• Höstaster

För- och nackdelar med förlossningen Eskilstuna och Nyköping

Hej!

Är en sörmländsk mamma som funderar på om jag ska åka till Nyköping eller Eskilstuna när det är dags att föda. Har fött i Nyköping förut, men det är några år sedan och nu bor vi lite mittemellan så det går lika bra att åka till båda. Ni som har fött i Eskilstuna och /eller Nyköping - berätta vad ni tyckte. Bra saker. Dåliga saker. Jag är nyfiken

• Svar på tråden För- och nackdelar med förlossningen Eskilstuna och Nyköping
  • tvåsmåunderverk

Har fött i Eskilstuna, tyckte det var bra där :) Nyköping är också bra, men dom har inget neo, dvs absolut ingen hjälp om bebisen skulle födas och behövs hjälp.. Det skulle jag aldrig riskera.

Bor också så jag måste välja mellan Eskilstuna och Nyköping ;)

• micjos

Har fött mitt första barn i Eskilstuna och mina andra två i Nyköping. Skulle aldrig föda i Eskilstuna igen om jag inte blev tvungen. Man gör ett tul innan så man vet att barnet har normal vikt, annars blir det Eskilstuna.

• Anonym (Mamma3)

Nu är jag förlöst i Nyköping och skulle aldrig i mitt liv sätta min fot där igen.

MEN jag måste säga att bara för att ett sjukhus inte har neo betyder inte det att något barn inte får hjälp.

All personal är utbildad och tränad för att klara av det som skulle kunna hända, och att när barnet blivit stabilt skickas det, även mammorna åker, om än annat i annan transport.

Jag förstår inte resonemang som inte är logiska.

Så ni tror på fullaste allvar att dom barn som föds och behöver hjälp (vilket många behöver en stund) på ett sjukhus utan neo inte får den hjälp dom behöver???

Tänk till lite och ta reda på fakta så kan man nog göra ett val ang sjukhus och förlossningsvård.

• Anonym (Anna)

Jag har fött tre barn i Eskilstuna mellan åren 2008 och 2016, och har inget att klaga på. Förlossningarna har varit olika, två var väldigt snabba och en var lite mer jobbig, och skulle jag bara utgå från den jobbiga så skulle jag aldrig vilja göra om det (fast jag gjorde ändå om det, två gånger ;)).

Jag har hört att lokalerna är fräschare i Nyköping, men det är ju bara vad jag har hört. Sen utgår jag från att det finns all vård där. Jag känner dock två som fött de senaste tre åren som fått åka i ilfart m ambulans till Eskilstuna efter förlossningen, exakt varför Nyköping inte kunde sköta vården vet jag inte.Men jag tänker att det tyder ju på att det finns ett bra samarbete?

• tvåsmåunderverk
    Anonym (Mamma3) skrev 2017-01-07 22:29:25 följande:

Nu är jag förlöst i Nyköping och skulle aldrig i mitt liv sätta min fot där igen.

MEN jag måste säga att bara för att ett sjukhus inte har neo betyder inte det att något barn inte får hjälp.

All personal är utbildad och tränad för att klara av det som skulle kunna hända, och att när barnet blivit stabilt skickas det, även mammorna åker, om än annat i annan transport.

Så ni tror på fullaste allvar att dom barn som föds och behöver hjälp (vilket många behöver en stund) på ett sjukhus utan neo inte får den hjälp dom behöver???

Tänk till lite och ta reda på fakta så kan man nog göra ett val ang sjukhus och förlossningsvård.

Och du får nog lära dig att läsa lite mellan raderna.. :) visst får dom hjälp, men ALLVARLIGA fel så måste dom skickas till Eskilstuna. Och kolla fakta innan du yttrar dig, allvarliga händelser pga brist på neo har hänt mer än en gång där. Förövrigt en bra förlossning, legat inlagd där flera gånger.
  • Höstaster
    micjos skrev 2017-01-07 22:15:09 följande:

Har fött mitt första barn i Eskilstuna och mina andra två i Nyköping. Skulle aldrig föda i Eskilstuna igen om jag inte blev tvungen. Man gör ett tul innan så man vet att barnet har normal vikt, annars blir det Eskilstuna.

