• myran82

    Bussförare och graviditetspenning.

    Är gravid i vecka 19 och tänkte ansöka om graviditetspenning.

    Någon annan här som gjort det och fått igenom det?

    Fått höra att det är praktiskt taget omöjligt då det inte är så fysiskt tungt.

    Insteget till bussen ligger på ca 40 cm (1/4 av min längd), ofta har jag ingen tillgång till toalett på 4,5 timma och ibland inte ens tid till att resa mig upp under den tiden.

    Att rätta till gardiner gör att jag behöver klättra i sätena, likaså för att låsa dörrar behöver jag klättra och vara lite av en akrobat eftersom jag är så kort och med en stor mage blir det inte mycket lättare.

    Förarplatsen är även den trång.

    I dagsläget sitter jag redan med ratten i magen och det är en tidsfråga innan jag inte får plats längre.

    Då och då får vi även hjälpa till med rullstolar, barnvagnar och rullatorer.

    Ibland är det även oroligt och trots att vi inte hanterar kontanter finns risk för hot.

    Borde väl inte vara helt omöjligt?

    Och är det någon som vet hur jag ska gå till väga om det blir så att jag helt enkelt inte får plats att köra? Är ju en stor risk att inte må pedalerna ordentligt och att behöva tycka in ratten i magen.

  • Svar på tråden Bussförare och graviditetspenning.
  • Ängamat

    Vad tag din arbetsgivare upp i riskbedömningen (som ska göras snart efter att man berättat om sin graviditet)? 
    Flera av de saker du tar upp i din text är riskmoment som arbetsgivaren ska ha tagit hänsyn till (ingen möjlighet till vila i liggande ställning, ensamarbete, risk för hot våld mm) och ska ha försökt att förändra din arbetssituation så att dessa riskmoment minimeras. 
    Om arbetsgivaren inte kan anpassa/erbjuda andra arbetsuppgifter så kan de stänga av dig från att arbeta, och meddela FK om detta och då får du graviditetspenning. Detta kan göras närsom under graviditeten (inte bundet till en viss grav.vecka)

    Som arbetstagare kan du själv söka graviditetspenning och du har ett tungt och ansträngande arbete, detta kan du göra från en viss vecka (minns inte riktigt vilken, står på FKs hemsida).

    I ditt fall, så skulle jag prata med chefen, och höra hur de resonerar kring de riskmoment du utsätts för i arbetet. Ta hjälp av facket. Många arbetsgivare har dålig koll.

    Lycka till!

  • myran82

    Tack för ditt väldigt bra svar :)

    Min chef har bara sagt att en omplacering inte är möjlig eftersom det enda stället man kan omplacera till är tvätt och tankhallen och det är betydligt tyngre och en del kemikalier och det är absolut inget alternativ.

    Utöver det så sa han att jag får ansöka själv hos försäkringskassan.

    Jag tror även att den här situationen är ny för honom. Jag vet ingen kollega som varit gravid under tiden de arbetat sen han eller den andra chefen började.

    Jag ska ringa till honom i morgon och prata lite igen och se om vi får någon klarhet i det eller om jag bör prata med någon annan.

    Chefen samt skyddsombudet borde kunna hjälpa tycker jag annars får jag rådfråga facket.

  • Ängamat

    En sak som kan vara bra att känna till innan ditt samtal med chefen, är att det är chefen som anmäler till FK om det finns risker i arbetet och man inte kan omplacera dig. Du själv kan (istort sätt) bara ansöka om grav.penningen om det är pga tungt arbete. Skyddsombudet (om denne är insatt i regler kring gravida arbetstagare) är rätt person att rådfråga.

Svar på tråden Bussförare och graviditetspenning.