• SvesveSV

Chrons sjukdom och graviditet

Hej! Jag är 32 år och har Chrons sjukdom. Fick min diagnos när jag var 19 år gammal. För två år sedan blev jag gravid och hamnade i ett kraftigt skov nästan på en gång. Jag avstod från all medicinering, men när jag var gravid i vecka 24 blev jag riktigt dålig och fick massa mediciner bl. a. Asakol och massa kortison. Min dotter föddes frisk och allt gick bra. Nu är hon 1,5 år. Jag befinner mig dock fortfarande i ett skor och kan inte sluta med kortison och alla andar mediciner. Vi vill dock jättegärna ha ett barn till, men jag är SÅ RÄDD att mediciner kommer att påverkas fostret. Jag vet att det finns många kvinnor som haft Chrons och fött flera barn. Hur gjorde ni med medicinerna? Jag skulle vara så tacksam att läsa om era erfarenheter. Läkaren säger att det går, men när jag läser om biverkningar blir jag jätterädd! Tack för svaret!

• Svar på tråden Chrons sjukdom och graviditet
  • Nirterb

Hej!

Jag har en son på snart 2,5 och en i magen nu i vecka 14! Jag har också Crohn och gick på azathioprin med sonen både när han låg i magen och ammade! Jag har kanske haft turen att inte hamna i något skov på säkert fyra år, men jag tyckte att det gick bra att äta medicinen och min läkare tyckte det var bättre att gå på medicinen än att jag slutade. Sen när jag ammade fick jag tyvärr utsätta sonen för några blodprover men det visade sig att det var så pass liten mängd som gick över till mjölken så det var inget farligt! Så denna gången vet jag också att det är så lite som går över så kommer stå på mig.

• SvesveSV

Hej och tack så hjärtligt för svaret! Hur mycket Azathioprin tog du under graviditeten? Jag har inte heller haft några skov på 4 år, men så fort jag blev gravid så... Läkare säger att det är graviditets hormoner som orsakar skov och att jag måste vara beredd att skov kommer även nästa graviditeten. Men så tryggt att höra att det gick bra med Azathioprin! Lycka till

• Nirterb

Aha, jag viste inte att det var gravidhormonerna som gjorde det men jag går på 125mg och har gått på det hela tiden. Hoppas det går bra för dig och att skovet håller sig borta :)

• Loriyana

Hej,

Jag har Crohns och det verkar som om min graviditet satte igång det. Tror dock det är olika för olika människor. 

• Becksy12

Hej!
    Jag har inte Crohn men Ulcerös Colit. Fick också ett skov i förra graviditet i v.20 ungefär. Blev jätte dålig och fick käka kortison. Fick en liten men frisk dotter i september 2015. Är gravid nu igen i v.10. Är jätte orolig att jag ska få skov igen men läkarna säger att det inte alls behöver bli så. Vissa blir bättre i sin sjukdom av gravidhormonerna och vissa blir sämre. Jag har krävt extra provtagning och läkarbesök för att ligga steget före. Prata med din läkare/sjuksköterska och kom fram till en bra plan. 

• MissLiilo

Jag har inte Crohns men ulcerös kolit. Jag tog Asacol hela graviditeten, min läkare sa att det är inget som tyder på att den skulle vara skadlig för barnet. Jag fick ett skov ändå med första barnet och fick två kortisonkurer, men blev som tur är mycket bättre efter förlossningen. Med andra barnet så blev jag sjukskriven i förebyggande syfte så fort jag fick känningar från tarmen och jag blev aldrig lika dålig som i första graviditeten, jag klarade mig helt utan kortison men tog Asacol som vanligt. Det är svårt att förutse hur kroppen kommer reagera på en graviditet. Har du diskuterat det att bli gravid under ett skov med din läkare? Vad säger han/hon? 

• SvesveSV

Tack för era svar! Beundrar er som orkar!

[quote=77281660][quote-nick]MissLiilo skrev 2017-01-05 21:54:54 följande:[/quote-nick]Jag har inte Crohns men ulcerös kolit. Jag tog Asacol hela graviditeten, min läkare sa att det är inget som tyder på att den skulle vara skadlig för barnet. Jag fick ett skov ändå med första barnet och fick två kortisonkurer, men blev som tur är mycket bättre efter förlossningen. Med andra barnet så blev jag sjukskriven i förebyggande syfte så fort jag fick känningar från tarmen och jag blev aldrig lika dålig som i första graviditeten, jag klarade mig helt utan kortison men tog Asacol som vanligt. Det är svårt att förutse hur kroppen kommer reagera på en graviditet. Har du diskuterat det att bli gravid under ett skov med din läkare? Vad säger han/hon?

Jag har pratat med läkaren. Läkare säger att det kan gå men de berättar om risker och statistiken. Det är ändå jag som tar beslut och står för konsekvenser. Läkare avråder i vilket fall att bli gravid igen till det stackars skovet är över. Käkar fortfarande kortison och jag inte ens räkna hur många kurer jag har fått. Jag hoppas så hjärtligt att jag orkar bära ett till barn!

• SvesveSV

Så skönt att höra att jag inte är ensam! Kändes att det var bara jag som haft sådana problem. Tack ämnen gång till för svaren! Lycka till

• SvesveSV
    Nirterb skrev 2017-01-02 19:54:40 följande:

Hej!

Jag har en son på snart 2,5 och en i magen nu i vecka 14! Jag har också Crohn och gick på azathioprin med sonen både när han låg i magen och ammade! Jag har kanske haft turen att inte hamna i något skov på säkert fyra år, men jag tyckte att det gick bra att äta medicinen och min läkare tyckte det var bättre att gå på medicinen än att jag slutade. Sen när jag ammade fick jag tyvärr utsätta sonen för några blodprover men det visade sig att det var så pass liten mängd som gick över till mjölken så det var inget farligt! Så denna gången vet jag också att det är så lite som går över så kommer stå på mig.

Hej! Hoppas att allt väl. Jag vill tacka dig igen för ditt svar. Hur gick det för dig med ditt andra barn? Min dotter är nu 2 och vi försöker nu med en till. Jag tar Azathioprin och Asakol. Läkaren säger att det låter bra och att jag ska fortsätta ta mina mediciner. Jag känner mig rätt trygg men lite läskigt är det, särskilt när man läser bipacketet på Azathioprin. Gick du på en speciell modravård eller vanlig? Jag skulle vara så tacksam för svaret. Känns tryggare när man hör andras erfarenheter.
Svar på tråden Chrons sjukdom och graviditet