• Anonym (Elli)

Sälja och köpa lägenhet?

Jag och min kille ska flytta ihop och ska köpa en gemensam lägenhet och ta ett gemensamt lån. Han har en bostadsrätt och jag en hyresrätt. I vilken ordning ska man göra allt detta? Hans lägenhet ska säljas men han vet ju inte exakt hur mycket han får för den. När den sålts måste vi ha köpt någon ny lägenhet att flytta till. Eller köper man en lägenhet först med den gamla som säkerhet? Blir inte klok på detta. Ska kontakta banken men någon som har tips/erfarenhet?

• Svar på tråden Sälja och köpa lägenhet?
  • Dementoria

Jag tror banken gärna vill veta mer exakt vad ni har att röra er med så i ert fall skulle jag gjort följande

1. sålt hans lägenhet
    2. köpt en ny lägenhet
    3. sagt upp din lägenhet (lagom till inflyttningsdag i er gemensamma)

• Carambolan

Jag tror också att det absolut enklaste är att ni bor i din hyresrätt medan han säljer sin lägenhet, och att ni bor kvar där i lugnt och ro medan ni letar nytt. När ni köpt en ny säger ni upp hyresrätten.

• Anonym (Elli)

Ja så får det kanske bli. Svårt att få plats hos mig med alla saker dock.... Tror hans lägenhet är ganska lättsåld men svårare att hitta något som passar oss i läge och storlek.

• Boxarberta

Ni kan ju också värdera hand bostad först för att få ett hum om vad ni har att röra er på. Sen när ni köpt ny lägenhet sälja hans och säga upp ditt kontrakt.

Så gör väl de flesta som ska både sälja och köpa.

Men det är ju smidigt att bo i hyresrätten tills ni hittar något om ni får plats men det blir också en extra flytt..

• Dementoria
    Anonym (Elli) skrev 2017-01-05 18:05:35 följande:

Ja så får det kanske bli. Svårt att få plats hos mig med alla saker dock.... Tror hans lägenhet är ganska lättsåld men svårare att hitta något som passar oss i läge och storlek.

I värsta fall kanske ni kan hyra ett förråd under tiden.
  • Anonym (Elli)
    Boxarberta skrev 2017-01-05 18:23:33 följande:

Ni kan ju också värdera hand bostad först för att få ett hum om vad ni har att röra er på. Sen när ni köpt ny lägenhet sälja hans och säga upp ditt kontrakt.

Så gör väl de flesta som ska både sälja och köpa.

Men det är ju smidigt att bo i hyresrätten tills ni hittar något om ni får plats men det blir också en extra flytt..

Ok. Det vore det smidigaste för oss. Hoppas banken kan gå med på det.
  • Carambolan

Det är vanligt att göra som Boxarberta skriver så från bankens sida blir det troligen inga problem alls. Det är bara för er egen skull som det blir lite stressigare att tajma köp och sälj.

• Anonym (Tysken)

Prata gärna med mäklaren som säljer bostadsrätten också. De är vana att hantera sådana här situationer och har troligtvis en känsla  för hur lättsåld er befintliga lägenhet är resp hur svårt det är att få tag i en som kan passa er bägge.

• Anonym (Elli)

Ok. Ja vi tror som sagt att lägenheten är lättsåld eftersom det är en tvåa i attraktivt område och utbudet är begränsat. Svårare att hitta en fyra i rätt område som vi vill ha. Men då är det kanske mäklaren vi ska kolla mest med till att börja med, innan banken. Risken att vi blir sittande med två lägenheter finns ju såklart om vi köper först men om den är lätt att sälja borde det inte bli så. Att bo i min hyresrätt i flera månader känns inte så lockande men får ju annars gå.

• Noname00

Om ni ska bo i din lägenhet, försök gör er av med så mycket som möjlig sälj möbler, det som inte går att sälja kan man skänka bort så slipper man köra det till tippen.

Vi gjorde så och köpte nytt till nya bostaden, smidigt att få en ny soffa levererad än att ta med den gamla.

Svar på tråden Sälja och köpa lägenhet?