• Christabel81

    Endast handbagage

    Nu har jag råkat boka in ett flyg där det endast ingår handbagage i priset. Har alltid checkat in väska innan och då får man ju ha med rakhyvlar, parfym och mediciner. Vad ska man tänka på nu? Är det ens möjligt att klara sig på max 10 kg handbagage :) ? Några tips?

  • Svar på tråden Endast handbagage
  • Mantrasina

    Om det är möjligt? Absolut. Det beror ju helt på hur länge du ska vara borta, vilken typ av resa du ska göra och på hur klimatet är dit du ska?

  • Christabel81

    Det är 3 nätter så visst är det möjligt. Men några tips mottages tacksamt. Jag packar nämligen ofta för mycket. Och jag vill inte stå där och behöva slänga mascaratuben om de anser det vara "vätska". Annars har man ju allt sånt i det incheckade bagaget.

  • Monchichier

    På jobbresa över dagen behövs ibland inte ens handbagage. För en tre månaders back packning i Sydamerika kommer du behöva betala för bagaget du måste ha med dig.

    Fast man skulle kunna komma ifrån det också egentligen. Om man köper allt man behöver när man kommit fram..

  • modsey

    Jag var i Paris i 4 nätter med min man. Fina restaurang. Mycket museum och utställningar. Två kappor. Blusar klänningar och jag klarade det utmärkt! Har alltid bara handbagage på weekendresor för att spara tid.

    Tänk. Vad kan jag kombinera i klädväg? Vad kan stryka på hotellet/ tvätt?

    Vad kan köpas där.

  • Monchichier
    Christabel81 skrev 2017-01-07 23:20:11 följande:

    Det är 3 nätter så visst är det möjligt. Men några tips mottages tacksamt. Jag packar nämligen ofta för mycket. Och jag vill inte stå där och behöva slänga mascaratuben om de anser det vara "vätska". Annars har man ju allt sånt i det incheckade bagaget.


    Vätskor och krämer (alltså t.ex. mascara) ska vara i behållare där det får plats som mest 1 deciliter. Behållarna ska du lägga i en genomskinlig plastpåse där det får plats 1 liter. Varje passagerare får ta med sig en sådan 1-liters påse på planet. Om du har mer vätskor eller krämer än det som du får plats med i en 1-liters påse måste du slänga de vätskorna och krämerna vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. Om du behöver barnmat, mediciner eller dietmat på flyget, får du ta med dig så mycket som du behöver på flygresan.
  • Christabel81
    Monchichier skrev 2017-01-07 23:47:27 följande:

    Vätskor och krämer (alltså t.ex. mascara) ska vara i behållare där det får plats som mest 1 deciliter. Behållarna ska du lägga i en genomskinlig plastpåse där det får plats 1 liter. Varje passagerare får ta med sig en sådan 1-liters påse på planet. Om du har mer vätskor eller krämer än det som du får plats med i en 1-liters påse måste du slänga de vätskorna och krämerna vid säkerhetskontrollen på flygplatsen. Om du behöver barnmat, mediciner eller dietmat på flyget, får du ta med dig så mycket som du behöver på flygresan.


    Ok, mascara är alltså vätska. Bra att veta.
  • Monchichier
    Christabel81 skrev 2017-01-08 14:47:24 följande:

    Ok, mascara är alltså vätska. Bra att veta.


    Nej, mascara är en kräm, vilket reglerna också innefattar. Alla vätskor och _krämer_ ska utan några problem få plats i en 1 literspåse.
  • Christabel81
    Monchichier skrev 2017-01-08 15:41:48 följande:

    Nej, mascara är en kräm, vilket reglerna också innefattar. Alla vätskor och _krämer_ ska utan några problem få plats i en 1 literspåse.


    Jo, jag vet att det är en kräm :)

    Vad jag menar är att då vet jag att den går under samma regel.
Svar på tråden Endast handbagage