• Anonym (ts)

Pruttar hela tiden

Jag pruttar hela tiden - extremt mycket. Vad kan jag göra åt detta? vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Pruttar hela tiden
  • i-o

Ändra kostsammansättning och ät långsammare.

• Anonym (B)
    Anonym (ts) skrev 2017-01-07 17:37:14 följande:

Jag pruttar hela tiden - extremt mycket. Vad kan jag göra åt detta? vad kan detta bero på?

Kan bero på massor av saker, ofta överkänslighet mot olika saker du äter. Mjölkprodukter är en rätt vanlig grej, soja/baljväxter är många också känsliga mot. Om man dricker mycket läsk eller annat kolsyrat kan det också göra en gasig, eller om man är väldigt känslig så behöver man inte ens dricka mycket av det. Olika sötningsmedel kan en del människor också bli gasiga av. Det finns alltså massor av möjligheter. Lättast är väl att antingen testa dig för allergier, eller försöka hålla någon slags dagbok över vad du äter och se när du verkar bli mer gasig i magen, prova att utesluta olika saker och se hur det blir då. 
  • Anonym (ts)
    i-o skrev 2017-01-07 17:38:53 följande:
    Ändra kostsammansättning och ät långsammare.
    Inget fel på min kost. Äter en tugga per minut.
  • Ryttarmoj

Du äter något som som får din mage att producera mycket gas. Det behöver inte vara ngn allergi eller överkänslighet - vissa livsmedel blir en del pruttiga av, fibrer och färska grönsaker.

• Anonym (Reck)

Tuggar du sockerfritt tuggummi/äter sockerfria halstabletter eller liknande? Sötningsmedlet i sådant ger mig fanfar-gaser omedelbart.

• Anonym (Dr. Mugg)
    Ryttarmoj skrev 2017-01-07 17:44:40 följande:

Du äter något som som får din mage att producera mycket gas. Det behöver inte vara ngn allergi eller överkänslighet - vissa livsmedel blir en del pruttiga av, fibrer och färska grönsaker.

Kött producerar generellt mer metangas i vårt magtarmsystem än frukt och grönt. Sen finns det ju undantag som vindruvor och surkål.
  • Anonym (Åh)

Åh vad skönt att jag inte är ensam om det!! Har oxå problem med gaser ofta..

• Ryttarmoj
    Anonym (Dr. Mugg) skrev 2017-01-07 18:03:59 följande:

Kött producerar generellt mer metangas i vårt magtarmsystem än frukt och grönt. Sen finns det ju undantag som vindruvor och surkål.

Ok, jag äter inte sånt så det hade jag missat.
  • i-o
    Anonym (ts) skrev 2017-01-07 17:41:22 följande:
    Inget fel på min kost. Äter en tugga per minut.
    Då kanske du inte ska be om hjälp om du inte vill ha råd.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Reck) skrev 2017-01-07 18:03:55 följande:
    Tuggar du sockerfritt tuggummi/äter sockerfria halstabletter eller liknande? Sötningsmedlet i sådant ger mig fanfar-gaser omedelbart.
    nej
  • Anonym (ts)
    Anonym (B) skrev 2017-01-07 17:41:09 följande:
    Kan bero på massor av saker, ofta överkänslighet mot olika saker du äter. Mjölkprodukter är en rätt vanlig grej, soja/baljväxter är många också känsliga mot. Om man dricker mycket läsk eller annat kolsyrat kan det också göra en gasig, eller om man är väldigt känslig så behöver man inte ens dricka mycket av det. Olika sötningsmedel kan en del människor också bli gasiga av. Det finns alltså massor av möjligheter. Lättast är väl att antingen testa dig för allergier, eller försöka hålla någon slags dagbok över vad du äter och se när du verkar bli mer gasig i magen, prova att utesluta olika saker och se hur det blir då. 
    får gaser oavsett vad jag äter
  • Anonym (ts)
    i-o skrev 2017-01-07 18:22:15 följande:
    Är du trög på riktigt eller?
  • Anonym (B)
    Anonym (ts) skrev 2017-01-07 18:56:14 följande:
    får gaser oavsett vad jag äter
    Har du provat att utesluta olika saker under en tid? Alltså rätt rejält menar jag då. För säg att du får gaser av t.ex. mjölkprodukter och läsk. Om du under en period uteslutit mjölkprodukter, men fortsätter ha gaser och därför tror att det inte var problemet så du börjar äta mjölkprodukter igen, sedan utesluter läsk men fortsätter ändå ha gaser och börjar dricka det igen. Då tror du kanske att du får gaser oavsett vad du äter, men egentligen var trixet att du behövde sluta med både mjölkprodukter och läsk. 

Utöver möjligheten att du inte bara överkänslig mot en sak, så med allra största sannolikhet så finns det vissa livsmedel du intar dagligen och kanske till och med vid nästan alla måltider. Det bara brukar bli så, isåfall är det högst möjligt att något av dessa bidrar till att ge dig gaser.

Du kan också ha något som t.ex. IBS. Folk med IBS kan också behöva en radikal kostförändring, för de reagerar på massor av saker de normalt brukar äta och måste prova sig fram. 

Det kan ju också ha med andra anledningar att göra att du är gasig, men det är oftast något med kosten som orsakar det.
  • Anonym (Wildrat)

Jag har ibs och får extremt mycket gaser av bröd och annat med kolhydrater. För att slippa dem och många andra problem med magen äter jag lchf, då har jag inga gaser alls. Inte ens äggfjärtar när jag äter mycket ägg. Så kött och ägg ger inga gaser alls, det är kolhydrater och fibrer som ger gas.

• Anonym (L)
    i-o skrev 2017-01-07 18:22:15 följande:

Jisses... snacka om lättkränkt bara för att du gav dåliga råd.
  • Anonym (japp)
    Anonym (L) skrev 2017-01-07 19:23:49 följande:

• Anonym (japp)

Har själv långsam matsmältning vilket leder till att det lätt blir gaser :(

Nu dessutom gravid = extra långsam matsmältning =stackars maken :(

• Anonym (ts)
    Anonym (L) skrev 2017-01-07 19:23:49 följande:
Svar på tråden Pruttar hela tiden