Stanna eller gå?!
Hur vet man om man ska stanna eller gå i en relation?
Vi har varit tillsammans i över 10 år, är gifta och har två barn i lägre skolåldern. Det började nog egentligen gå neråt redan för 5 år sedan men har senaste halvåret känt att mina känslor försvunnit mer och mer. Älskar honom fortfarande, men mer som vän och pappa till mina barn än som partner. Han däremot bedyrade så sent som igår att han älskar mig så otroligt mycket så att det går inte att förklara... Vilket naturligtvis gör det hela än värre. Vi driver 'Familjen AB' hyffsat framgångsrikt. Lyckas oftast pussla ihop lämningar, hämtningar, läxor, barnens träningar mm utan större problem. Har aldrig haft några direkt större bråk, även om vi naturligtvis kan vara oense nån gång emellanåt.
Det som i första hand håller mig kvar är ju naturligtvis barnen, både för deras och min skull. Är själv skillsmässobarn och lovade mig själv tidigt att mina barn aldrig skulle behöva uppleva det. Och sen vill jag inte missa halva tiden med barnen genom att bara träffa dom varannan vecka.
Vi bor i hyresrätt som vi båda står för. För mig är det viktigt att barnen har var sitt rum, som dom har nu. Jag skulle ha råd med hyran om jag bor kvar här själv, men jag skulle aldrig kunna få en annan lika stor lägenhet på bara min lön. Mannen däremot tjänar bra mkt mer än mig och skulle lätt (ur ekonomiskt håll sett) kunna få en ny lägenhet själv, men har svårt att tro att han låter mig bo kvar om det är jag som lämnar.
Sen skulle jag också sakna min mans familj, släkt och vänner fruktansvärt mycket. På ett sätt mer än vad jag skulle sakna honom.
Vad gör man? Finns det 'lyckliga' skillsmässor? Hade varit så mycket lättare om han också kände att förhållandet runnit ut i sanden...