• Hönan92

Falsk ischias eller foglossning?

Är i vecka 6, jag jobbar på ett lager mycket fysiskt jobb, tunga lyft osv och igår på jobbet så högg det till i vänstra skinkan. Som om något knivhuggt mig. Det högg till lite då och då under resten av dagen, men inatt när jag var på toa två gånger så hade jag ont i varje steg och även sen när jag gick upp på morgonen. Är det en nerv i kläm eller kan det vara foglossning?

• Svar på tråden Falsk ischias eller foglossning?
  • Hönan92
    Tofflans skrev 2016-12-31 12:06:15 följande:

Låter som ischias.

Jag tycker också det känns mer som ischias än foglossning då jag enbart har ont i skinkan och inte direkt någon annanstans. 
  • Hönan92
    NinanaMama skrev 2016-12-31 12:25:46 följande:

Låter inte som foglossning tycker jag. Har du kanske sträckt en muskel?  

Håller med, men funderar på om det kan vara ischias. Känns inte som en sträckning, har sträckt mig tidigare (inte som gravid) men det är mer en smärta som stålar. Detta hugger verkligen till och sen strålar lite ut i skinkan.
  • NinanaMama
    Hönan92 skrev 2016-12-31 12:42:14 följande:
    Håller med, men funderar på om det kan vara ischias. Känns inte som en sträckning, har sträckt mig tidigare (inte som gravid) men det är mer en smärta som stålar. Detta hugger verkligen till och sen strålar lite ut i skinkan.
    Hoppas du mår bra snart oavsett! Grattis till bebisen Berätta tidigt på jobbet om du känner dig orolig. Skit i om det är lite "tabu" i sverige att berätta innan vecka 12:p
  • anna0902

Kontakta en sjukgymnast på vårdcentralen så får du säkert en bra bedömning. Jag är gravid i v 14 och har haft smärta lik den du beskriver sedan ca v 8, men på höger sida. Hade det min förra graviditet också och fick det bedömt som falsk ischias. För mig blir det värre när jag sitter/ligger långa stunder, blir påmind när jag reser mig upp. Jag har för mig att det finns sjukgymnastik-övningar som kan hjälpa om det skulle vara falsk ischias. Lycka till!

• Hönan92
    NinanaMama skrev 2016-12-31 12:53:09 följande:

Hoppas du mår bra snart oavsett! Grattis till bebisen Berätta tidigt på jobbet om du känner dig orolig. Skit i om det är lite "tabu" i sverige att berätta innan vecka 12:p

Jag mår annars bra, tack så mycket. Tror tyvärr inte jag "vågar" det. Fick ett MF i vecka 11 i augusti iår.
  • Hönan92
    anna0902 skrev 2016-12-31 12:56:02 följande:

Kontakta en sjukgymnast på vårdcentralen så får du säkert en bra bedömning. Jag är gravid i v 14 och har haft smärta lik den du beskriver sedan ca v 8, men på höger sida. Hade det min förra graviditet också och fick det bedömt som falsk ischias. För mig blir det värre när jag sitter/ligger långa stunder, blir påmind när jag reser mig upp. Jag har för mig att det finns sjukgymnastik-övningar som kan hjälpa om det skulle vara falsk ischias. Lycka till!

Tänkte prata med barnmorskan om det när jag ska ringa och boka första mötet nästa vecka så får vi se vad dom säger. Om det inte blivit värre. Tack så mycket :)
Svar på tråden Falsk ischias eller foglossning?