• Anonym (issa)

Hjälp, psoriasis i underlivet

Hej, Jag har sedan 3-4 år haft psoriasis i hårbotten och har inte behandlat det eftersom det inte stört mig så mycket och varit väldigt lite, men för ungefär 1-2 år sen började jag få i underlivet (vid ljumskarna och precis bredvid snippan) och det är hemskt, det kliar så mycket och det är väldigt svårt att låta bli att klia.. och nu känner jag att jag måste ta tag i detta.. men jag vet inte hur för jag vill inte gå till doktorn och visa upp (är bara 17 år), för jag antar att man måste visa upp? eller kan man bara gå ditt utan att behöva göra det?. Finns det något receptfritt  medel man kan köpa?. Tacksam för svar, behöver verkligen hjälp. Rynkar på näsan

• Svar på tråden Hjälp, psoriasis i underlivet
  • Långbenopluto

Du måste till en läkare så du inte smörjer med nån kräm som inte är bra för slemhinnorna i underlivet.

Alla läkare har sett tjejers underliv tusentals gånger.

• Anonym (M)

Jag rekommenderar också att du går till läkare, de har sett allt och kommer inte tycka något om dig. Jag har haft psoriasis i måånga år, ofta får jag kortisonkrämer men det bör man nog undvika i underlivet. Det du behöver är mjukgörande krämer. Testa att smörja med lite olivolja varje kväll. 

• Brian W

Av hudläkaren får du pevisone för psoriasis i ansikte och på underlivet. På vårdcentralen är det inte säkert att dom har koll på psoriasis, så har det iallafall varit för mig genom åren , men som tur är så ger dom pevisone när man har svamp i ljumskarna.

Det är aldrig roligt att gå till läkaren och dra ner byxorna, men bit ihop för man måste kolla upp sådana här saker. Be om en kvinnlig läkare ifall det känns bättre.

Smörj med mjukgörande, olivolja kan fungera, jag tycker det fungerar bättre med fetare krämer och brukar köpa decubal på apoteket.

Det viktigaste är dock att tänka på hur man lever, absolut undvika stress ,lära sig att hantera sin ångest ifall man lider av det, äta sunt och motionera.

Svar på tråden Hjälp, psoriasis i underlivet