• Widdy

Gravid och Astma?

Hej. Jag plussade för typ 1 vecka sedan och vi är jätte glada för det. Men nu är det så att jag har astma och allergier och har fått rådet att sluta med min astmamedicin tills jag får komma till BM och Vårdcentral om två veckor. Just nu tar jag bara "vid behovs medicinen" som de sa var ok och det fungerar ganska bra, vilket förvånar mig. Men jag har jätte mycket slem i halsen och spyr, men vet inte om det beror på slemmet i halsen eller graviditets illamåendet. Finns det någon annan som känner igen sig, eller har varit gravid med astma? 

• Svar på tråden Gravid och Astma?
  • Långbenopluto

Så länge kan du inte vänta! Ring tillbaka och berätta vilka besvär du har så du får en tidigare tid.

• Widdy

Nä jag tänker det också. Testade över helgen men ska nog ringa för en tidigare tid. Men vad har andra upplevt? Vad är normalt? 

• ohsnap

Varför har du fått rådet att sluta med medicin? Vad jag har hört är det väldigt viktigt att sköta sin astma & medicinering som gravid!

• ohsnap

Såhär står det på 1177:

"Det är extra viktigt att du är noggrann med behandlingen om du är gravid, eftersom astmaattacker kan påverka fostret. Många upplever att astman förbättras under graviditeten, men vissa kan få ökade besvär.

Du ska fortsätta med dina astmaläkemedel om du blir gravid. Tala alltid med din läkare om du är eller planerar att bli gravid."

Jag har bara allergiastma men har blivit rådd att vara noga med min vid behovs-medicin som är bricanyl turbuhaler.

• Widdy
    ohsnap skrev 2017-01-02 13:53:22 följande:

Varför har du fått rådet att sluta med medicin? Vad jag har hört är det väldigt viktigt att sköta sin astma & medicinering som gravid!

Jag vet inte än, inte fått nån tidigarelagd tid på Vårdcentralen än. Jag har läst detsamma. Läkaren jag fick prata med sa att den medicin jag tar Symbicort helst inte ska användas vid graviditet. men att behovet måste väga över risken typ. 
  • Widdy
    ohsnap skrev 2017-01-02 13:57:56 följande:

Såhär står det på 1177:

"Det är extra viktigt att du är noggrann med behandlingen om du är gravid, eftersom astmaattacker kan påverka fostret. Många upplever att astman förbättras under graviditeten, men vissa kan få ökade besvär.

Du ska fortsätta med dina astmaläkemedel om du blir gravid. Tala alltid med din läkare om du är eller planerar att bli gravid."

Jag har bara allergiastma men har blivit rådd att vara noga med min vid behovs-medicin som är bricanyl turbuhaler.

Har också läst det, tack. Jag har också bricanyl vid behov och den tar jag nu dagligen, innan läggdags och morgon och ett par under dagen om det behövs. Min sambo har lyssnat när jag sover och tycker inte att det låter skrovligt när jag andas. Vilket är bra, det är slemmet jag har problem med. Det är Symbicort jag måste avstå ifrån enligt läkaren. Enligt någon sida med kliniska forskningsstudier så rekommenderas inte symbicort vid graviditet. Normalt så tar jag två puffar symbicort morgon och två kväll så det är ett ganska stort hopp. Jag tror jag klarar det just pga graviditeten. Innan fick jag alltid stora problem utan symbicorten. 
  • FruNyfiken

Jag har astma och också tre barn. Jag har ätit mina mediciner som vanligt under graviditeterna, på läkarens inrådan. Dock har jag aldrig ätit Symbiocort, så jag kan inte svara på om man får äta den eller inte. Jag hade aldrig kunnat vara utan min medicin i nio månader utan att bli jättedålig i astman.

• Widdy
    FruNyfiken skrev 2017-01-02 14:52:10 följande:

Jag har astma och också tre barn. Jag har ätit mina mediciner som vanligt under graviditeterna, på läkarens inrådan. Dock har jag aldrig ätit Symbiocort, så jag kan inte svara på om man får äta den eller inte. Jag hade aldrig kunnat vara utan min medicin i nio månader utan att bli jättedålig i astman.

Skönt att höra. Men e ju lite extra orolig då det är första graviditeten och att det är så tidigt. 
  • Elinmumin

Öhh va?
    Jag har givetivis fortsatt med min Symbicort när jag var gravid, det var inget snack om annat. Den enda medicinen jag fick sluta med var loperamid mot min ibs och jag fick barn i november 2016.
    OM man nu inte ska använda symbicort vid graviditet så måste du ju få något annat. att gå obehandlad i nio månader är ju jätterisk för dig och barnet.

• Hojjan

Vad är det för nöt som har gett dig den rekommendationen?!

Jag har tagit Symbicort under graviditet, inga problem. Bytte efter första trimestern till Duoresp Spiromax (blev förkyld och hade inte astman under kontroll). Läkarna på VC har generellt otroligt dålig koll på astma och graviditet, tur att det är enkelt att hitta nationella rekommendationerna på egen hand.

