• Anonym (Evigsorg)

Sorg efter flera år

Hej!
    Jag känner mig helt knäpp men det var ca 10 år sedan jag gjorde en abort och jag känner mig fortfarande otroligt sorgsen inombords.. Har ofta ångest, dagliga tankar kring graviditet och barn. Hur bearbetar man sorgen? Finns det nån hjälp att få? Känns som att jag har PTSD eller något :/ 

• Svar på tråden Sorg efter flera år
  • annnon

Har du barn nu då?

För om du fortfarande är barnlös kan det ju vara så att sorgen egentligen handlar om det, men din hjärna väljer att fokusera på den gamla aborten eftersom det är en så tydlig grej.

Som personen ovan 
    sa - hitta någon att prata med.

• Anonym (Evigsorg)
    annnon skrev 2017-01-04 14:49:06 följande:

Har du barn nu då?

För om du fortfarande är barnlös kan det ju vara så att sorgen egentligen handlar om det, men din hjärna väljer att fokusera på den gamla aborten eftersom det är en så tydlig grej.

Som personen ovan sa - hitta någon att prata med.

Nej jag har inga barn men har längtat efter barn så länge jag kan minnas. Att då göra abort (var 15) kändes som att gå emot hela sin kropp och själ och det har orsakat något slags trauma hos mig. Har svårt att träffa vänners barn m.m. för jag är rädd att bryta ihop och får ångest. 
  • Mytilio

Du skulle nog behöva prata med någon. Kolla med kvinnokliniken om det finns någon kurator där du kan komma till. Jag gjorde abort i somras och känner ungefär som du, är rädd att det inte ska gå över! Men jag ska försöka skaffa barn inom en snar framtid, hoppas det hjälper. Hoppas du hittar den hjälp du behöver. Så här ska du inte behöva känna efter 10år.

• i-o

Rädd för att det är kroniskt.

De flesta människor har någon form av sorg inom sig som de bär med sig likt en sten. Du verkar iaf ha klarlagt vad din egen beror av.

Svar på tråden Sorg efter flera år