• Lovisatyra

    Opererat två ljumskbråck, har nät i bukhinnan och vill bli gravid. Någon som har erfarenhet av detta??! Orolig!

    Jag är 26 år och har det senaste året kämpat med ljumskbråcksproblem. Har haft mycket ont och svårt att röra mig och operationstid bokades in. Jag och min sambo började precis planera att skaffa barn när mina ljumskbråcksprblem började för ett år sedan och därför har dessa planer lagts på hyllan för ett tag. I augusti opererade jag höger ljumske och de satte in nät som förstärkning av bukhinnan och imorgon ska jag operera vänster ljumske och göra samma procedur som med den högra. Jag har berättat för kirurgen som opererar mig att vi vill skaffa barn ganska så snart och frågat om nätet i bukhinnan kommer ställa till med några problem. Han har sagt "nej, det kommer inte ställa till med problem då nätet sitter så långt ner i buken". Eftersom nätet inte är elastiskt har jag svårt att se att det inte skulle ställa till med problem när magen växer? Är så orolig för att en graviditet och ev vaginell födsel kommer göra så att nätet spricker. Är det någon som gjort en sådan här operation och blivit gravid? Är det någon som har några erfarenheter av detta att dela med sig angående detta? Min längtan efter barn är enorm och vill inte att mina ljumskproblem ska ställa till det... :(

  • Svar på tråden Opererat två ljumskbråck, har nät i bukhinnan och vill bli gravid. Någon som har erfarenhet av detta??! Orolig!
  • Anonym (Också ljumskbråcksopererad)

    Hej! Hur har det gått för dig? Har du blivit gravid efter operationen och hur har det i så fall känts med näten? Är i liknande situation...

  • Lovisatyra

    Hej!

    Jag är nu gravid i vecka 15 och har inte haft några problem hittills. Kan tänka mig att det kan ställa till med problem längre fram. Jag är dock väldigt glad att jag gjorde de operationer jag gjort, då jag inte har ont längre och hade inte kunnat leva som normalt om jag inte opererat mig. Nu tänker jag inte så mycket på mina operationer längre, utan gläds över graviditeten och hoppas att allt ska gå bra.

    Hur är det för dig? Har du redan opererats eller funderar du på det?

  • Anonym (Också ljumskbråcksopererad)

    Hej!

    Så kul att höra att du är gravid och att det verkar gå bra trots operationen! :)

    Jag opererades för två år sedan och har nät på båda sidor. Har efter det haft mycket besvär och ont av näten. Har redan barn men är tveksam till om jag vågar bli gravid igen nu. 

    Känner du av dina nät någonting eller är du helt besvärsfri?

  • Lovisatyra

    Hej!

    Bara för att jag skrev att det har gått bra och jag inte känner av näten så har jag nu i vecka 18 börjat få känningar i höger ljumske och det känns nästan som att bråcket är tillbaka :/ Ska till läkaren imorgon och så får vi se vad dem säger. Gör så jäkla ont när jag rör på mig.

    Innan jag blev gravid hade jag känningar av näten i kanske fem månader efter mina operationer. Sedan blev jag i princip helt symptomfri och det kändes jättebra och har gjort det ända tills nu. Jag gjorde ju mina operationer vid två olika tillfällen då läkaren ansåg att det blev för stor påfrestning för kroppen att operera båda samtidigt. Hade fem månader emellan operationerna, för att den första sidan skulle hinna läka innan jag opererade den andra.

    Opererades båda dina sidor samtidigt? Vart opererades du och med vilken teknik? Jag har förstått att val av teknik och vilken läkare spelar stor roll för hur resultatet sedan blir. Jag opererades med laparskopi och har tre små ärr på magen som knappt syns. Läkaren som opererade mig verkar ha hög status inom ämnet när jag frågat andra läkare.

    Vad är det för sorts känningar du har av näten? Är det nervsmärtor eller att det känns obehagligt på något sätt?

  • Anonym (Också ljumskbråcksopererad)

    Ser att vi även har en konversation lite mer privat... Fortsätter skriva under meddelanden istället ;)

Svar på tråden Opererat två ljumskbråck, har nät i bukhinnan och vill bli gravid. Någon som har erfarenhet av detta??! Orolig!