på ca tre månader och den har nu hållt sig borta i drygt ett år.

Hudvårdsrutinen ändrade jag lite innan jag började med tillskotten; 
    Tvättar bara med olja - ricin + olivolja som jag tvättar bort med en ren tvättlapp. Smörjer efteråt med Amanuolja och Jojobaolja. Ibland lite hudkräm med Hampa från Body Shop. 

Ansiktsmask med honung gör jag 1 gång/vecka.

AHA-behandling med Salicylsyra började jag göra när den svåra acnen var borta och det bara var pormaskar kvar. Hemmabehandling med 20% styrka, 1 gång/vecka. Jag har varierat detta med dermaroller 1 g/vecka. Efter behandlingarna lägger jag på c-vitaminserum och aloe-vera som är läkande. 

Nu har jag så fin hy att jag inte behöver sminka mig på huden, den är fin och rosig och utan prickar. Har några ärr kvar men de är bleka och inte så djupa som innan. Lite grova porer på näsan har jag kvar, men inte värre än andra och det betraktar jag som normal hud. 

Jag läste på noga om kosttillskotten innan jag började, kollade upp eventuella risker och tog reda på fakta om de olika ämnena. Det kan hända att andra har andra behov än mig.

Jag har också använt progesteronkräm för hormonbalans, det kan ha bidragit till hudens förbättring.

Men vad skönt där är när det löser sig eller hur? Oavsett metod! Känns så fräsht nu! Funkade AHA-behandlingen bra? va det porer på näsan eller andra områden? Vart köpte du den? 
    Det kan vara så himla olika, mina hudproblem skulle jag säga är en blandning mellan torr hud och hormonellt. Kände också att huden vart lite bättre under och efter min graviditet, jag var beredd på att det skulle bli tvärtom.
  • Anonym (:()

Jag har hemsk akne men den syns inte om man inte kommer nära. HELA mitt ansikte är fullt med "blackheads", enorma porer osv. Blir sällan röda eller vita blemmor men jag känner mig så äcklig och ofräsch. Tror ni era knep funkar på mig?

• Anonym (Skönt!)

Skönt att höra erfarenheter likt min egen. Fast båda era metoder låter väldigt omfattande och för dyra för mig.

Jag har också haft akne sen 12 år ålder fram tills idag vid 27 års ålder.

Jag har testat mycket även hjälp av läkare.

Jag har kommit fram till att mitt till största del beror på hormoner men även misshandel av mig i försök att fixa till det snabbt.

Ett stort steg i rätt riktning var att få veta att en del av det jag trott var akne egentligen är eksem. Att använda kortisonkräm o perioder tar bort stora porer som varit förstorade pga eksemskorv.

Min hud blir snustorr efter tvätt för att sedan bli oljig, det gäller inte bara ansikte utan även övre ryggen och dekolaget. Jag får som nämnts eksem i pannan. Främst kring ögonbrynen och tinningarna. Sedan har jag småfinnar och kring mens kan jag få böldfinnar, oftast på kinderna.

Det som hjälper mig är att sminka sällan så att jag sällan behöver tvätta ansiktet.

Sova ordentligt.

Använda lotion som återfuktar men inte är för fet. Propyles använder jag på hals, dekolage och rygg. La Roche Posay tolariane ultra i ansiktet.

Numera har jag ytterst lite finnar men fortfarande en del problem. Jag vet dock inte hur mycket som är min egen förtjänst och hur mycket som är naturens gång.

Jag har läst en del om Iduns smink och är sugen på att testa det. Blir än mer uppmuntrad nu. Har också sett reklam för Eucerin Hyaluron-Filler CC Cream, verkar intressant.

Intressant att läsa om era iakttagelser.

• Anonym (Finnen)

Haft liknande problematik. Värst blev det vid 27 års ålder när jag köpte en serie produkter från Vichy... Jag kunde knappt visa mig ute.

Vändpunkten var när jag gjorde en ansiktsbehandling och fattade att allt jag hört om acne, pormaskar et c är helt fel!
    Får man pormaskar beror det ofta på att huden är för torr så att talgen inte kan tränga upp! Började smörja varje dag riktigt ordentligt och slängde min gamla founadtionkompis från Max Factor med mineralojla.

1. Vågar aldrig låta huden torka ut.
    2. Var försiktig med foundationen.
    3. Gå till hudterapeut. De vet mer om huden än läkare.

