• bebiz

    danmark och gravidpeng/barsel

    Hej!

    Jag är nu i v 7. Jobbar som timanställd i danmark. Inomo vården. Kan jag ansöka om gravidpeng? Och även barselpeng? Hur går det till hur gör jag? Vem ska jag kontakta? Behöver jag vara med i akassan för det?
    Nu väntar jag även på att jag kanske får en fast anställning inom annat arbetsområde. Men jag har inte berättat något till chefen om att jag är med barn. Vad tycker ni? Ska jag vänta med att berätta? Vill ändå ha en fast anställning.

    Kan ni hjälpa mig med mina frågor?

  • Svar på tråden danmark och gravidpeng/barsel
  • Dixie
    bebiz skrev 2017-01-02 18:43:00 följande:

    trevligt ju... Inte en enda kan svara på mina frågor :(


    Varför inte leta reda på infon själv istället!? jag hade ändå inte litat på vad amatörer på fl tycker, bättre att ha fakta!
  • Mandelkanel

    Bor du i Sverige eller Danmark? Du kan kontakta öresunddirekt som kan svara på specifika frågor om man är svensk medborgare och jobbar i Danmark. Jobbar man i Danmark är det de danska reglerna som gäller och de kan skiljas mellan olika arbetsgivare. Är pappan dansk eller svensk? Min man jobbar i Danmark, han var tvungen att avregistrera sig hos svenska försäkringskassan för att få ut barselpeng i Danmark. Men du behöver kontakta experter för att ta reda på vad som gäller i ditt fall. Öresunddirekt har hjälpt oss att klargöra så det är mitt tips att kontakta dem.

Svar på tråden danmark och gravidpeng/barsel