• DreamBear

    Vidrigt ont under vänster revben

    Jag har sedan ett dygn tillbaka vidrigt ont under vänster revben utåt mot sidan. Känns bäst när jag sitter med rak rygg och betydligt sämre ihopsjunken. Känns som en stelhet/svullnad/ömhet som är molande och skarp om vartannat. Känns lite som jag har en "boll" därunder. Känner även stelhet på samma sida på ryggen.

    Något förhöjd temp. Från 36,8 till 37,3.

    Mår svagt illa men äter som vanligt.

    Kände mig orolig och kontaktade läkare via nätet och fick besked om att det troligen är något muskelärt alternativ revbensupphakning.

    Grejen är den att jag är sjukt otränad. Tränar inget. Tar inga promenader. Detta under ett par månaders tid. Och var otränad innan dess. Men så i onsdags eftermiddag var jag ut och skotta snö för första gången på nån månad. Lätt snö. Kände inget konstigt. Men detta var på onsdag eftermiddag och på fredag morgon vaknar jag med dessa smärtor.

    Sov hela natten utan smärtstillande på rygg, kände inget då. Men nu när jag är uppe kommer det smygande mer och mer.

    Någon som upplevt något liknande?

    Hur länge satt det i?

    Blev ni bra?

    Och kan man få temphöjning av träningsvärk?

  • Svar på tråden Vidrigt ont under vänster revben
  • Themis

    Om man har varit förkyld, är känslig och andas in mycket kall luft så kan man få lungsäcksinflammation, det gör ont som knivar och ömmar och har sig. På mig utvecklades den dagen efter min ansträngning i kyla, och gick från ömhet i en lunga till knivhugg så jag knappt kunde köra bil på en halvtimme. Min man har också haft det men hans ökade mer smygande i intensitet.

    Behandlingen jag fick mot det var att ta Ipren 24/7 i en vecka, sen får man känna efter hur det känns och träna ut resten (lungan behöver ventileras fast det gör ont) och ta smärtstillande vid behov, det kan vara 2- 8 veckor ungefär. Och självklart bör man undvika att andas för kall luft igen, håll en halsduk över ansiktet och andas genom den, genom näsan, så mycket du kan.

    Det är lite typiskt för lungsäcksinflammation att det gör ont även på "baksidan" av lungan om man ligger på rygg. VC tog EKG på mig för att utesluta hjärtat och jag hade inte ont bakåt ryggen när jag la mig ner på britsen men när jag skulle resa mig efteråt kunde jag knappt ta mig upp så ont det gjorde.

    Annars så har jag också upplevt att lungan "bara" hakar upp sig vilket gör vansinnigt ont men för min del brukar gå över inom tio minuter.

    Min man har flera gånger vid träning fått en spricka i ett flytande revben, vilket också gör skapligt ont. Den smärtan anser han maxar ut efter en vecka och läker på 1-2 månader. En del har klena flytande revben, då kan man spräcka ett bara genom att luta sig med lite vikt över stödet på en flygplansstol (hände en släkting).

    Dra till en revbensmuskel så den skadas kan man klart också göra om man är otränad och tar i men det får man ingen feber av.

    Det är de olika alternativ jag vet om. Jag tycker du ska uppsöka VC och utesluta andra problem och sen får du nog knapra smärtstillande.


    Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • DreamBear

    Inte nå bättre. Smärtan är mindre men jag känner mig svullen under vänster revben och det är mer molande värk än skarp.

    Efter att ha tittat på cancergalan igår är jag rädd

    Har tid hos läkare imorgon .

  • Moses21
    DreamBear skrev 2017-01-10 13:13:57 följande:

    Inte nå bättre. Smärtan är mindre men jag känner mig svullen under vänster revben och det är mer molande värk än skarp.

    Efter att ha tittat på cancergalan igår är jag rädd

    Har tid hos läkare imorgon .


    Fick du något svar? Upplever samma smärta som du beskriver.
  • DreamBear
    Moses21 skrev 2018-06-09 08:31:00 följande:

    Fick du något svar? Upplever samma smärta som du beskriver.


    Nix. Inget svar och ingen förklaring. Har det fortfarande till och från.
Svar på tråden Vidrigt ont under vänster revben