• Anonym (Fri)
    Anonym (:() skrev 2016-12-30 19:55:37 följande:

Jag har hemsk akne men den syns inte om man inte kommer nära. HELA mitt ansikte är fullt med "blackheads", enorma porer osv. Blir sällan röda eller vita blemmor men jag känner mig så äcklig och ofräsch. Tror ni era knep funkar på mig?

Ja dom är förjävliga dom där mörka porerna! Jag känner för dig och relaterar med min näsa :p. Jag har ju mest fokuserat på min akne när jag försökt behandla mina hudproblem. Du kan ju kolla upp AHA behandling som beskrivits i tidigare inlägg? Finns ju massor av knep också för att täcka dom med concealer. Vill också tillägga att du är inte äcklig och långt ifrån ensam med ditt problem
  • Anonym (Fri)
    Anonym (Skönt!) skrev 2016-12-30 21:52:58 följande:

Skönt att höra erfarenheter likt min egen. Fast båda era metoder låter väldigt omfattande och för dyra för mig.

Jag har också haft akne sen 12 år ålder fram tills idag vid 27 års ålder.

Jag har testat mycket även hjälp av läkare.

Jag har kommit fram till att mitt till största del beror på hormoner men även misshandel av mig i försök att fixa till det snabbt.

Ett stort steg i rätt riktning var att få veta att en del av det jag trott var akne egentligen är eksem. Att använda kortisonkräm o perioder tar bort stora porer som varit förstorade pga eksemskorv.

Min hud blir snustorr efter tvätt för att sedan bli oljig, det gäller inte bara ansikte utan även övre ryggen och dekolaget. Jag får som nämnts eksem i pannan. Främst kring ögonbrynen och tinningarna. Sedan har jag småfinnar och kring mens kan jag få böldfinnar, oftast på kinderna.

Det som hjälper mig är att sminka sällan så att jag sällan behöver tvätta ansiktet.

Sova ordentligt.

Använda lotion som återfuktar men inte är för fet. Propyles använder jag på hals, dekolage och rygg. La Roche Posay tolariane ultra i ansiktet.

Numera har jag ytterst lite finnar men fortfarande en del problem. Jag vet dock inte hur mycket som är min egen förtjänst och hur mycket som är naturens gång.

Jag har läst en del om Iduns smink och är sugen på att testa det. Blir än mer uppmuntrad nu. Har också sett reklam för Eucerin Hyaluron-Filler CC Cream, verkar intressant.

Intressant att läsa om era iakttagelser.

Njae mina metoder är väl inte särskilt dyra tycker jag Lite apoteket produkter mest, det viktigaste för mig är ju att det är parfymfritt och inte torkar ut huden. Iduns serie är definitivt väldigt pricy, även för mig. Var faktiskt min mormor som köpte en foundation och puder därifrån som jag sedan fick ta över ;D Efter det har jag fått hålla koll på tradera, och om det inte finns där så köper jag någon annat mineral foundation, brukar alltid finnas på rea någonstans. Ibland Bare minerals, okej täckning även fast deras nyanser är alldeles för mörka och jordiga för mig. Bara för någon dag sen inhandlade jag UNE mineral från kicks mellandagsrea, färgen är perfekt men täckningen är lite klen för min smak. Men ingen av dessa har gett mig några akne utbrott iaf. Ocgh jag fölitar mig faktiskt mest på concealer när det gäller täckning. Och sen foundation för att få en jämn hudton.
  • Anonym (Fri)

Verkar se en otroligt röd tråd genom tråden, alla medel för att motverka torr hud Någon som har några historier om några dåliga erfarenheter med testade produkter/husmorsknep?
    Min personliga är nog när jag var elva och hade fått en liten linje med pormaskar på näsan, hade hört och sett på reklam hur man kunde skrubba bort dessa, desto grövre desto bättre tänkte jag! och snodde mammas svinto och började skrubba näsan. Ni kan ju bara tänka er hur rolig näsan såg ut i några veckor efteråt :D

• Anonym (Skönt!)
    Anonym (Fri) skrev 2016-12-31 12:10:50 följande:

Verkar se en otroligt röd tråd genom tråden, alla medel för att motverka torr hud Någon som har några historier om några dåliga erfarenheter med testade produkter/husmorsknep?

