ohsnap skrev 2017-01-02 13:57:56 följande:
Såhär står det på 1177:
"Det är extra viktigt att du är noggrann med behandlingen om du är gravid, eftersom astmaattacker kan påverka fostret. Många upplever att astman förbättras under graviditeten, men vissa kan få ökade besvär.
Du ska fortsätta med dina astmaläkemedel om du blir gravid. Tala alltid med din läkare om du är eller planerar att bli gravid."
Jag har bara allergiastma men har blivit rådd att vara noga med min vid behovs-medicin som är bricanyl turbuhaler.
Har också läst det, tack. Jag har också bricanyl vid behov och den tar jag nu dagligen, innan läggdags och morgon och ett par under dagen om det behövs. Min sambo har lyssnat när jag sover och tycker inte att det låter skrovligt när jag andas. Vilket är bra, det är slemmet jag har problem med. Det är Symbicort jag måste avstå ifrån enligt läkaren. Enligt någon sida med kliniska forskningsstudier så rekommenderas inte symbicort vid graviditet. Normalt så tar jag två puffar symbicort morgon och två kväll så det är ett ganska stort hopp. Jag tror jag klarar det just pga graviditeten. Innan fick jag alltid stora problem utan symbicorten.