• PetSan

    Graviditetspenning FÖRSKOLAN

    Hej!
    Det börjar bli dags att skicka efter papper för att ansöka om graviditetspenning. Har bf i maj :)

    Jag jobbar på en avdelning med barn i åldrarna 10 mån - 3 år, där vi fått statsbidraget beviljat och då jobbar vi uppdelat på samma avdelning, två pedagoger med 9 småbarn på ena sidan och likadant på andra sidan. Alltså är vi 18 småbarn och 4 pedagoger (fast inte tillsammans mer än efter vilan). Denna termin kommer vi att få sammanlagt 7 nya ettåringar till oss, alla börjar i jan-feb. 

    Hur har ni skrivit er ansökan för att få er graviditetspenning beviljad? Vad har ni tagit upp? Detta känns som en djungel, och som att det är en liten chans att få ansökan beviljad. Behöver massor med tips och råd om vad man ska ta upp!

    Vad är det chefen ska skriva i sina papper som ska med i ansökan? Min chef är som en känslokall robot och tror inte att han kommer vara vidare hjälpsam i denna frågan men han måste ju likväl skriva på att jag inte kan omplaceras etc. 

    OCH, graviditetspenningen, är det helt separat från föräldrapenningen? Om jag får beviljat tex en månad graviditetspenning, är det dagar som försvinner från min föräldrapenning då??

    Jättetacksam för all hjälp och alla tips jag kan få, vi kan väl dela med oss till varandra!

  • Svar på tråden Graviditetspenning FÖRSKOLAN
  • Mälaröbo

    Gravpenning påverkar inte fp. Det viktigaste är att skriva ner varför arbetet är olämpligt för graviditeten inte tvärtom.

  • Jeska91

    Jag jobbar också på förskola med små barn.

    Jag gick genom grundligt hur en dag ser ut på förskolan. Och då menar jag att jag tog upp allt! Blev 10 sidor jag skrev.

    Det var från öppning - frukost - påklädning för utgång - utevistelse - avklädning - blöjbyte - lunchsituation - läggning i vagn - läggning på Madrass - väcka barn från vagn och Madrass (mycket oergonomiskt att plocka upp sovande barn) - ensamjobb - minskad möjlighet till vila - minskad möjlighet att gå på toalett.

    Tog upp det här med att trösta barn vid lämningar eller annars ledsna barn vilket kan innebära mycket bära och böjande av kroppen.

    Tog även upp om barnens säkerhet. Då jag inte är lika snabb i svängarna om det händer något. Tog även upp hur utegården ser ut, som det är nu, väldigt halkig.

    Jag blev beviljad och har nu gått hem.

Svar på tråden Graviditetspenning FÖRSKOLAN