Min personliga är nog när jag var elva och hade fått en liten linje med pormaskar på näsan, hade hört och sett på reklam hur man kunde skrubba bort dessa, desto grövre desto bättre tänkte jag! och snodde mammas svinto och började skrubba näsan. Ni kan ju bara tänka er hur rolig näsan såg ut i några veckor efteråt :D

Hehe jag har gjort massa såna dumheter. Värst var när jag tog bensin på en bomullstuss och smorde pannan. Jag vet inte vad jag tänkte. Fick massa små blåsor på området som kliade men gick över efter några dagar.
  • Anonym (Fri)
    Anonym (Skönt!) skrev 2016-12-31 12:32:27 följande:
    Hehe jag har gjort massa såna dumheter. Värst var när jag tog bensin på en bomullstuss och smorde pannan. Jag vet inte vad jag tänkte. Fick massa små blåsor på området som kliade men gick över efter några dagar.
    hahaha bensin? ojoj tur att det gick bra iaf! Tänk så desperat man kan bli!
  • Anonym (A)

för mig försvann all acne och den "fettiga" texturen jag hade i min panna när jag slutade äta socker, alltså vitt socker. Kladdkaka, tårtor, kaffe med en sockerbit i, godis, läsk osv... Jag vet inte varför jag aldrig tog mig tid över att reflektera över varför jag hade acne, jag märkte bara hur den helt försvann när jag bestämde mig för att sluta äta socker.

Tycker det är rätt fascinerande hur mycket olika saker som kan ge acne, och hur det kan skilja sig mellan olika människor. 

Riktigt gött att du lyckades bli av med den! Jag trodde att jag skulle leva livet ut med min underliga panna och småfinnar, så jag tänkte inte så mycket på det, men glad att den är borta är jag!

• Anonym (Fri)
    Anonym (A) skrev 2016-12-31 12:53:51 följande:

för mig försvann all acne och den "fettiga" texturen jag hade i min panna när jag slutade äta socker, alltså vitt socker. Kladdkaka, tårtor, kaffe med en sockerbit i, godis, läsk osv... Jag vet inte varför jag aldrig tog mig tid över att reflektera över varför jag hade acne, jag märkte bara hur den helt försvann när jag bestämde mig för att sluta äta socker.

Tycker det är rätt fascinerande hur mycket olika saker som kan ge acne, och hur det kan skilja sig mellan olika människor. 

Riktigt gött att du lyckades bli av med den! Jag trodde att jag skulle leva livet ut med min underliga panna och småfinnar, så jag tänkte inte så mycket på det, men glad att den är borta är jag!

Vad duktig du är själv har jag inte lika bra självdisciplin. Ja visst är det skönt!
  • rox

När jag var 25-30 år och fortfarande hade akne, utan avbrott sedan 12 års ålder, så gick jag till en hudläkare och bad om Roaccutan. Det var himmelriket för mig. Aknen försvann, ärren blev bättre, pormaskarna försvann, jag fick inte flott hår varannan dag =) 
    Dock så kom aknen  tillbaka efter nåt år och fick då en dos till och sedan dess har dem hållit sig borta fram till nu, 37 år gammal och två barn senare. 
    Jag tror att det är pga av ett extremt stressigt år med småbarn, heltidsjobb, husköp och sen till slut varsel på jobbet i höstas som utlöste hela grejen. Fick Roaccutan igen, dock annat namn på det idag, och är nu inne på 3dje veckan. Jag har precis passerat stadiet när det blir lite värre och är nu på väg mot en akne-fri hud igen =))

Sedan flera år tillbaka så använder jag Excuviance hudvårdsprodukter och BareMinerals foundation-puder.

Jag har hört att har man fet hudtyp så kommer/syns rynkorna senare =)

• Anonym (Fri)
    rox skrev 2016-12-31 14:59:52 följande:

När jag var 25-30 år och fortfarande hade akne, utan avbrott sedan 12 års ålder, så gick jag till en hudläkare och bad om Roaccutan. Det var himmelriket för mig. Aknen försvann, ärren blev bättre, pormaskarna försvann, jag fick inte flott hår varannan dag =) 
    Dock så kom aknen  tillbaka efter nåt år och fick då en dos till och sedan dess har dem hållit sig borta fram till nu, 37 år gammal och två barn senare. 
    Jag tror att det är pga av ett extremt stressigt år med småbarn, heltidsjobb, husköp och sen till slut varsel på jobbet i höstas som utlöste hela grejen. Fick Roaccutan igen, dock annat namn på det idag, och är nu inne på 3dje veckan. Jag har precis passerat stadiet när det blir lite värre och är nu på väg mot en akne-fri hud igen =))

Sedan flera år tillbaka så använder jag Excuviance hudvårdsprodukter och BareMinerals foundation-puder.

