• Anonom tjej

Sluta tvärt med Sertralin - farligt?

Hej, jag är en ung tjej under 18 år som för drygt ett år sen började trappa upp Sertralin till den högsta dosen 150mg pga att jag var väldigt deprimerad. Allt gick bra till en början och jag började må allt bättre psykiskt. Dock när badminton säsongen började om (spelar/tränar badminton) så började jag känna av yrsel och jag kunde inte anstränga mig lika mkt som förut innan jag använde mig av sertralin. Vilket gör att badmintonen inte är lika rolig längre pga att jag inte kan göra lika mkt saker som de andra utan att falla ihop. Så jag bestämde mig för att sluta tvärt med Sertralin.

Jag har hört att man egentligen bör trappa ut den men jag känner att jag inte orkar med den längre. Min fråga till er är vad kan hände om man plötsligt slutar med sertalin? Hur farligt är det med tanke på att jag har typ den högsta dosen? Kan man hamna på sjukhus eller liknande? Jag har varit nästan ett dygn utan sertralin - tar mina tabletter på kvällen och hela natten stördes jag i sömnen av svettningar och att huvudet blir allt tyngre. När jag på morgonen gick upp och åt frukost osv blev allt som vanligt igen. Men på eftermiddagen började jag få yrsel och det kändes som om hjärnan plötsligt tar en paus och man tappar medvetandet i typ 1 sekund, samtidigt som hjärnan typ darrar eller spänns, nåt sånt i alla fall. Jag undrar i alla fall vad är det som börjar hända med mig. Vad händer om jag bara biter ihop och inte tar tabletterna i fortsättningen. Hur farligt är det? Någon som vet och kan svara mig?

• Svar på tråden Sluta tvärt med Sertralin - farligt?
  • Anonym (Kille)

Jag har hört exakt samma sak. Att man ska trappa ner väldigt försiktigt.

Med tanke på de rätt allvarliga symptom som du redan visar så råder jag dig att följa din läkares råd om nertrappning.

Jag antar att du inte spelar badminton på elitnivå? Är det inte viktigare att du mår lite bättre än att du spelar lite bättre i badminton? Ta det lugnt och trappa ner försiktigt!

• Anonym (Sara)

150 mg är inte högsta dosen.

Men du ska absolut trappa ner, förstår verkligen inte varför du bestämt dig för att sluta tvärt när du vet att man kan må väldigt dåligt av att göra så?

Prata med din läkare om hur du ska göra.

• Anonym (O)

Det är inte farligt att sluta tvärt men det är rätt obehagligt, man kan få yrsel och "brainzaps" som känns ungefär som det du beskriver att hjärnan "stannar" en sekund eller att det känns som en blixt eller stöt. Allt detta går över efter någon/några veckor

• Anonym (wq)

Det som börjar hända med dig nu, är att utsättningssymtomen gör sig gällande. Om jag vore du skulle jag INTE sluta tvärt, utan trappa ner långsamt, var uppmärksam på hur du reagerar på en något mindre dos till att börja med. O håll dig på den dosen flera veckor.

Vill det sig illa kan det annars gå så långt som att du blir inlagd pga akut dåligt mående, o det tror jag inte du vill.

• Ser0tonin
    Anonom tjej skrev 2017-01-02 15:18:56 följande:

det kändes som om hjärnan plötsligt tar en paus och man tappar medvetandet i typ 1 sekund, samtidigt som hjärnan typ darrar eller spänns, nåt sånt i alla fall. Jag undrar i alla fall vad är det som börjar hända med mig. Vad händer om jag bara biter ihop och inte tar tabletterna i fortsättningen. Hur farligt är det? Någon som vet och kan svara mig?

Det där har hänt mig flera gånger. Det är jävligt obehagligt. Pratar man så bara stannar talet. Precis som du skrev så stannar allt upp, hela kroppen påverkars.
  • Anonym (H)

Trappa ner långsamt. Det är värt det. Jag slutade tvärt och upplevde precis vad du beskriver i över en månads tid innan läkarna satte in annan medicin. Jag vågade inte gå någonstans själv för jag blev så yr och fick brainzaps var 10:e sekund ungefär. Känns som man förlorar kontrollen över hela kroppen i en sekund.

Svar på tråden Sluta tvärt med Sertralin - farligt?