• Anonym (Vagabond)

Feta på flyg...

Detta ämne diskuteras vilt i ett annat forum och denna länk www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13983354.ab 
    är själva utgångspunkten.

Jag har aldrig hamnat bredvid någon SÅ stor medresenär men vad skulle man göra?
    Jag har betalat min flygstol, han har betalat sin men han ryms inte i den. Jag anser att är man så stor så ska man betala för två sittplatser. Jag anser inte att jag ska sitta inpressad som en sardin om jag skulle ha oturen att hamna bredvid ett jättemänniska.

Vad tycker du?

• Svar på tråden Feta på flyg...
  • Anonym (N)

Jag och min man brukar lösa det med att alltid boka så vi får en fönsterplats. Då kan han sitta vid fönstret och liksom luta sig så mycket han kan mot det och så får han lite av min plats också.

Så om man inte får plats i sin stol men reser med en smal person tycker jag att man kan lösa det så.

• elyse

Om det skulle hända skulle jag prata med personalen. När jag reste till London en gång satt en mycket stor kvinna + hennes dotter på ca 2 år bredvid. Men det gick bra. Var ju en väldigt kort resa också.

• Anonym (Fyller inte upp hela platsen.)

Vid en inrikesresa i USA 2h fick jag en ung man som granne. Denne vällde över på min sida. Han fick sitt straff meddetsamma eftersom jag rese med min livliga ettåring som vägrade sova.

• Anonym (Vagabond)
    Anonym (N) skrev 2017-01-02 16:53:15 följande:

Jag och min man brukar lösa det med att alltid boka så vi får en fönsterplats. Då kan han sitta vid fönstret och liksom luta sig så mycket han kan mot det och så får han lite av min plats också.

Så om man inte får plats i sin stol men reser med en smal person tycker jag att man kan lösa det så.

Bra lösning!
    Sist jag var utomlands bodde det ett par på samma hotell som jag. Båda var ordentligt överviktiga, säker 300 kg tillsammans. Undrar hur det gick för den ev tredje personen i deras rad...
  • Anonym (Vagabond)
    elyse skrev 2017-01-02 16:53:44 följande:

Om det skulle hända skulle jag prata med personalen. När jag reste till London en gång satt en mycket stor kvinna + hennes dotter på ca 2 år bredvid. Men det gick bra. Var ju en väldigt kort resa också.

Det gjorde personen i artikeln också men fick bara till svar att de inte kunde göra något åt saken. Denna person fick stå hela resan och fick bara tillbaka 1/4-del av resans kostnad... i presentkort. Tack liksom!
  • Aileen Allannah

Kan man inte hålla sig på sin plats på flyget eller bion eller var som helst, oavsett anledning (gravid, brutet ben, reser med småbarn) så får man väl snällt betala för en till plats, om man inte reser tillsammans med någon som accepterar att få lite mindre plats.

• Anonym (Vagabond)
    Anonym (Fyller inte upp hela platsen.) skrev 2017-01-02 17:01:26 följande:

Vid en inrikesresa i USA 2h fick jag en ung man som granne. Denne vällde över på min sida. Han fick sitt straff meddetsamma eftersom jag rese med min livliga ettåring som vägrade sova.

Haha, för en gångs skull gjorde en skrikig lillpys lite nytta på flyget då!
  • Anonym (Vagabond)
    Aileen Allannah skrev 2017-01-02 17:05:49 följande:

Kan man inte hålla sig på sin plats på flyget eller bion eller var som helst, oavsett anledning (gravid, brutet ben, reser med småbarn) så får man väl snällt betala för en till plats, om man inte reser tillsammans med någon som accepterar att få lite mindre plats.

Helt överens!
  • Anonym (N)
    Anonym (Vagabond) skrev 2017-01-02 17:03:27 följande:

Bra lösning!

Sist jag var utomlands bodde det ett par på samma hotell som jag. Båda var ordentligt överviktiga, säker 300 kg tillsammans. Undrar hur det gick för den ev tredje personen i deras rad...

Ja det kan inte ha varit kul för den personen! Tycker så synd om både den överviktiga och den som blir drabbad i sådana här fall. De flesta överviktiga vill ju liksom inte vara det och skäms som tusan när detta händer. Men jag tycker ändå att om man är så pass överviktig så får man försöka lösa det på något sätt (som min man gör) eller att boka en till plats... de får helt enkelt spara pengar lite längre så de har råd. Tråkigt men sant.

En gång när jag flög så hade faktiskt en kvinna bokat en till plats åt sig själv (hon satt vid fönstret och hade bokat mittenplatsen också) men den tomma platsen fick hon inte behålla... en annan passagerare tyckte nämligen att hennes barn behövde få ha sina saker där och personalen gjorde inte ett dugg för att hjälpa till i situationen.

Personligen sitter jag hellre bredvid en gravt överviktig person än nära ett barn :p
  • John22

Det är givetvis inte okej att ta upp en del av någon annans plats, och gör man det tycker jag det bör falla på den personen att betala en ny plats åt den drabbade, även om det i brist på normala platser resulterar i att denne måste köpa en plats i business class.
    Är man tjock får man planera därefter och köpa två säten i förväg.

Svar på tråden Feta på flyg...