• MiB

    Förhöjt prolaktin och barnönskan

    Jag har läst igenom några äldre trådar i detta ämne här på forumet, men det verkar inte vara någon som är aktiv längre. Tänkte därför starta en ny tråd där vi som är i samma sits eller andra som har erfarenhet av förhöjt prolaktin och barnlängtan kan stötta varandra och kanske lära varandra något om ämnet.

    Min sambo och jag har försökt bli gravida ett tag utan att lyckas och genomgick därför nyligen en utredning som visade att jag har förhöjt prolaktin. Jag har sedan flera år kunnat pressa fram lite mjölk från brösten, men har alltid haft regelbunden mens. Magnetkameraundersökningen visade inget synligt prolaktinom/tumör i hypofysen, men tydligen syns de inte alltid om de är mindre än 3 mm. Ska få börja med Pravidel inom kort och hoppas att detta kan underlätta barntillverkningen Glad

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Förhöjt prolaktin och barnönskan
  • Villblimedliten

    Nä men så märkligt. Sitter å läser tråden och ser att du skrivit för bara några dagar sedan. Ja ska på utredning med början måndag. Har samma som du mjölk typ. Å lyckas inte bli gravid

  • MiB

    Låter som att vi är i precis samma sits... Hur länge har ni försökt?
    Vad spännande med utredningen. På ett sätt är det ju jobbigt att behöva göra det, men samtidigt är det ju skönt att få veta om något inte är som det ska. Jag hade mina misstankar innan vi påbörjade utredningen, men fick på något sätt ändå en liten chock när det blev bekräftat. Dubbelt det där Oskyldig

  • Maria25

    Vi är i en liknande sits. Har försökt bli gravida i två år, utan resultat. För ungefär ett år sedan sökte jag på VC angående "mjölk i brösten" (har alltid kunnat pressa ut, men aldrig reagerat innan). Fick då svaret att prolaktinet var "lite förhöjt", men har sen aldrig hört någonting mer om det. Har också mens regelbundet, (om än lite längre cykel än 28 dagar) och även ägglossning enligt ägglossningstest. 
    Vad är det som gör att prolaktinet hindrar/försvårar en graviditet? (inte hört något om detta från VC och frågar hellre er i samma sits än google). Glad 

  • MiB

    Maria25; I första hand gör förhöjt prolaktin att man inte har ägglossning och därför inte kan bli gravid. Vid förhöjda värden, men inte så höga att ägglossningen uteblir, säger de flesta läkare att det inte ska påverka... Men enl tidigare inlägg i "prolaktin-trådar" där folk haft lätt förhöjda värden och blivit gravida efter påbörjad medicinering och min egna uppfattning verkar det ändå kunna påverka chanserna, då hormonerna inte är helt i balans. Dock är det inget jag är säker på.... :)
    Jag skulle rekommendera dig att kontakta en gynekolog för fertilitetsutredning och då även nämna att du kan pressa fram lite mjölk.
    Berätta gärna hur det går! :)

  • emax

    Hej!

    Satt också precis och läste i massa gamla trådar. Jag och min sambo har försökt få barn i över ett år och påbörjade nu i december en utredning. Det enda man har hittat än så länge är att mitt prolaktinvärde är förhöjt. Ligger på strax över 80. Har alltid haft regelbunden mens och ägglossning (kollat med ägglossningstester och blodprov). Men antar att det ändå är mitt prolaktinvärde som gör det svårt för oss att bli gravida. Nästa steg är ett nytt blodprov och sedan remiss till medicin om det fortsatt är förhöjt. Min gynläkare sa dock att det antagligen inte skulle bli aktuellt med medicinering förrän jag blivit gravid? Men hur ska jag bli gravid utan mediciner mot det höga prolaktinvärdet?

  • TellingMeLies

    Hej!Hjärta
    Jag har också läst i en massa gamla trådar, känner att jag blir lätt paranoid av att läsa faktiskt men jag har svårt att låta bli. Det är ganska skönt att se att det fins andra som har samma funderingar som jag. Jag och min sambo har försökt skaffa barn i ca ett och ett halvt år. Efter ett år vände vi oss till vården och skickade in en egenremiss för utredning av ofrivillig barnlöshet. Vi misstänkte båda från början att något skulle vara "fel" på mig då jag de senaste tre -fyra åren har haft oregelbunden mens med menscykler på flera månader. På senare tid har jag även haft ömma bröst men ingen mjölk. Jag sökte för ca två och  år sedan hjälp för detta på min vårdcentral men de undersökte mig inte ens första gången och andra gången gjorde de denast en gynekologs undersökning och sa att jag borde gå ned i vikt och skrev ut p-piller (hade ingen gravidönskan då). Gynekologen sa att jag skulle komma tillbaka om det inte blev bättre när jag slutade med p-pillerna efter fyra månader men jag orkade inte gå tillbaka då jag kände mig så dåligt bemött.Rynkar på näsan

