• Nausicaä

Kanske äntligen är det min tur..

Hej!

Trodde jag kunde hålla mig från att ställa frågor, men tydligen inte.

Jag är 22 år gammal och hade oskyddat samlag för 4 dagar sedan, dagen efter ägglossning, om jag kan min kropp rätt. Det var inte planerat, det bara blev så. Sedan två dagar tillbaka kan jag jämföra mitt mående med en lätt bakfylla, utan huvudvärk, och jag har som ett lätt pirr i nedre delen av magen.

Jag har skaffat flera gravtest, men ska försöka vänta ett tag innan jag gör dem. Någon som känner igen symptomen? Skulle vara så ofantligt underbart om det visar sig vara min tur nu.

Tacksam för svar.

/sömnlös tjej

• Svar på tråden Kanske äntligen är det min tur..
  • Sunny1995

Helt omöjligt att känna gravidsymptom så tidigt eftersom ägget inte ens har fäst sig än.

• pangea

Fast enligt National Geographics "Life before birth" känner en del av det omedelbart. Min mor påstår även att hon gjorde det, så jag tror nog att en del känner av det redan från början! Sen är det ju högst oklart om det TS känner faktiskt är graviditetstecken, men det återstår väl att se Glad

• Connie07

Jag kunde känna tidigt,kände lite smärta och "småfjärilar",i tjejmagen.Var nog 2 veckor efter att ha blivit gravid,eller lite innan.

• frestelsen
    pangea skrev 2017-01-03 08:35:49 följande:

Fast enligt National Geographics "Life before birth" känner en del av det omedelbart. Min mor påstår även att hon gjorde det, så jag tror nog att en del känner av det redan från början! Sen är det ju högst oklart om det TS känner faktiskt är graviditetstecken, men det återstår väl att se 

Fast det är omöjligt då ägget inte fäster tidigast dag 5.. de måste celldelas till en blastocyst som tar den tid det tar.. sen kommer hormonet hcg från det befruktade ägget dvs man känner absolut inte av en graviditet fyra dagar efter ägglossning.. finns ju inte ens hormonet då..
  • frestelsen

"Så snart du har haft ägglossning börjar follikeln producera ett annat hormon: progesteron.

Progesteron leder till att slemhinnan i din livmoder tjocknar ytterligare för att bereda sig för ett befruktat ägg. Samtidigt börjar den tomma follikeln i äggstocken att krympa, men fortsätter att producera progesteron, och börjar också producera östrogen. Du kan få symtom på premenstruellt syndrom (PMS) som ömma bröst, uppsvälldhet, orkeslöshet, depression och irritabilitet vid det här stadiet."

• pangea
    frestelsen skrev 2017-01-03 09:19:10 följande:
    Fast det är omöjligt då ägget inte fäster tidigast dag 5.. de måste celldelas till en blastocyst som tar den tid det tar.. sen kommer hormonet hcg från det befruktade ägget dvs man känner absolut inte av en graviditet fyra dagar efter ägglossning.. finns ju inte ens hormonet då..

Ja, okej, jag vet inte. Vet bara att en del säger att de känt att de var gravida dag 1, och jag inte tror att de ljuger.
  • Pademelon

Det är absolut möjligt att känna graviditetssymptom så tidigt, hormoner börjar frigöras så fort ägget blir befruktat och det varierar hur känsliga vi är för de hormonerna. Jag har alltid (oftast iaf) känt av mina graviditeter väldigt tidigt (kanske för att jag aldrig känt av PMS annars) men förstås aldrig kunnat veta säkert förrän jag sett ett positivt test. Med det sagt är det nog omöjligt att säga varken bu eller bä förrän du testat dig, men jag håller tummarna för dig!

Det verkar f ö vara en vanlig missuppfattning att det är hcg som svarar för alla gravsymptom.

• frestelsen
    Pademelon skrev 2017-01-03 11:10:37 följande:

Det är absolut möjligt att känna graviditetssymptom så tidigt, hormoner börjar frigöras så fort ägget blir befruktat och det varierar hur känsliga vi är för de hormonerna. Jag har alltid (oftast iaf) känt av mina graviditeter väldigt tidigt (kanske för att jag aldrig känt av PMS annars) men förstås aldrig kunnat veta säkert förrän jag sett ett positivt test. Med det sagt är det nog omöjligt att säga varken bu eller bä förrän du testat dig, men jag håller tummarna för dig!

Det verkar f ö vara en vanlig missuppfattning att det är hcg som svarar för alla gravsymptom.

Jag har absolut ingen lust att tjafsa... fråga vilken biolog som helst om det..men har du fakta som styrker ditt påstående så lägg gärna fram det.. de är annars dumt att säga osanning som ger folk hopp.. jag är själv gravid och varit ett par gånger.. de kommer inga symptom förns man är gravid..
  • frestelsen
    pangea skrev 2017-01-03 10:14:59 följande:

Ja, okej, jag vet inte. Vet bara att en del säger att de känt att de var gravida dag 1, och jag inte tror att de ljuger.

Fast det är ju bara ett påstående.. jag vet många som tror sig vara gravida men inte va det.. ta tex här på fl.. jag har själv kämpat över 2 år med flera missfall och gått hos fertilitetsläkare. Jag har läst så gott som alla faktaböcker om fertilitet och hormoner.. även läst humanfysologi på universitetet 15hp.

Man blir definitivt inte mer gravid för man tror man är det.. jag är i v.15 nu och mitt första symptom på grav va trötthet o den kom nån dag innan mens.. men däremot har jag haft de så kallade gravsymtom men fick då mens...
  • frestelsen
    Pademelon skrev 2017-01-03 11:10:37 följande:

Tillägg att självfallet är vi olika kännsliga för hormon, men de hormon du nämner finns inte.. du kan inte känna en spermie gå in i ditt ägg.. det är för att du inte har nån kontakt med detta. Det är väldigt ofta som många ägg blir befruktade men är fel på som således spolas ut med mens. Skulla man dessa gånger känna sig gravid med? Nej, det är symptom på hormon vi känner och kroppen kan inte avgöra om det är en graviditet eller ej förns ägget fåt fäste och signalerar hcg som i sin tur ser till att hålla progesteronet tillräckligt högt för att inte få mens igen.
Svar på tråden Kanske äntligen är det min tur..