• MoaElis

Byta mobil, behålla numret?

Ursäkta en dum fråga men jag har en iphone 4 nu, tänkte köpa en iphone 7. Går det att bara byta kort så man får ha kvar sitt nummer eller? Och kan man överföra allt på sin nuvarande iPhone till sin nya? Läste något om att det kanske gick, dock kan jag inte säkerhetskopiera då lagringen är full eller vad det stod...

• Svar på tråden Byta mobil, behålla numret?
  • Carambolan

Ja, det är bara att flytta simkortet så behåller du ditt nummer. Köp en olåst telefon och låt dem inte sälja på dig nåt nytt abonnemang bara.

Säkerhetskopia gör du lättast till datorn om du har slut på minne i icloud. Bara att koppla in sladden och starta itunes så kommer den fråga om du vill säkerhetskopiera. När du startar den nya telefonen första gången kommer den att fråga om du har en säkerhetskopia du vill läsa in, det är bara att följa instruktionerna.

• Minimalen

iPhone 5 och högre har nanoSim. Tror att i phone4 har mini eller micro. Gå in och köp telefonen och be om ett nytt simkort som du vill att de kopplar ditt gamla nummer till. Funkade iallafall när jag bytte mellan 2 olika Androidtelefoner.

• Sunboost

Fast även att portera ditt nuvarande nummer går utmärkt om du skulle vilja teckna ett abonnemang :)

• MoaElis

Ja tydligen går det inte för kortet i iPhone 4 är större. Det är ju det att jag tänkte skaffa vimla då det är billigast. (student) Men går ju inte att köpa telefoner där. Men får man ett kort med abonnemanget eller vad? Noll koll. Men jag får väl skaffa ett nytt nummer för det verkar ganska hopplöst. Om jag inte köper från 3 typ, men det är dyrare där och vill gärna kunna fixa det via nätet också.

• Aileen Allannah

Du får ett nytt simkort när du byter operatör, och så ber du dem att göra över ditt gamla nummer till ditt nya abonnemang.

Svar på tråden Byta mobil, behålla numret?