• MrBrango

Barn med ADD

Hej,

Förälder till pojke på 9 år.

Upptäckte tidigt att något inte stämde med hans utveckling mot jämnåriga kamrater. Har varit på olika utredningar, allt från optiker, logoped till psykolog.

Psykologen gjorde utredning som visar att det kan finnas en ADD-diagnos.

Vet inte alls vad jag ska börja, jag läst en del på internet men hittar inget om medicinering. Om ADHD finns det många sidor om diagnosen och behandling.

Vill komma i kontakt med föräldrar till barn eller vuxna som fått diagnosen ADD, hur ni har strukturerat er vardag, koncentration/fokus, medicinering (har det hjälpte?), Omega 3 eller andra kosttillskott?

Gärna kontaktuppgifter till en bra läkare som du själv har erfarenhet av.

Hjälp mig hjälpa mitt barn.

• Svar på tråden Barn med ADD
  • Debattör

Hej. Jag har en pojke på 11 år som inte fått diagnosen ADD men jag tror han har det. Han är överrörlig och har Ehler danlos symptom (låter allvarligt) men betyder att han är lite mjuk I brosk och har svårt med motoriken osv. Även att lära sig knäppa skosnören osv. har vi kämpat med mer än andra kan jag saga. Det betyder ju inget för logiken att ha vare sig ADD eller EDS så jag tycker du ska ligga lågt med att sprida en diagnos om din pojke. Det brukar bli lättare med åren också, ju äldre barnet blir desto mer hinner de ikapp och kommer på strategier men det kan vara bra att hjälpa barnet att få till struktur och lite lugn och ro emellan så att han mår bra. ADD gör ju att barnet blir lite initiativlöst, men jag tror att det som saknas ibland kan vara lite låga nivåer av serotonin. Har själv märkt batter sömnkvalite hos min pojke och därmed bättre focus om dagarna om han tex. äter äggröra på kvällen (ägg hjälper kroppen bilda serotonin). Även havregryn och nötter funkar. När de blir äldre kan man ge lite kaffe om det ska vara särskild concentration för det är centralstimulerande (låter kanske dumt men det finns värre saker än kaffe). Ibland vill man ju ge barnet bra självförtroende också! Lycka till. Camilla

• sandy80

Hej finns en grupp på fb ADD vuxna den är superbra där kan du nog få tips och råd

• Bimbim79

ADD och adhd är i grunden samma problematik, adhd har en hyper alternativt hypo aktivitet som ADD inte har. Medicinering och behandling är därav lika, olika grundpersonligheter alla är ju egna individer påverkar också huruvida det behövs medicinering eller inte. Medicin kan hjälpa att "klippa av" de värsta topparna Dalarna.
    Dottern tycker medicinen hjälper henne bra, de e lättare att tänka, vanliga fall har hon 20-30 tankar pågång samtidigt, rör ihop det och kommer inte fram till något, är lättstörd av ljud, kortat arbetsminne, svårt att fokusera och missar ofta sociala koder i samspel. Med mediciner kan hon hejda många impulser får ett bättre socialt samspel med omvärlden och kan slutföra tankar och uppgifter. Ibland väljer hon själv att inte ta medicinen tex när de har drama teater i skolan, utan medicin tycker hon det är lättare att stå på scen eftersom hon då saknar vissa spärrar mm.

• Nina05

ADD brukar man inte sätta som diagnos längre utan man brukar istället tala om tre olika typer av ADHD:
    1 Huvudsakligen uppmärksamhetsproblematik
    2 Huvudsakligen hyperaktivitet och nedsatt impulskontroll
    3 En kombination av de båda.

Din son har är den första typen. Själv har jag den tredje.

För mig är det jätteviktigt med rutiner, tid för mig själv, att ingen tjatar på mig, att det läggs upp planering osv. Be att ni får hjälp från en arbetsterapeut! De kan hjälpa till med olika hjälpmedel, planering osv.

• ROFL

Jag är vuxen med ADD och kan ge lite tips. 

Minska kolhydrater i kost såsom socker, pasta, bröd och ris hjälper mycket!
    Sedan ge omega3-tillskott och D-vitamin. 

Sedan så att hjälpa till att göra planering väldigt överskådlig och inte lägga på för mkt eget ansvar att komma ihåg saker, det tar tid att hitta sina sätt att fungera på bästa sätt och att växa upp i sig tar mkt energi. 

Jag kan sedan säga att ADD i sig inte är en dålig diagnos, det betyder bara att man gör saker på olika sätt. Jag till exempel är väldigt kreativ och driven inom mitt intresse, jobbar med det heltid och känner att jag kan gå långt inom det. Däremot så har jag noll intresse/svårt för andra bitar som kanske vanligt folk skulle tycka är lugna puckar. Så se det inte som en sjukdom eller handikapp. Bara ett annat sätt att använda sin hjärna. 

• Nina05
    ROFL skrev 2017-01-06 21:20:22 följande:

Jag är vuxen med ADD och kan ge lite tips. 

Minska kolhydrater i kost såsom socker, pasta, bröd och ris hjälper mycket!

Sedan ge omega3-tillskott och D-vitamin. 

Sedan så att hjälpa till att göra planering väldigt överskådlig och inte lägga på för mkt eget ansvar att komma ihåg saker, det tar tid att hitta sina sätt att fungera på bästa sätt och att växa upp i sig tar mkt energi. 

Jag kan sedan säga att ADD i sig inte är en dålig diagnos, det betyder bara att man gör saker på olika sätt. Jag till exempel är väldigt kreativ och driven inom mitt intresse, jobbar med det heltid och känner att jag kan gå långt inom det. Däremot så har jag noll intresse/svårt för andra bitar som kanske vanligt folk skulle tycka är lugna puckar. Så se det inte som en sjukdom eller handikapp. Bara ett annat sätt att använda sin hjärna. 

Det är givetvis olika. Men talar jag för mig så har tillskott av olika slag inte hjälpt mig ett endaste dugg. Jag äter varken gluten, socker eller laktos men det har inte gjort någon som helst skillnad på mina symtom och svårigheter. Men visst det skadar inte att prova en tid.
Svar på tråden Barn med ADD