Bolån, annans hus som säkerhet?
Hej!
Jag och min man har hittat drömmarnas hus, tyvärr har vi inte någon kontantinsats.
Vi sökte bolån för kanske 2 år sedan och min mormor och morfar lovade att gå in som säkerhet. Tyvärr föll det på att dom tyckte mina morföräldrar var för gamla och att endast jag hade fast anställning (min man hade inget jobb då).
Idag har båda jag och min man fast jobb men vi har lån på ca 200 000:- ihop och känns som det kan bli svårt att få lån då vi har dom skulderna utan säkerhet, eller ja vår bil men den är ju inte ens värd hälften utav kontantinsatsen.
Kan min morfar och mormor lämna sina boenden som säkerhet för lånet eller går det inte att göra sånt idag? Morfars hus är värderat till 2 500 000 och hans huslån är under halva värdet och min mormors lägenhet är värderad till ca 1 000 000 och där finns det inget lån.
Idag hyr vi ett hus som kostar oss i snitt 9000:- månaden i drift + hyra, älskar området och nu är det ett hus längre ner på gatan till salu. Hade ju kännts bättre om man kunde betala av på ett bolån och ha ett eget hus istället för så som vi har det idag.
Vi har ca 50 000:- in i månaden före skatt, huset ligger på 1 500 000:-.
Kommer troligtvis att gå upp i tid inom kort då får vi in 56000:- före skatt.