Jag har hört att har man fet hudtyp så kommer/syns rynkorna senare =)

Jag vågade aldrig Roaccutan, då jag har varit deprimerad flera gånger i omgångar. Men vad skönt att det funkat för dig.
    Tänker ibland på hur ung man var när det startade, en otroligt jobbig resa. Hoppas inte det är något anlag som mina barn ärver av mig, dom kommer väl ha turen i att ha en väldigt "hudinvolverad" mamma iaf om det skulle bli så
  • Anonym (:()
    Anonym (Fri) skrev 2016-12-31 11:39:43 följande:
    Ja dom är förjävliga dom där mörka porerna! Jag känner för dig och relaterar med min näsa :p. Jag har ju mest fokuserat på min akne när jag försökt behandla mina hudproblem. Du kan ju kolla upp AHA behandling som beskrivits i tidigare inlägg? Finns ju massor av knep också för att täcka dom med concealer. Vill också tillägga att du är inte äcklig och långt ifrån ensam med ditt problem
    Jag sminkar mig inte så att täcka över dem är inte ett alternativ då jag hade behövt en hel mask med smink över 100% av ansiktet :( har provat allt känns det som, alla krämer som finns på apoteket och Kicks, kokosolja, gurkor, bara tvätta med vatten, inte tvätta alls, vanlig tvål, mild tvål, hudkräm osv. Inget funkar. Har också provat att ta E-vitamin och pantotensyra, har för mig att jag provade omega 3 också, inget av dem gjorde nån skillnad.
  • Anonym (ekzem)

Jag "botade" min mans akne genom att skicka honom till hudläkare när han var 30. Han hade haft böldakne sedan i tonåren och kunde inte titta på en bit ost eller en ruta choklad utan att behöva sprätta upp ryggen efteråt.

En långtidskur antibiotika var allt som behövdes för att ändra hudfloran så att han slapp 90% av sina problem. Anledningen att jag visste det var att min kompis fick böldakne i åttan men hennes far var läkare och skrev då ut antibiotika direkt så hon skulle slippa få ärr i ansiktet.

Själv har jag jättetorr hud men märkte att jag själv fick akne när jag haft ansiktet hud mot hud med min man.

Min hud är torr och känslig, jag är allergisk mot väldigt mycket. Det jag har lärt mig är att jag behöver hålla igång mina porer, kakaosmör från kvalitetschoklad smörjer min hud inifrån. 30 gram om dagen gör min hud fin. Däremot kan ju inte ett tillskott göra någon nytta om du inte har en brist från början.

Men så fort jag ska vara duktig och hålla diet så får jag alltså torrfinnar istället för det blir stopp i porerna- snacka om demotiverande!

Och smörfett går inte, då får jag riktiga finnar även om de är få. Så det ska vara vegetabiliska fetter om min hud får välja. På vintern smörjer jag gärna händer och panna med solrosolja innan jag lägger mig, som fuktbarriär.

Jag hade mycket eksem som yngre innan jag fick koll på allergi mot ett par konserveringsämnen, men sen har det varit i princip bra i tjugo år så länge jag inte äter sånt som innehåller ämnena jag inte tål.

Men så plötsligt nu på våren fick jag stort eksemutbrott i ansiktet som jag aldrig haft förut, troligen kopplat till pollensäsongen och stress i kombination. Där var det slut på naturligt-tipsen, jag insåg att det var dags att gå till läkare och köra ett varv stark kortison. Men nu verkar det ha lugnat sig igen.

Så jag tänkte bara säga: Huden förändras genom livet, den blir torrare med åren men hormoner och klimakterium kan också förändra läget. Därför är det svårt att veta om det man behandlar med just nu är det som hjälper (om det inte är testade läkemedel), eftersom det kan vara en åldersrelaterad förändring i botten.

Ta det lugnt med er hud och försök att inte använda så mycket produkter, för det finns ämnen som kan verka irriterande och uttorkande i de flesta krämer om man börjar läsa på lite.

Svar på tråden Hur jag blev av med min vuxenakne