• Boxarberta

Studera till Receptarie - är det svårt?

Hej

Ni som studerar till Receptarie nu eller har gjort nyligen, hur "svår" upplever ni utbildningen?

Det krävs ju både matte och kemi och jag undrar även hur svåra de delarna är i utbildningen.

Jag är orolig att om man inte är en naturbegåvning i matte och kemi så kanske det är dumt att välja en utbildning som typ bygger på det? Eller?

Jag tycker både matte och kemi är lagom svårt och jag tycker antagligen jag är sämre på det än vad jag egentligen är.. intressant.. absolut!

Har läst att det är många som inte tar examen.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Studera till Receptarie - är det svårt?
  • persikofjaril

Jag gick receptarieutbildningen, för 10 år sen (har jobbat på apotek i snart 10 år). Den var okej, vissa kurser var krångligare än andra. Har ingen aning om hur det är nu dock, men jag tror det går bra om man bara anstränger sig och pluggar ordentligt. 

Har du tänkt jobba på apotek sen? Eller vill du hålla på med forskning? (Isåfall är nog apotekarutbildningen bättre).

• Boxarberta
    persikofjaril skrev 2017-01-04 21:07:34 följande:

Jag gick receptarieutbildningen, för 10 år sen (har jobbat på apotek i snart 10 år). Den var okej, vissa kurser var krångligare än andra. Har ingen aning om hur det är nu dock, men jag tror det går bra om man bara anstränger sig och pluggar ordentligt. 

Har du tänkt jobba på apotek sen? Eller vill du hålla på med forskning? (Isåfall är nog apotekarutbildningen bättre).

Tack för svar!

Jag vill jobba på apotek. Hur är det att jobba på apotek? Blir du uttråkad?

Är det mycket att hålla koll på?
  • Boxarberta
    Boxarberta skrev 2017-01-05 14:59:06 följande:

Tack för svar!

Jag vill jobba på apotek. Hur är det att jobba på apotek? Blir du uttråkad?

Är det mycket att hålla koll på?

Jag menar ju då med matten, om man använder matten mycket i jobbet om den delen är svår.
  • MrsCD

Själva utbildningen innehåller mycket kemi och andra delar som säkert kan upplevas svåra.

På jobbet (på apoteket) sitter man inte direkt och beräknar pH och skriver kemiska formler, men det är bra att ha dessa kunskaper. Man måste dock vara ganska bra på att hålla många saker i huvudet samtidigt och ffa att kunna kommunicera med många olika sorters människor.

• Emerencia

Jag gick bara en termin för 2,5 år sedan men det passade inte mig. Tyckte dock inte kemin den första terminen var speciell svår. Pluggar till Agronom nu och en kurs hade samma bok. Tur jag sparade den, den boken va dyr :)

• Majo8995

Hej jag läser till receptarie och är inne på termin 4. Jag har alltid tyckt om kemi och matematik. Det har hitills inte varit så mycket matematik men väldigt mycket kemi.

Om programmet är svårt? Svar ja, för mig och många andra medan vissa klarar det galant. Jag har aldrig kämpat så hårt för att klara något men det är så värt det! Man måste lägga ner mycket tid! Ca 1/3 av klassen är kvar. Många har hoppat av pga att det varit för svårt och många har bytt till andra program tex. Tandläkare, apotekare mm.

Det jag hade velat veta innan var att det är mkt engelsk litteratur, många laborationer och seminarier. Man kan plugga efter examen -komplettera i Umeå och få en som en "apotekarexamen". Det finns flera vidare utbildningar. Och att det är mycket plugg, men det är ju inte så konstigt då man ska bli experter.

Jag skulle inte kunna tänka mig till att studera något annat då det är så intressant!

• Ballu

Är det enskilda eller laborationer i grupp mest? Vad är svårast? Är tempot högt?

