• Dagsmeja

Kräksjuka eller influensa?

Dottern som är tre år insjuknade med feber 28 dec. På kvällen 29 dec hade hon 38,5 grader och igår kväll 40,0. Efter både aldevon och Ipren gick febern ner till 39,5. Hon har inte velat äta mer än någon halv piggelin men har druckit lite vatten. I förmiddags när hon vaknade var hon sugen på juice och fick ett glas och drack kanske tre klunkar. 20 min senare kräktes hon (vatten, juice och galla). Tog tempen som då var 39,8.

Tror ni att det var en kombination av hög feber och stark juice på tom mage, eller kan vinterkräksjuka/annan kräksjuka te sig på det här sättet?

Oavsett vilket kommer vi såklart inte träffa folk nu eller de närmaste dagarna. Undrar mest om man själv ska förbereda sig på kräksjuka...

• Svar på tråden Kräksjuka eller influensa?
  • Carambolan

Mina barn har ofta kräkts när febern går upp.

• Themis

Omöjligt att säga. Men ska ni ge juice efter att barnet inte har ätit något på länge så späd ut juicen först och ge bara en tesked åt gången.

Testa köpa hem Proviva i någon smak hon tycker om. Produkten är skapad för att vara snäll mot nyopererade magar och har rätt socker/saltbalans och förbehandlade lättsmälta havrefibrer så den brukar tolereras bättre än det mesta, inklusive rent vatten.

När jag inte ens kunde behålla vatten eller vätskeersättning vid magsjuka så funkade Proviva, det är vårt universalmedel mot magproblem.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Dagsmeja

Tack för svar. Känns ju mest troligt att det är på grund av febern. Ska testa att köpa hem lite proviva.

• Mantrasina

Juice är jättestarkt för magen, liksom saft etc. Däremot är det bra om en inte får i sig särskilt mycket men behöver spädas ordentligt. Tänk att ge ditt barn ungefär samma saker som efter en magsjuka, för magen är tom och behöver liksom vänja sig vid mat igen samtidigt som influensa/förkylning/andra "vintersjukdomar" hos barn ofta ger även kräkningar utan att det är magsjuka. Så försök ge saker som är så snälla för magen som möjligt! Och det barnet är sugen på. 

• Dagsmeja

Ja, vet ju egentligen att juice är för starkt. Hon får det hon vill ha, men tyvärr vill hon inte ha nåt alls just nu. "Lurar" i henne lite glass iaf.

Undrade mest om det finns en risk att det ändå är kräksjuka.

• LillaJag06

Jag tror mer på att hon kräktes av febern i kombination med en tom mage och juice på det.
    Min son kräks aldrig vid feber medan min systerdotter alltid kräks när hon har hög feber.

• Dagsmeja

Det som är lite konstigt är kanske att hon inte kräkts vid hög feber någon gång tidigare. Kanske högre feber den här gången, och kanske just kombinationen med stark juice gjorde skillnaden.

Är det någon som tror att det kan vara magsjuka?

• Lussekatta

Om symtomen från magen kommit flera dagar efter febern och det då varit lite illamående efter juicen så tror jag det är influensa.
    Vid kräksjuka brukar inte feber vara ett utmärkande första symtom när det bryter ut , även om tydligen vissa individer kan få lite feber ( jag har dock aldrig varit med om att mina barn eller jag fått det vid kräkis) . Då brukar det vara symtom från mag/tarmkanalen som är det första symtomen.
    Man kan mycket väl må illa av feber. Tror du inte behöver oroa dig om det kom så lång tid efter febern bröt ut

• Aileen Allannah

Mina barn får feber när de spytt några gånger, efter någon dag sådär. Det är nog inte helt vanligt att en magsjuka börjar med så hög feber så länge, låter troligare att hon kräktes på grund av febern. Det gjorde ett av mina barn under rätt många år.

• Maramina

Vad spelar det egentligen för roll om det skulle vara magsjuka? Barnet är ju sjukt i vilket fall och bör få ta det lugnt både fysiskt och med ätandet, om det inte är så att barnet själv vill ha något.

Sedan så tror jag att det är förkylningen som orsakade kräkningen i kombination med tom mage, stark dryck och hög feber. Det är inte alltför ovanligt, inte ens för barn som inte brukar kräkas

• Dagsmeja

Som jag skrev i trådstarten handlar det om att jag för egen del funderar över risken att smittas av kräksjuka, som ju dels är betydligt mer smittsam och som dels kan ge mycket mer symtom än en enda kräkning. Att dottern får lugn och omsorg när hon är sjuk är helt självklart och som jag skrev har vi inte för avsikt att träffa folk de närmaste dagarna i vilket fall som helst.

Maramina skrev 2016-12-31 22:33:48 följande:

Vad spelar det egentligen för roll om det skulle vara magsjuka? Barnet är ju sjukt i vilket fall och bör få ta det lugnt både fysiskt och med ätandet, om det inte är så att barnet själv vill ha något.

Sedan så tror jag att det är förkylningen som orsakade kräkningen i kombination med tom mage, stark dryck och hög feber. Det är inte alltför ovanligt, inte ens för barn som inte brukar kräkas

Svar på tråden Kräksjuka eller influensa?