Mat i förskolan på eftermiddagar
Både jag och min man jobbar normalt ca. 9 - 18 och har en knapp halvtimme till jobbet så när vi båda börjar jobba igen efter föräldraledigheten i vår kommer vår son ha dagistider på 8.30 - 18.30. Jag ser inget problem med det i sig då jag inte tycker att det borde vara någon skillnad för barnet på att gå 06.30-16.30 som många gör eller förskjuta dagisdagen i två timmar då tider för sänggående och när vi går upp självklart "är förskjutna" på samma sätt. Men.. nu har jag fått höra vad vissa förskolor har för mattider... (vi vet inte vilken sonen kommer få plats på än). Frukosten skulle han missa men det kan kan han ju äta hemma innan vi går och sedan kommer förmiddagsfrukt, lunch och fika/eftermiddagsfrukt med jämna mellanrum. Men sedan serververar många förskolor ingenting alls efter 14-14.30? :| Där känns det ju som att det blir svårt för honom att klara sig i 5 timmar (tills vi hunnit hem och gjort mat). Är det generellt såhär på förskolor? Får man skicka med barnen egen fika/frukt till förskolan? Varför är mattiderna så mycket bättre anpassade för de som behöver lämna tidigt (lämnar man vid 06 så för de ju ofta frukost redan inom en timme) än de som behöver hämta sent?