• Majo8995

Tempot är varierande. Ibland har man ingen fritid men ibland är det lugnare. Det inte laborationer i varje kurs men det har varit i ganska många. Men de flesta laborationer har varit roliga

• wishiknew

Har läst receptarieprogrammet i Uppsala i lite mer än en termin och jag vill varna alla som överväger att gå programmet. Det var mycket svårare än jag trodde. Då har jag ändå studerat på universitet tidigare inom liknande ämnen och inte alls haft lika stora problem att klara av kurserna. Den första kursen var bra och ingav hopp om att utbildningen var bra. Men de resterande kurserna, framför allt allmän kemi och organisk kemi är riktigt svåra. Kursen i allmän kemi klarade 22% av de som skrev tentan! Läraren som vi hade i den kursen sa att resultaten i organisk kemi brukar ligga något högre, förmodligen kring 25%! Tentorna i de kurserna är målbaserade, vilket innebär att om du inte klarar ett mål så får du göra om hela tentan! Det är mycket laborationer och de är tuffa och man har förberedelseprotokoll att fylla i innan som alla är osäkra på hur man ska fylla i. Under själva labbdagarna som är långa ansvarar man själv för att ta rast, vilket de flesta hoppar över. De som klarar av den här utbildningen som jag ser det är dem som har ganska mycket högre betyg än vad som krävs för antagning. Många studenter som vill ta sig igenom får gå kvar längre tid, uppemot 5-6 år. Fysiologikursen som jag trodde skulle vara en enklare kurs är i nivå med läkarstudenters eller apotekarstudenters. Vet inte vad somliga lärare tänker att vi ska bli... Har hört att mycket har ändrats inom programmet de senaste åren så kanske var det bättre förr. Om någon har erfarenheter av att läsa i någon annan stad så vore det intressant att höra om era upplevelser. 

• DevilsDaughter

Hej!
    Ville bara uppdatera tråden ifall fler har erfarenhet av denna utbildning då jag funderar på denna utbildning. Blev lite avkräckt av svaren!

• humelibum

Jag läser på linneuniversitetet och ja det är en tuff men rolig utbildning! såhär i efterhand borde jag ha läst en förberedande matematik kurs på sommaren innan, så det är ett hett tips om det var länge sedan du läste på gymnasiet för det är mycket beräkningar i utbildningen! 

Sen så gäller det att ha disiplin och kämpa, det första året har jag inte haft någon fritid alls, det blir många sena kvällar och nätter med labrapporter och pluggande. 

Men det blir bättre!  Första året är grundläggande kurser i kemi, biokemi och cellbiologi som bara gäller att kämpa igenom sen börjar de roliga kurserna!

• DevilsDaughter

Tack för ditt svar! Ja, jag kommer isåfall att läsa det naturvetenskapliga basåret i kalmar först då jag saknar de naturvetenskapliga ämnena och behöver fräscha upp matten. Är du intresserad av kemi? Jag gillar inte direkt kemi så mycket och det är just kemin jag är lite orolig över att jag inte klarar av. Det är biologin som jag ser fram emot att läsa. Berätta gärna mer!! 

• humelibum

Det blir nog en väldigt tråkig o svår utbildning för dig om du inte gillar kemi eftersom det är något som följer genom hela utbildningen, fundera om det inte är till biolog eller biomedicinsk analytiker som skulle passa bättre? Jag råder dig att läsa utbildningdsplanen och vilka kurser som ingår i den utbildning du vill läsa och sen kan du gå in på varje enskild kurs och läsa dess kursplan då ser du precis vad som kommer ingå i utbildningen.

Önskar dig lycka till

• DevilsDaughter
    humelibum skrev 2018-04-12 21:13:53 följande:

Det blir nog en väldigt tråkig o svår utbildning för dig om du inte gillar kemi eftersom det är något som följer genom hela utbildningen, fundera om det inte är till biolog eller biomedicinsk analytiker som skulle passa bättre? Jag råder dig att läsa utbildningdsplanen och vilka kurser som ingår i den utbildning du vill läsa och sen kan du gå in på varje enskild kurs och läsa dess kursplan då ser du precis vad som kommer ingå i utbildningen.

Önskar dig lycka till

Grejen är den att jag inte har läst kemi sedan jag gick i högstadiet och då gillade jag inte det så mkt. Jag tänker mig att kanske är det annorlunda att läsa det nu då man för det första är äldre och för det andra läser det av  ett helt annat syfte än man gjorde då man var 14 år ;). 
    Tack för tipset om att läsa kursplanen, jag har läst vilka kurser man ska läsa och det verkar som att det är mest kemi första året och sedan mer åt biologihållet. Hade dock missat att man kan läsa innehållet i kurserna också, så det ska jag göra! 
Svar på tråden Studera till Receptarie - är det svårt?