• Perils

2 åring med sömnproblem

Jag behöver lite råd och tips gällande vår dotter som är 19 månader.

Hon har alltid haft ett stort närhetsbehov men är samtidigt väldigt självständig och social. Att få henne att somna på kvällarna har varierat under dessa 19 månader. Allt från att hon somnar själv i sängen till att måste bli vaggad i famnen. Vi har dock alltid försökt hålla oss till samma rutiner med mysa i soffan, välling, tandborsten, läsa bok och sen god natt. Sedan hon var 17 månader har hon sovit i egen säng och eget rum och det fungerade utmärkt till en början. Hon kom över till vår säng kanske 4 nätter/vecka och det har vi aldrig sett som ett problem.

För ca 4v sedan började hon dock strula vid nattning. Hon är jättetrött på kvällen, säger själv god natt och ibland tom är den som initierar att det är dags att sova. Allt går bra tills lampan släcks efter boken (nattlampa finns). Vi ligger bredvid henne i sängen men hon ska för allt i världen inte sova. Hon slåss, sparkas, ligger och pratar eller som oftast - gråter hysteriskt. Hon är så trött att hon knappt kan ha ögonen öppna men vägrar att slappna av. Oftast tar det 2 h innan hon somnat. När hon väl somnat och den som nattar kliver upp ur sängen så vaknar hon direkt och man får börja om. Om hon inte vaknar direkt så vaknar hon efter Max 30 min och skriker.

Sedan någon vecka tillbaka har hon varit förkyld och haft jobbigt med täppt näsa och i samma veva kom dessutom en lillasyster (några veckor för tidigt) så för att hon inte ska ligga hos oss och riskera att smitta bebisen så har pappan flyttat in till henne. Nu kan han inte ens gå på toaletten på nätterna utan att hon vaknar och gråter hysteriskt och springer efter honom.

Vi har erbjudit henne att sova i soffan hos oss på kvällen men det vill hon inte, hon säger själv att hon vill sova i sängen.

Just nu känns situationen ohållbar. Vår dotter har ett närhetsbehov och söker trygghet och det vill vi givetvis fylla, men nu får pappan ingen möjlighet alls att träffa sin nya dotter. Efter jobb och middag börjar nattningsproceduren med storasyster. Eftersom jag ammar känns det inte som ett alternativ att jag nattar stora dottern då vi inte vet hur länge jag blir sittande hos henne. Att avbryta nattningen för att gå och amma känns inte rätt.

Tips och trix?? Är det en fas? Vi behöver bryta den här onda cirkeln på ett skonsamt och bra sätt för både henne och oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-01 21:27
    Hjärnsläpp... dottern är 22 månader. Inte 19...

Svar på tråden 2 åring med sömnproblem