• Anonym (Undrande)

Mat i förskolan på eftermiddagar

Både jag och min man jobbar normalt ca. 9 - 18 och har en knapp halvtimme till jobbet så när vi båda börjar jobba igen efter föräldraledigheten i vår kommer vår son ha dagistider på 8.30 - 18.30. Jag ser inget problem med det i sig då jag inte tycker att det borde vara någon skillnad för barnet på att gå 06.30-16.30 som många gör eller förskjuta dagisdagen i två timmar då tider för sänggående och när vi går upp självklart "är förskjutna" på samma sätt. Men.. nu har jag fått höra vad vissa förskolor har för mattider... (vi vet inte vilken sonen kommer få plats på än). Frukosten skulle han missa men det kan kan han ju äta hemma innan vi går och sedan kommer förmiddagsfrukt, lunch och fika/eftermiddagsfrukt med jämna mellanrum. Men sedan serververar många förskolor ingenting alls efter 14-14.30? :| Där känns det ju som att det blir svårt för honom att klara sig i 5 timmar (tills vi hunnit hem och gjort mat). Är det generellt såhär på förskolor? Får man skicka med barnen egen fika/frukt till förskolan? Varför är mattiderna så mycket bättre anpassade för de som behöver lämna tidigt (lämnar man vid 06 så för de ju ofta frukost redan inom en timme) än de som behöver hämta sent?

• Svar på tråden Mat i förskolan på eftermiddagar
  • Anonym (C)

Jobbar ni 9h/dag?

Vår fsk stänger 17, men serverar frukt och mackor ända fram till dess i princip om barnen är hungriga.

• Anonym (Linn)

Stackars barn att alltid vara sist kvar.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (C) skrev 2017-01-03 13:43:16 följande:

Jobbar ni 9h/dag?

Vår fsk stänger 17, men serverar frukt och mackor ända fram till dess i princip om barnen är hungriga.

8 timmar + 1 lunch mitt på dagen (som de flesta människor som jobbar heltid vad jag vet?)

I Stockholm är förskolorna skyldiga att ha öppet mellan 06.30 (eller om det var 06.00) och 18.30 om behovet finns så det känns konstigt att matmöjligheterna inte är anpassade till att det ska fungera.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Linn) skrev 2017-01-03 13:44:58 följande:

Stackars barn att alltid vara sist kvar.

Varför skulle det vara värre än att alltid komma först?
  • Anonym (Amanda)

Hur gammalt är barnet? Kan ni inte gå ner i tid och saxa? Ta kortare lunch? Låter som lite väl saftigt långa dagar. Men jag vet att det kan vara svårt att få ihop det. Har förskolan öppet till 18.30 borde det finnas kvällsmål. Annars måste ju ni föräldrar få ta med det.

• elyse

Man anpassar tiderna och rutinerns efter hur majoriteten jobbar. Det är inte många som väljer att göra som ni utan, som du själv skrev, börjar tidigt och slutar innan stänging på förskolan.

Jag kan inte tro att man inte bjuder på en smörgås eller mer frukt till de barn som är kvar efter 17.

• Anonym (Jsjsj)

Vår förskola serverar frukt på eftermiddagen för de barn som är kvar sent.

• Vestra

Ibland när vi har barnen längre har jag skickat med en macka/yoggi eller något. Men dom har sagt att dom löser det där. Mellanmålen brukar vara liknande frukost. Fil/gröt osv. En frukt/macka efter 17 för de som är kvar. Men kan hålla med om att det är anpassat efter barn som går hem klockan 15. Frukost 08, lunch 11:15, mellanmål 14:15. Sedan är det inga planerade mellanmål eller så. Men det fixar dom ändå såklart. Antar att personalen också behöver få i sig. Ibland steker dom pannkakor o grejar. Så det löser sig säkert för er. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-01-03 13:48:05 följande:
    Varför skulle det vara värre än att alltid komma först?
    Därför att det är i början av passet, dessutom brukar de första barnen inte vara ensamna mer än ett par minuter då många brukar komma vid öppning. Smärtsamt för barnet att se alla andra få gå hem med sina föräldrar utom barnet själv. Under fall är chansen stor att det blir en lång tid att vara ensam på.
  • Anonym (Undrande)

Tack för svaren! Det känns bra att höra att de flesta förskolor verkar lösa det och att man kan skicka med mat om det behövs :) Svårt annars med alla funderingar när man inte kan fråga sin förskola innan man vet vilken det blir. 

Svar på tråden Mat i förskolan på eftermiddagar