• kattkalas

Katten bajsar utanför lådan

Hej!

Min snart ettåriga katt har den senaste tiden börjat bajsa utanför lådan. Hon kissar fortfarande i lådan, så det är bara bajsandet hon har svårt att hålla sig till lådan med. De få gånger jag har kommit på henne med att bajsa utanför har hon stirrat på mig och mjauat jättehögt.

När sanden är helt ny i lådan brukar hon bajsa i den, men ett fåtal gånger. Sedan börjar hon bajsa på golvet igen, även om jag ser till att lådan är helt ren. Det är som att hon tycker att lådan blir jätteäcklig efter några få användningar.

Jag har testat tre olika sorters sand, eftersom jag läst att det kan vara sanden hon har problem med. Då blir det precis som när jag byter ut sanden, hon bajsar där några få gånger ? sedan fortsätter hon att bajsa på golvet.

Finns det någon som har någon aning om varför hon gör så? Och finns det någon som har tips på en bra kattsand?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Katten bajsar utanför lådan
  • Linnis92

Det kan vara så att hon tycker att lådan är skitig. Vissa katter kan var väldigt känsliga för hur ren lådan är. Även fast den är tömd så luktar den kanske fortfarande kiss osv.

• Linda2barnsmamma

Våran honkatt gjorde så en period. Sen slutade hon och började om igen. .. efter mycket om o men så åkte vi till veterinär för ett urinprov (trodde aldrig de handla om någon uvi då hon kissa i lådan men bajsa på golvet) . Det visade på inflammation i njuren. Tydligen långt gånget. Därav bajs på golvet.

Hade aldrig hört att det hängde ihop med det då jag trodde katten då skulle kissa på golvet ist. Men tydligen kan dom göra det oxå. Så kolla uvi om ni inte redan gjort det ?

• Dexter dot com

Börja med att göra en grundlig kontroll hos veterinären och testa att ha 2-3 lådor som katten kan växla mellan.

• Axe

Om du har låda med tak, ta bort taket. Luktar väldigt starkt där inne.

Sen gör rent efter varje kiss och bajs om du inte redan gör det. Sen sätt ut fler lådor.

Funkar inte detta så gå till veterinären .

Det är iaf det jag kan komma på.

• Author7

En del katter kan vara så kräsna så de vill ha flera kattlådor. ( de är väldigt renliga av sig ibland) Min syster har en katt som har två. Prova med det och se om det blir någon skillnad. 

Svar på tråden Katten bajsar utanför lådan