• Linnis92

Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?

Då var -för många- årets fattigaste månad här! Vilka storkok gör ni för att hålla nere matkostnaderna?

Själv gör jag dubbla uppsättningar av

Korvstroganoff

Pastagratäng

Thaiwok

Lassange

In i frysen och upp vid behov!

• Svar på tråden Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?
  • Aniiee

Ta inte det här på fel sätt nu, det är mest en gripe från min sida, och ingen kritik mot dig.

Korv Stroganoff heter det. Inte Korvstroganoff. Stroganoff var en rysk adelsfamilj som har fått en biffrätt uppkallad efter sig, biffen ersattes med korv som en "fattigmansversion". Och Lasagne stavas bara med ett S.

Hur som haver, storkok i Januari hemma hos mig:
    Rejäl köttsoppa.
    Rejäl vegetarisk soppa
    En gigantiskt lass av morfars ungerska Gulasch (han var ungrare)
    Ett gigantiskt lass fisk- och skaldjursgryta
    Tre lasagner (en klassisk, en lakto-vegetarisk och en kyckling)
    En rejäl texas chili
    En stor stapel tiger-chokladmousse
    Ett par rejäla efterrättspajer

Sen är jag nöjd

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Hannama88

Lokala ica hade billig färs så här blir det en köttfärssås och en chili con carne. Kommer säkert även jag göra korv stroganoff senare i månaden. Hittar jag en fin julskinka på extrapris blir det nog en sådan också att göra skinksås och gratäng på hälften och gratinera andra halvan för pålägg.

• Anonym (M)
    Linnis92 skrev 2017-01-02 14:53:18 följande:

Då var -för många- årets fattigaste månad här! Vilka storkok gör ni för att hålla nere matkostnaderna?

Själv gör jag dubbla uppsättningar av

Korvstroganoff

Pastagratäng

Thaiwok

Lassange

In i frysen och upp vid behov!

Vad lustigt att du som skröt om din oxfilé och att det var för billigt med fläskfilé nu har det fattigt ;)

Och det stavas lasagne.
  • scanmia

Jag har redan tjuvstartat: det fanns ekologiska kalkoner för en spottstyver efter jul och jag har färdigt, fint kalkonkött i frysen till 8 middagar. Jag lagade även till en väl tilltagen julskinka så det finns skinka över till fem middagar i frysen. Jag är inte lite nöjd med mig själv.
    Annars blir det mest soppor som jag fryser in. Har (säkert sist av alla) kommit på att puréeade soppor kan frysas in innan de späs ut. Morot eller blomkål. Mmmm.
    Lasagne finns kvar från förra månaden och quiche känns lite för vårligt. Kanske en mustig gryta. Jag får se när lusten faller på.

• Grande Rock

Än så länge levs det på rester från frysen, men till helgen blir det en stor gryta ärtsoppa.

Sen det vet jag inte, planerar inte maten så långt i förväg.

Att tro är att inte veta
  • Aikido
    Linnis92 skrev 2017-01-02 14:53:18 följande:
    Lassange
    Anonym (M) skrev 2017-01-03 02:28:54 följande:
    Vad lustigt att du som skröt om din oxfilé och att det var för billigt med fläskfilé nu har det fattigt ;)
    Och det stavas lasagne.

Pust! Jag som var rädd att TS kanske var kannibal och menade Julian Assange.
  • Aniiee
    Anonym (M) skrev 2017-01-03 02:28:54 följande:

Och det stavas lasagne.
    Huh? Var?
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Linnis92
    Aniiee skrev 2017-01-03 18:29:12 följande:

Huh? Var?

Ja det undrar jag också...
  • Anonym (Mat)

Gör samma mat som alla andra veckor. 5 portioner potatis och kyckling, 5 portioner ris och lax. Varierar grönsaker till. Smidigt, bra mat, billigt.

Svar på tråden Årets fattigaste månad - vilka storkok gör ni?