    När vår utredning drog igång fick vi lämna blodprov och spermaprov och jag fick lämna extra prover för att jag hade förhöjda prolaktinvärden. Jag fick en remiss till endorkinologen och redan efter första besöket fick jag börja på Pravidel: en tablett om dagen, trots att inget prolaktinom var bekräftat. Läkaren fick mig dock att lova att använda preventivmedel tills att MR var gjord och storleken på prolaktinomet var klart. Hon sa att när det var klart kan det ofta gå ganska fort om inget annat är fel men att om prolaktinomet var stort så skulle det kunna påverka min hälsa under graviditet. Min menscykel stabiliserades fantastiskt nog direkt efter att jag började på Pravidel vilket jag blev glad för då jag tolkade det som att min kropp var på rätt väg igen.På MR fick de fram att jag hade ett 5 mm prolaktinom och trots att jag redan börjat medicinera så blev jag jätteledsen. Kanske hade den där mensen som jag fått fått mig att hoppas på att jag skulle kunna bli gravid snabbt. Efter en månad på full dos fick jag lämna nya prov och jag fick ett brev där läkaren avrådde mig att försöka bli gravid under totalt 6 månader inledningsvis då värderna inte sjunkit lika mycket som hon hoppats på och jag fick öka dosen till 1,5 tabletter per dag. Någon annan som blivit avrådd från att försöka bli gravid under behandling med ett prolaktinom i den mindre kategorin?

    I fredags lämnade jag mitt andra blodprov sedan jag påbörjade behandling och nu väntar jag på svar. Vi har parallellt med detta gjort klart vår infertilitetsutredning som landat i att allt annat ser OK ut hos oss båda och att vi efter färdig pravidel-behandling ska försöka själva i ca fyra månader. Om inte det fungerar blir det spolning och sedan tal om assisterad befruktning. 

    Hela den här tiden har varit påfrestande på vår relation, misslyckanden och hopp som krossats om och om igen. Medicineringen har påverkat mig fysiskt och det har fått mig att ifrågasätta vad jag är beredd att göra för att få ett barn. Samtidigt har det varit skönt att sätta fingret på vad som varit fel.

  • MiB

    Skönt ändå att höra att man inte är ensam...
    Jag har inte hört att man bör undvika graviditet första tiden efter påbörjad behandling. Det låter konstigt tycker jag.

    Iofs tycker jag generellt att det känns som att läkarna inte har en riktigt vedertagen kunskap om detta. Första gynekologen jag träffade sa att mitt värde, trots att det bara var lite förhöjt, absolut kunde påverka mina möjligheter att bli gravid. Nästa gynekolog jag träffade (då den första var sjuk) sa att mina värden "inte alls är särskilt höga och definitivt inte påverkar". Han sa dessutom lite småsnorkigt att "sådana värden ser jag hela tiden hos högpresterande kvinnor som du". Extremt onödig kommentar och ungefär där tappade jag förtroendet för honom... Bestämde mig för att jag ändå vill prova behandling med Pravidel då det är en relativt ofarlig medicin. Har långsamt trappat upp dosen och står nu på 2,5 mg dagligen. Ska kontrollera prolaktinvärdet om 2 veckor.

    Men måste säga att det är extremt frustrerande och knäckande med denna väntan och alla nederlag. Hoppas verkligen att få bli gravid inom kort... Ni vet nog hur det känns!?

  • TellingMeLies
    MiB skrev 2017-02-01 17:32:00 följande:

    Skönt ändå att höra att man inte är ensam...
    Jag har inte hört att man bör undvika graviditet första tiden efter påbörjad behandling. Det låter konstigt tycker jag.

    Iofs tycker jag generellt att det känns som att läkarna inte har en riktigt vedertagen kunskap om detta. Första gynekologen jag träffade sa att mitt värde, trots att det bara var lite förhöjt, absolut kunde påverka mina möjligheter att bli gravid. Nästa gynekolog jag träffade (då den första var sjuk) sa att mina värden "inte alls är särskilt höga och definitivt inte påverkar". Han sa dessutom lite småsnorkigt att "sådana värden ser jag hela tiden hos högpresterande kvinnor som du". Extremt onödig kommentar och ungefär där tappade jag förtroendet för honom... Bestämde mig för att jag ändå vill prova behandling med Pravidel då det är en relativt ofarlig medicin. Har långsamt trappat upp dosen och står nu på 2,5 mg dagligen. Ska kontrollera prolaktinvärdet om 2 veckor.

    Men måste säga att det är extremt frustrerande och knäckande med denna väntan och alla nederlag. Hoppas verkligen att få bli gravid inom kort... Ni vet nog hur det känns!?