Vad var det som du inte var nöjd med? Det är mycket gällande bemötande, bemanning osv som jag är nyfiken på.
  • Höstaster
    Anonym (Mamma3) skrev 2017-01-07 22:29:25 följande:

Ja det där med neo har jag koll på och tänker som du. Men vad var du inte nöjd med i Nyköping?
  • Höstaster

Tack för svar! Jag har full koll på det där med neo och så länge graviditeten är normal så är inte det ett argument för att inte åka till Nyköping. Jag har ju som sagt fött där förut. Jag är mer nyfiken på hur det är på förlossningarna på de båda sjukhusen nu, hur ni har upplevt personalen, bemötande, bemanning, stämningen, möjlighet till eget rum på BB osv osv

• tvåsmåunderverk
    Höstaster skrev 2017-01-08 07:39:57 följande:

Tack för svar! Jag har full koll på det där med neo och så länge graviditeten är normal så är inte det ett argument för att inte åka till Nyköping. Jag har ju som sagt fött där förut. Jag är mer nyfiken på hur det är på förlossningarna på de båda sjukhusen nu, hur ni har upplevt personalen, bemötande, bemanning, stämningen, möjlighet till eget rum på BB osv osv

Aldrig fött på Nyköping, men varit på deras förlossning mycket på kontroller. Fött en gång i Eskilstuna. Personalen kändes bra på båda. Sen är det ju som på de mest, en del i personalen är bättre och en del sämre. Läkarna är anställda av landstinget och jobbar därför både i Nyköping och Eskilstuna. Har fått eget rum på båda ställena. Kände dock att dom hade bättre koll i Eskilstuna. Alltså man märkte att om de kom ny personal så hade dom läst på i journalen. Så tycker det är ganska lika på sjukhusen!
  • JvN

Jag har gjort 2 kejsarsnitt på Eskilstuna. Första gången Fick jag en utskällning pga för dåligt blodvärde strax innan op. Men det visade sig senare vara sköterskan som satt droppet fel och mitt blod späddes ut, varav det dåliga värdet. Såklart fick man ingen ursäkt! Andra gången tog inte narkosen ordentligt och dom började skära i mig (varpå jag vaknade upp mitt under op). Detta berättade dom inte alls för mig efteråt. Utan min sambo berättade detta när jag berättade om att jag hade konstiga minnesbilder. Och det finns heller inte dokumenterat i min journal.För några år sedan dog även en bekants barn under förlossningen på Eskilstuna. Vilket senare visade sig vara läkarnas fel. Skulle efter detta aldrig vilja föda på Eskilstuna igen om jag fick välja.

• micjos

Jag upplevde min förlossning med enorm ångest och dödsångest från första smärtsamma värk tills krysvärkarna kom och ingen brydde sig. De kom in o kollade 2ggr tror jag men fick inget stöd eller någon förståelse alls. Kändes mest som att de tyckte jag var jobbig och för ung o fick skylla mig själv. Fick en förlossningsdepression dag 2 och ingen märkte något....

Höstaster skrev 2017-01-08 07:35:12 följande:

Vad var det som du inte var nöjd med? Det är mycket gällande bemötande, bemanning osv som jag är nyfiken på.

• Anonym (Mamma3)
    Höstaster skrev 2017-01-08 07:36:52 följande:

Ja det där med neo har jag koll på och tänker som du. Men vad var du inte nöjd med i Nyköping?

Bemötandet, otrevlig personal.

Man säger inte till en omföderska att "inte trycka på knappen" .. det kan gå väldans fort, vilket det gjorde och i ett sånt skede behöver man stöd, vi blev lämnade ensamma tills huvudet var ute.

Då tryckte vi och kommentaren va när dörren öppnades va "du skulle inte ringa på oss" tills undersköterskan faktiskt förstod att något va galet och dom såg då att huvudet redan var ute.
  • UngMorsa

Jag har fött mina 3 barn i Nyköping. Första som ung och rädd 16 åring. Den förlossningen höll på att gå ut skogen då jag förlorade 3,5 lite blod under väldigt kort tid. Togs om hand mycket bra. Andra förlossningen gick extremt snabbt och även där kände jag mig trygg. Tredje var en igångsättning i v 36+5 och hade en jätte fint stöd under de 2 timmar som förlossningen höll på.

Har även varit med en vän som stöd under en förlossning och även då i Nyköping. Finns absolut inget negativt att säga om den upplevelsen heller :)

• Cecilia13

Jag fick mitt första barn i Nyköping för tre år sedan och har inget direkt att klaga på. Fick mycket support under förlossning (blev inte lämnade själva någonting), däremot kanske inte personkemin stämde riktigt med min bm...

BB var också bra. Kanske lite väl mkt kontroller och vägningar, inte så lätt att hänga med vad som skulle göras alla gånger. Helt ok mat, inte vanlig "sjukhusmat". Kanske lite tråkiga rum och knappast några enkelrum, vi hade dock tur och fick en sal för tre själva! Trevlig och hjälpsam personal.

Får se om jag har något mer att tillägga efter nästa gång, barn nr två kommer om ca en månad :) Hoppas på att få åka till Nyköping även denna gång, men om det blir förtidigt måste vi åka till Eskilstuna...

Svar på tråden För- och nackdelar med förlossningen Eskilstuna och Nyköping