Sluta tvärt med Sertralin - farligt?
Hej, jag är en ung tjej under 18 år som för drygt ett år sen började trappa upp Sertralin till den högsta dosen 150mg pga att jag var väldigt deprimerad. Allt gick bra till en början och jag började må allt bättre psykiskt. Dock när badminton säsongen började om (spelar/tränar badminton) så började jag känna av yrsel och jag kunde inte anstränga mig lika mkt som förut innan jag använde mig av sertralin. Vilket gör att badmintonen inte är lika rolig längre pga att jag inte kan göra lika mkt saker som de andra utan att falla ihop. Så jag bestämde mig för att sluta tvärt med Sertralin.
Jag har hört att man egentligen bör trappa ut den men jag känner att jag inte orkar med den längre. Min fråga till er är vad kan hände om man plötsligt slutar med sertalin? Hur farligt är det med tanke på att jag har typ den högsta dosen? Kan man hamna på sjukhus eller liknande? Jag har varit nästan ett dygn utan sertralin - tar mina tabletter på kvällen och hela natten stördes jag i sömnen av svettningar och att huvudet blir allt tyngre. När jag på morgonen gick upp och åt frukost osv blev allt som vanligt igen. Men på eftermiddagen började jag få yrsel och det kändes som om hjärnan plötsligt tar en paus och man tappar medvetandet i typ 1 sekund, samtidigt som hjärnan typ darrar eller spänns, nåt sånt i alla fall. Jag undrar i alla fall vad är det som börjar hända med mig. Vad händer om jag bara biter ihop och inte tar tabletterna i fortsättningen. Hur farligt är det? Någon som vet och kan svara mig?