    Det är så tråkigt att bli avfärdad och inte bli tagen på allvar. Jag fick också höra att det kan handla om stress innan de ens tog några prover. Som en person med ett BMI inom normalvärde så var det också konstigt att de ville att jag skulle gå ner i vikt. Känner mig störd på att sjukvården i mitt fall hänvisade till någon form av livstilsproblem som låg på mig att lösa snarare än att ta sitt vårdansvar och ge mig vård, i alla fall undersöka allt ordentligt. Har du röntgat?

    Gällande  det här med att de rekommenderar mig att inte bli gravid under behandling så förstod jag det som att anledningen till att jag inte ska försöka bli gravid just nu är att under graviditet så förstoras hypofysen (där tumören ju sitter) med 120% och att om tumören är stor så riskerar jag min hälsa , främst gällande synskador och migrän som jag förstod det, om jag blir gravid innan tumören minskat och värdena stabiliserats. Endorkinolog-läkaren jag träffade sa att det är rekomenderat att sluta med pravidelbehandling direkt när en blir gravid och därför så tyckte hon att vi skulle behandla först och sedan återuppta producerandet. Jag hänger liksom med på att det var bra att få storleken på prolaktinomet bekräftat innan jag försökte bli gravid igen men vad jag förstår så är tumören som jag har, 5 mm, ett litet prolaktinom och ändå gav hon rådet att behandla klart innan vi fortsätter försöka få barn. 
  • TellingMeLies

    Hej! Fick tillbaka mina provsvar i veckan, har nu medicinerat med Pravidel i 3 månader och gått från ett prolaktinvärde på 2292 till ett värde på 640. Känns bra att det minskar! Glad Referensvärdet är 470. Har fått trappa upp dosen ytterligare en gång till 2 tabletter Pravidel om dagen och ska lämna nytt blodprov igen om tre veckor. Om inte jag kommer ned i värdena efter det så är det möjligt att vi ökar dos eller byter medicin efter det. Vi använder fortfarande preventivmedel i väntan på att värdena ska bli bra.

    Har ni biverkningar av medicineringen? Jag märker tydligt varje gång jag trappar upp dosen att jag blir supertrött. Jag har valt att berätta för min chef att jag  medicinerar och blir trött, kommer lite senare på morgnarna ibland och måste gå iväg för att ta prover och träffa läkaren men jag har inte gått in på att problemet uppdagats i samband med en fertilitetsutredning. Jag har också berättat för nästan alla mina nära och kära. Hur har ni gjort?

  • JesFon

    Hej ! Tänkte ansluta mig hit för lite stöd,råd och gemenskap.

    Är 31 och tydligen upptäckt förhöjda värden av prolaktin (730).

    Upptäcktes då min mens aldrig kom tillbaka efter ppillerstopp i juli 2019.

    Påbörjat behandling med Dostinex 1tab/v och är inne på tablett 2.. hemska biverkningar just nu med kraftig yrsel och svårt att fokusera. Även minskad matlust och trötthet! Någon annan med biverkningar av just Dostinex? Vad jag kan läsa ska denna medicin vara den snällare.

    Barnlängtan finns, har en 7åring sedan innan. Men vi försöker inte aktivt då jag inte har ägglossning än..

    Hur snabbt fick ni ner era värden?

  • Penny82

    Hej, jag ansluter mig också till denna tråden.

    Försökt bli gravid med min sambo i snart två år, och för 1 år sedan sökte vi hjälp och påbörjade fertilitetsutredning. Jag lämnade prover, han lämnade prover, allting drog ut på tiden, både min sambos provsvar OCH mina prover glömdes nämligen bort. I sambons fall var det inte så farligt, han fick betryggande besked till slut, men i mitt fall var det sämre. Det tog ett år för någon att titta på mina prover, som visade på skyhögt prolaktin. Nya prover är nu tagna och jag ska få svar i nästa vecka. Och jag behöver göra MR på hjärnan, samt mammografi och biopsi i mitt ena bröst för tydligen har jag fått en knuta i bröstet pga det höga prolaktinet... Det gör mig så ledsen att allt detta kunde ha undvikits om gynekologen gjort sitt jobb.... Jag hoppas mest att jag inte fått bestående men.

    Så mitt tips till er, be om att få se provsvaren alltid. Jag begär alltid ut provsvar efter återkoppling, men eftersom jag inte fick återkopplingen så rann det ut i sanden denna gången. Det var ett stort misstag.

  • jfilipson

    Hej alla. 
    Hur har det gått för er? Har ni gjort färdigt en utredning, fått barn, fått behandling, osv? 
    Jag har idag fått redan på att jag har förhöjt prolaktin (vet ej hur mycket) och att jag ska börja ta medecin. Har ingen aning om detta har påverkat min förmåga att bli gravid än men hoppas påbörja en utredning snart. Lite nervös måste jag säga.

Svar på tråden Förhöjt prolaktin och barnönskan