Har även varit tvungen att ta en Betapredkur och när jag berättade det för läkaren på jourcentralen så såg han ut som han sket på sig. Tur att jag inte är lättskrämd och har en vettig läkare på VC (bokade tid dagen efter), han sa att det viktigaste är att ha astman under kontroll och att tom Betapred är ok att ta vid exacerbationer (fler än 3-4 kurer per år så hade han skickat mig till lungmedicin).

lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Lakemedelsbehandling_vid_astma_behandlingsrekommendation_webb.pdf

Från riktlinjerna: Grundprincipen är att astma under graviditet och amning inte ska behandlas annorlunda än astma hos icke-gravida (rekommendationsgrad A). Liksom vid behandling av icke- gravida ska behandlingen kontinuerligt utvärderas så att god astmakontroll uppnås med lägsta möjliga doser av läkemedlen. De grundläggande målen är optimal astmakontroll, bibehållande av normal andningsfunktion, förhindrande av exacerbationer och förhindrande av komplikationer hos modern och fostret. Risken för att fostret kommer till skada av svår eller kroniskt underbehandlad astma anses överstiga eventuella risker av astmaläkemedlen. Således kan kortverkande och långverkande beta-2-stimulerare användas som normalt, liksom redan insatt underhållsbehandling med leukotrienantagonist såväl som kortikosteroider givet som inhalation eller peroralt. Nyinsättning av leukotrienantagonist (montelukast) under graviditet bör dock om möjligt undvikas (rekommendationsgrad D).

• Raggsockan

Min astmaläkare sa att de va viktigt att fortsätta med medicinen! Att de va värre om mamman gick med konstant syrebrist. Kan fick tom fortsatta med en astmamedicin som inte är speciellt beprövad än då den är ny (alvesco). Men då de är den enda som funkar bra på mig så sa han att de va värt de. De enda korridor kan göra va att eventuellt ge en något lägre födelsevikt - men där vet man å andra sidan inte om de är medicinen eller sjukdomen som gör de. Och båda mina föddes inom normalspannet på +6 o +3

Om du går in på janusinfo (vilken även dom i vården använder när de ser på läkemedel o graviditer)

o söker på symbicort (budesonid som verksamtpreparat) så kan du läsa om tester osv. Den har grön 1 så är bara att ta den! Vänta inte två veckor om du mår dåligt!!

• ohsnap

Tydligen finns en gammal idé om att symbicort inte skulle vara bra har jag läst nu på några ställen- men den uppfattningen är felaktig & ouppdaterad. Fortsätt medicinera som vanligt och prata med nån som har koll!

• Widdy
    FruNyfiken skrev 2017-01-02 14:52:10 följande:

Vilka mediciner har du ätit? Jag tänker också att jag borde få nån mer vänlig medicin vid läkarbesöket. 
  • Widdy
    Elinmumin skrev 2017-01-02 15:58:51 följande:

Öhh va?
    Jag har givetivis fortsatt med min Symbicort när jag var gravid, det var inget snack om annat. Den enda medicinen jag fick sluta med var loperamid mot min ibs och jag fick barn i november 2016.
    OM man nu inte ska använda symbicort vid graviditet så måste du ju få något annat. att gå obehandlad i nio månader är ju jätterisk för dig och barnet.

Ja jag blev också förvånad. tog du samma mängd symbicort under graviditeten som innan? 
  • Widdy
    Hojjan skrev 2017-01-02 16:48:23 följande:

Vad är det för nöt som har gett dig den rekommendationen?!

Jag har tagit Symbicort under graviditet, inga problem. Bytte efter första trimestern till Duoresp Spiromax (blev förkyld och hade inte astman under kontroll). Läkarna på VC har generellt otroligt dålig koll på astma och graviditet, tur att det är enkelt att hitta nationella rekommendationerna på egen hand.

Har även varit tvungen att ta en Betapredkur och när jag berättade det för läkaren på jourcentralen så såg han ut som han sket på sig. Tur att jag inte är lättskrämd och har en vettig läkare på VC (bokade tid dagen efter), han sa att det viktigaste är att ha astman under kontroll och att tom Betapred är ok att ta vid exacerbationer (fler än 3-4 kurer per år så hade han skickat mig till lungmedicin).

lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Lakemedelsbehandling_vid_astma_behandlingsrekommendation_webb.pdf

Från riktlinjerna: Grundprincipen är att astma under graviditet och amning inte ska behandlas annorlunda än astma hos icke-gravida (rekommendationsgrad A). Liksom vid behandling av icke- gravida ska behandlingen kontinuerligt utvärderas så att god astmakontroll uppnås med lägsta möjliga doser av läkemedlen. De grundläggande målen är optimal astmakontroll, bibehållande av normal andningsfunktion, förhindrande av exacerbationer och förhindrande av komplikationer hos modern och fostret. Risken för att fostret kommer till skada av svår eller kroniskt underbehandlad astma anses överstiga eventuella risker av astmaläkemedlen. Således kan kortverkande och långverkande beta-2-stimulerare användas som normalt, liksom redan insatt underhållsbehandling med leukotrienantagonist såväl som kortikosteroider givet som inhalation eller peroralt. Nyinsättning av leukotrienantagonist (montelukast) under graviditet bör dock om möjligt undvikas (rekommendationsgrad D).

Jag vet VC är hopplös, Tack för infon, jag ska verkligen ta upp detta med min läkare. 
  • FruNyfiken
    Widdy skrev 2017-01-03 09:22:44 följande:
    Vilka mediciner har du ätit? Jag tänker också att jag borde få nån mer vänlig medicin vid läkarbesöket. 
    Dagligen äter jag Bricanyl, Giona, Serevent och Montelukast. Vid behov Betapred (väldigt sällan).
  • Widdy

Nu har jag fått en tid imorgon i alla fall, känns jätte skönt :) Tack för all feedback! 

Svar på tråden Gravid och Astma?