• Anonym (?)

Barn på dagis vid semester?

Jag har aldrig tänkt tanken på att man inte skulle få ha barnen på dagis när den ena föräldern har semester, men såg det nu nämnas i förbigående i en tråd med i övrig annat tema. Stämmer det verkligen? :S

Så om jag tar semester i 1 vecka för att åka och hälsa på mina föräldrar utomlands, måste min man då ta ut semester samtidigt och sitta hemma med barnen istället för att jobba och ha de på dagis som vanligt? :S (nej, att ta med barnen utomlands är inte lämpligt just denna gång)

• Svar på tråden Barn på dagis vid semester?
  • Anonym (Ndnsn)

I min kommun så är det ledig förälder - lediga barn. Spelar ingen roll om den andra arbetar.

• Catti41

Det beror på i vilken kommun ni bor. I Stockholm är det inget problem.

• Anonym (SuperSuraSunkSara)

Naturligtvis ska inte barnen vara i den kommunalt betalda barnomsorgen om någon av föräldrarna har semester, om de inte är separerade och har juridiskt bindande ök om barnens boende. Varför anse du att du inte ska betala en privat barnvakt när du är ledig men inte vill ta ned dina barn?

• Anonym (Anna)
    Anonym (SuperSuraSunkSara) skrev 2017-01-02 12:01:20 följande:

Naturligtvis ska inte barnen vara i den kommunalt betalda barnomsorgen om någon av föräldrarna har semester, om de inte är separerade och har juridiskt bindande ök om barnens boende. Varför anse du att du inte ska betala en privat barnvakt när du är ledig men inte vill ta ned dina barn?

"Men man betalar faktiskt för förskolan" hehe
  • Aileen Allannah

Där jag jobbat har det varit lite flytande, grundregeln är såklart att om föräldern har semester ska barnet vara hemma. Men i fallet i trådstarten kan man absolut göra undantag.

• Anonym (Al)

Det är så i vår kommun också, är förälder ledig så är barnet hemma. Men folk följer ju inte det, vet många som tar ledigt och lämnar på förskolan. Vet inte om det finns någon kontrollfunktion och vad som händer om man ändå lämnar men jag tror inget händer. Men man ska inte prata högt om det. Finns alltid nitiska avundsjuka typer.

• Anonym (?)
    Catti41 skrev 2017-01-02 12:00:47 följande:

Tack, då vet jag! Och för övrigt ännu ett argument för att förklara för mannen varför vi absolut inte ska flytta ut till ett hus på landet bara för att vi skaffar barn :D
  • Anonym (X)

Det går inte att svara generellt, det är olika i kommunerna. I vår kommun (glesbygd) får barnen vara på förskolan fem dagar per läsår när föräldrarna har semester. I ditt exempel hade det inte heller varit något problem, jag har flera gånger rest bort ensam och/eller med äldre barn och personalen har varje gång sagt att det är ok.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Al) skrev 2017-01-02 12:08:34 följande:

Det är så i vår kommun också, är förälder ledig så är barnet hemma. Men folk följer ju inte det, vet många som tar ledigt och lämnar på förskolan. Vet inte om det finns någon kontrollfunktion och vad som händer om man ändå lämnar men jag tror inget händer. Men man ska inte prata högt om det. Finns alltid nitiska avundsjuka typer.

Det har ingenting att göra med avundsjuka, utan att en hårt belastad offentligt finansierad verksamhet inte ska nyttjas mer än nödvändigt.
  • Anonym (Va inte med er barn)
    Catti41 skrev 2017-01-02 12:00:47 följande:

Verkar som att Stockholm är en toppensrad för föräldrar som INTE vill umgås med sina barn....
Svar på tråden Barn på dagis vid semester?