• Norpan85

Vilsen i mig själv, tar död på min relation

Utifrån sett fungerar jag. Jag har en familj, ett jobb, hobbys mm. Ytan är bra men insidan är skit.

Jag går in och ut ur olika roller men kan sällan vara mig själv. Jag presterar i allt jag gör för att få känna att jag har ett värde. För att få beröm för att jag är duktig. Men jag är så fruktansvärt trött på det. Jag vill kunna bygga riktiga relationer, visa mig svag, vara mig själv utan att vara rädd för att inte duga. Men det är som att jag har fastnat i en loop som jag inte kan ta mig ur. Rädslan för att misslyckas, inte duga, inte bli accepterad för den jag är gör att jag går på i samma spår.

Jag lever i en relation och vi har barn. Men jag tar ingen plats, visar inga initiativ, visar inte mig själv. Jag är som en pappfigur som någon ställt in i vårt hus. Varför gör jag ingenting då? Talar om vad jag vill, mina drömmar och önskningar? Min sambo vet att jag har de här problemen. Han vill inget hellre än att jag ska komma ut ur mitt skal. Men det tar bara tvärstopp. Jag är inte rädd för att bli lämnad. Jag tror bara att det har gått så långt att jag känner mig trygg i mitt dåliga mående. Jag har lärt mig att leva i det och accepterat det och jag är rädd för förändring. Men jag vill inte leva så här längre, jag vill leva, inte bara överleva. Släppa kontrollen. Jag måste göra en förändring, men vart börjar man?

Är det någon som har gått igenom något liknande som kan ge mig tips på hur jag ska ta mig ur det här beteendet? Kan tillägga att jag går i vuxna barn grupper.

• Svar på tråden Vilsen i mig själv, tar död på min relation
  • mikeonmolly

Shit. Känner med dig. Det känns som att du satt dig själv på undantag och byggt på ett vardagsskelett som är tomt inuti och de som du förväntade dig skulle hjälpa dig att fylla det med liv gör inte det. Det blir en trygg men kvävande bubbla. Någonstans kan man ju inte bara implodera och försvinna.

Har såklart inte upplevt samma men kan lätt relatera till känslan när det gått över från besvikelser och ledsamhet till att man bara är helt kraftlös. Försöker själv fortfarande karva fram fragment av sånt som en gång fick mig att känna något genuint. Sen har jag gjort det till mitt jobb att se till att jag får känna mer av det. Strukurerat. Samtidigt är det en ganska ensam resa i och med att den innebär att man måste leta utanför det som redan är etablerat; att man bryter status quo i allt annat man håller på med, relationer, förhållanden, osv. Och man är inte beredd att ta alla omvälvningar. Har inte ork ta alla praktiska konsekvenser som det eventuellt kunde leda till. Och det är där det är så lätt att ge upp helt.

Därför har jag har gett mig själv tillåtelse att ha en mental "yta" där jag får göra vad jag vill och vara vem jag vill. Där jag får vara "otrogen" utan att få dåligt samvete. Och med "otrogen" menar jag inte sexuellt utan alla tankar som inte "passar" i min nuvarande vardag ? det kan vara all från hur jag klär mig eller vanor som andra har fått för sig att jag har men som jag aldrig kunnat identifiera mig med. På det viset känner iallafall jag att jag börjat en resa att hitta "mig själv" igen. Kanske leder det inte till något drastiskt överhuvudtaget, men jag hoppas att jag själv framöver kommer till ett läge där jag kan fatta beslut baserat på lust och sånt som gör att jag mår bra. 

Vet inte om det hjälper dig det minsta men så försöker jag deala med liknande känslor.

• mikeonmolly

Måste bara lägga till: resultatet av allt behöver ju absolut inte handla om att bryta upp relationer och vända allt upp och ner. Det viktiga är att man kommer dit hän att man inuti sig vågar ta beslut om förändringar. Och att de besluten bygger på din egen lust. Då kan man ju välja sin gamla relation, sina gamla förhållanden igen. Men det blir ett aktivt val.  

Ville bara förtydliga att jag INTE menade att resultatet nödvändigtvis behöver handla om uppbrott med dunder och brak (om man nu inte vill det).

• Norpan85
    mikeonmolly skrev 2017-01-02 23:14:59 följande:

Shit. Känner med dig. Det känns som att du satt dig själv på undantag och byggt på ett vardagsskelett som är tomt inuti och de som du förväntade dig skulle hjälpa dig att fylla det med liv gör inte det. Det blir en trygg men kvävande bubbla. Någonstans kan man ju inte bara implodera och försvinna.

Ja precis så är det! Vad roligt med någon som förstår. 

Har såklart inte upplevt samma men kan lätt relatera till känslan när det gått över från besvikelser och ledsamhet till att man bara är helt kraftlös. Försöker själv fortfarande karva fram fragment av sånt som en gång fick mig att känna något genuint. Sen har jag gjort det till mitt jobb att se till att jag får känna mer av det. Strukurerat. Samtidigt är det en ganska ensam resa i och med att den innebär att man måste leta utanför det som redan är etablerat; att man bryter status quo i allt annat man håller på med, relationer, förhållanden, osv.

Jag tror att det är här jag faller varje gång. Så fort jag känner att jag gör något bara för mig själv så får jag skuldkännslor och blir rädd för att skapa konflikter eller att jag ska bli avvisad av min sambo. Det har aldrig hänt när jag väl vågat göra något och jag tror inte heller att han skulle reagera negativt, men den känslan är så djupt rotad i mig. 

Och man är inte beredd att ta alla omvälvningar. Har inte ork ta alla praktiska konsekvenser som det eventuellt kunde leda till. Och det är där det är så lätt att ge upp helt.

Inget av det jag känner att jag vill göra skulle på något sätt skada min relation, snarare göra den bättre. Det är det som gör det så sjukt att jag ändå inte vågar göra något och får så dåligt samvete om jag gör något. Får jag inte positiv respons direkt så vågar jag sällan göra om det jag gillar. 

Därför har jag har gett mig själv tillåtelse att ha en mental "yta" där jag får göra vad jag vill och vara vem jag vill. Där jag får vara "otrogen" utan att få dåligt samvete. Och med "otrogen" menar jag inte sexuellt utan alla tankar som inte "passar" i min nuvarande vardag ? det kan vara all från hur jag klär mig eller vanor som andra har fått för sig att jag har men som jag aldrig kunnat identifiera mig med. På det viset känner iallafall jag att jag börjat en resa att hitta "mig själv" igen. Kanske leder det inte till något drastiskt överhuvudtaget, men jag hoppas att jag själv framöver kommer till ett läge där jag kan fatta beslut baserat på lust och sånt som gör att jag mår bra. 

Vet inte om det hjälper dig det minsta men så försöker jag deala med liknande känslor.

Tusen tack, det hjälpte mig verkligen!
Svar på tråden Vilsen i mig själv, tar död på min relation