• RipNikita

ung och pco

Hej! jag känner bara att jag behöver skriva av mig lite. Jag är 21 år gammal och blev diagnostiserad på pco när jag var 19 år. Förstod inte riktigt då vad som menades med det. Det var först när vi på riktig satte igång att försöka som jag förstod..det funkade inte.. Och fick för någon månad sen reda på att jag inte har någon ägglossning. Ja jag är bara 21...men längtan efter barn infann sig redan för några år sedan. Jag är så trött på att höra, "men du är ju så ung, du har flera år på dej". "Det kommer lösa sig du är ju så ung".  Det känns som att ingen förstår mig....Hur jobbigt det faktiskt är. Hur mycket det tär på mig. Jag är liv rädd för att jag aldrig ska bli mamma. Rädd för att aldrig kunna ge min sambo en familj. Har frågat honom om han lämnar mig om jag inte ge han barn. Han säger ju så klart nej. Men om fallet skulle bli så, kommer han ångra sig då? eller kommer han att ångra sig när han blir gammal och hans kompisar får barnbarn? Jag ska i mitten på januari på börja min första behandling med pergotime. 

Behövde bara skriva av mig.. 

• Svar på tråden ung och pco
  • Jasmin Karlsson

Du är ung! Du har 20 år på dig! Vi med pco kan få mycket hjälp och har goda chanser att få barn, på ett eller annat sätt. Jag känner till känslan av ovisshet om man nånsin kommer få barn. Jag kände likadant och nu har jag två barn!

• RipNikita
    Jasmin Karlsson skrev 2017-01-02 06:11:21 följande:

Du är ung! Du har 20 år på dig! Vi med pco kan få mycket hjälp och har goda chanser att få barn, på ett eller annat sätt. Jag känner till känslan av ovisshet om man nånsin kommer få barn. Jag kände likadant och nu har jag två barn!

Ja jag vet att jag är ung och många år på mig. Men jag längtar så efter barn. 
    Och det är så svårt mig att alla andra få barn. Just nu är det 8 stycken i min omgivning som väntar barn. Där min bor och svärmor är dem närmaste..

• Feliciajonssson

Hej! Jag känner att jag skulle vilja prata med någon. Jag är så förvirrad nu. Idag ringde en läkare mig och sa att mitt prolaktin värde ligger på 1900. Jag är 21 år gammal och haft det såhär sen jag var säkert 17 år. Jag ska nu börja ta låg dos av Pravidel men känns inte kul att läsa om dessa hemska biverkningar. Och jag vet inte om jag någonsin kan bli gravid. Tänk att jag inte fått någon hjälp förens nu? Och jag vill kunna få barn när jag är runt 25 med min nuvarande kille. Men det kanske inte kommer gå. Livet är så orättvist. Min kusin som är 20 år fick sin son förra månaden och här går jag runt med mina tankar om att inte kunna bli gravid. Har gjort magnetröntgen men dom hitta ingen tumör. Ni som känner igen er får gärna höra av er. Min Mail är flisan200@hotmail.com. Vi är starka tsm!

• RipNikita
    Feliciajonssson skrev 2017-01-02 14:00:41 följande:

Hej! Jag känner att jag skulle vilja prata med någon. Jag är så förvirrad nu. Idag ringde en läkare mig och sa att mitt prolaktin värde ligger på 1900. Jag är 21 år gammal och haft det såhär sen jag var säkert 17 år. Jag ska nu börja ta låg dos av Pravidel men känns inte kul att läsa om dessa hemska biverkningar. Och jag vet inte om jag någonsin kan bli gravid. Tänk att jag inte fått någon hjälp förens nu? Och jag vill kunna få barn när jag är runt 25 med min nuvarande kille. Men det kanske inte kommer gå. Livet är så orättvist. Min kusin som är 20 år fick sin son förra månaden och här går jag runt med mina tankar om att inte kunna bli gravid. Har gjort magnetröntgen men dom hitta ingen tumör. Ni som känner igen er får gärna höra av er. Min Mail är [email protected]. Vi är starka tsm!

Jag förstår att det jobbigt. Har också många i min närhet som väntar barn nu. Det tär mer på en alla tror. Jag har inte tagit några såna prover vad är prolaktin? 
    mina tankar går också på om jag någonsin kommer att bli mamma. Inte tumörer men dem hittade cystor på min äggstockar. Det hade varit skönt att prata med någon. För det känns inte som att någon förstår mig. 

• Anonym (blommam)

Hej!

Jag har oxå pco och försöker nu få mitt andra barn. Förstå barnet blev jag gravid direkt, men när jag inte blivit gravid på 13:e försöker med syskon blev jag utredd och det visade att jag har pco. Har även hypotyreos. Just nu äter jag letrozole (3:e försöket) och har inte lyckats blir gravid ännu.

Jag kan dock förstå känslan med kommentaren att man är ung. Jag är 28 år och får höra exakt samma kommentar och varje gång jag hör den är det som att jag explorerar inombords. Att inte lyckats bli gravid efter långa försök är fruktansvärt, men jag brukar tänka att folk inte förstår bättre och enbart prata med de som har varit/är i samma sits.

Däremot brukar det gå att bli gravid med pco, IVF ska även fungera bra om det inte lyckas med tabletter.

Försök ta en dag i taget samt göra saker som du mår bra av! Håller tummarna för att du ska bli gravid snart!

Svar på tråden ung och pco