• AnnaCKickiH

Allergisk mot alkohol, student och resa förstörd. HJÄLP!

Hej allihopa. Är så frustrerad och less nu att jag skriver ett inlägg här som en sista utväg.

Jag verkar alltså vara allergisk mot alkohol, varje gång jag dricker så spyr jag efter kanske 5 timmar. Och då spyr jag i flera timmar, kanske 10-15 gånger. Skakar och det känns nästan som att jag ska dö. Behöver inte alls dricka mycket utan räcker med några få cider.

Och nej, detta är inte värt att dricka alkohol för men det känns så jävla trist att aldrig kunna dricka igen i hela mitt liv. Kommer inte kunna dricka på studenten eller på en resa som jag har inbokad i vår till en festival.

Ska tillägga att jag är tjej, 18 år, är normalviktig och har druckit sen jag var kanske 15.

Någon som har tips eller liknande problem? Har sett liknande trådar men ingen kommer fram till en lösning och doktorer har svarat att det inte finns en riktig alkoholallergi förutom mot histamin och det verkar jag inte ha. Ska jag kanske åka till vårdcentralen och fråga? 

Väldigt tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Allergisk mot alkohol, student och resa förstörd. HJÄLP!
  • Anonym (skärp dig!)

Livet går att leva utan alkohol. Att inte dricka behöver inte förstöra något, såvida inte du själv låter det förstöra.... 

Det finns många som inte dricker av olika anledningar och de är minst lika lyckliga som de som dricker (ibland mer....) 

Jag dricker själv modererat men föredrar faktiskt alkoholfritt 9 gånger av 10. 

Dessutom allt beror på hur du dricker... Om du dricker mycket och spyr dagen efter så är det oftast bakfylla och inte allergi.... Det är ett tecken på att kroppen inte kan handskas med mängden du druckit... DRICK MINDRE! Varannan vatten osv! 

• AnnaCKickiH
    Anonym (skärp dig!) skrev 2017-01-08 01:06:21 följande:

Livet går att leva utan alkohol. Att inte dricka behöver inte förstöra något, såvida inte du själv låter det förstöra.... 

Det finns många som inte dricker av olika anledningar och de är minst lika lyckliga som de som dricker (ibland mer....) 

Jag dricker själv modererat men föredrar faktiskt alkoholfritt 9 gånger av 10. 

Dessutom allt beror på hur du dricker... Om du dricker mycket och spyr dagen efter så är det oftast bakfylla och inte allergi.... Det är ett tecken på att kroppen inte kan handskas med mängden du druckit... DRICK MINDRE! Varannan vatten osv! 

Jag spyr ju fast jag inte alls druckit mycket. Tro mig, jag super mig inte redlös och tror att jag är allergisk för att jag spyr sen. 

Visst är det inte hela världen men det är ändå så tråkigt eftersom jag tycker om att festa.
  • Anonym (j)
    AnnaCKickiH skrev 2017-01-08 01:09:42 följande:

Jag spyr ju fast jag inte alls druckit mycket. Tro mig, jag super mig inte redlös och tror att jag är allergisk för att jag spyr sen. 

Visst är det inte hela världen men det är ändå så tråkigt eftersom jag tycker om att festa.

Festa utan alkohol då. Du klarar tydligen inte av lika mycket som du tror. Sen är ju cider så sött och sliskigt att det är ju inte konstigt om du mår illa av det.
  • AnnaCKickiH
    Anonym (j) skrev 2017-01-08 01:18:38 följande:
    Festa utan alkohol då. Du klarar tydligen inte av lika mycket som du tror. Sen är ju cider så sött och sliskigt att det är ju inte konstigt om du mår illa av det.
    Ja att inte dricka är ju uppenbarligen ett alternativ. Men borde man kräkas 10 gånger för att ha druckit något sött? Skulle kunna dricka läsk istället utan att må dåligt och det är ju lika sött om inte sötare.
  • Anonym (Qwerty)
    AnnaCKickiH skrev 2017-01-08 01:09:42 följande:

Hur många är "några få" enligt dig? Och hur snabbt dricker du? Själv känner jag av minsta lilla mängd alkohol och blir rätt lullig på ett glas vin. Skulle definitivt bli ganska dålig om jag fick i mig tre cider på en timme.

Har du provat att dricka något annat? Blir du lika dålig av ett glas whisky som ett glas cider?
  • AnnaCKickiH
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-01-08 01:29:52 följande:
    Hur många är "några få" enligt dig? Och hur snabbt dricker du? Själv känner jag av minsta lilla mängd alkohol och blir rätt lullig på ett glas vin. Skulle definitivt bli ganska dålig om jag fick i mig tre cider på en timme.

Har du provat att dricka något annat? Blir du lika dålig av ett glas whisky som ett glas cider?
    Just ett glas whisky har jag aldrig provat eftersom jag hatar det men sprit, ja.Några få är kanske 3-5 enligt mig. Men senast var det kanske 4 stycken på 4 timmar.

Kanske skulle prova att sprida ut drickandet under en längre tid? 
  • Anonym (Drick mindre)
    AnnaCKickiH skrev 2017-01-08 01:53:03 följande:

Just ett glas whisky har jag aldrig provat eftersom jag hatar det men sprit, ja.Några få är kanske 3-5 enligt mig. Men senast var det kanske 4 stycken på 4 timmar.

Fast 3-5 tycker inte jag är "några få" men det kan man ju tycka olika om såklart. Jag skulle säga att 1, max 2, är några få. Säger som flera andra, det går alldeles utmärkt att festa utan alkohol men det tror man/tycker man inte när man är 18 år. Om du nu ändå "måste" dricka alkohol så är mina tips att dricka mindre, även om du tycker att du dricker lite redan. Drick långsammare, inget svepande. Varva med alkoholfritt, aldrig två drickor med alkohol efter varandra. Kan ju vara vatten, läsk, alkoholfri öl eller vad du nu gillar. Tänk över när du börjar dricka, börjar du tidigt och sen bara kör på kommer du antagligen dricka mer så börja senare. Drick ingen alkohol efter kl 24!
  • AnnaCKickiH
    Anonym (Drick mindre) skrev 2017-01-08 08:26:47 följande:
    Fast 3-5 tycker inte jag är "några få" men det kan man ju tycka olika om såklart. Jag skulle säga att 1, max 2, är några få. Säger som flera andra, det går alldeles utmärkt att festa utan alkohol men det tror man/tycker man inte när man är 18 år. Om du nu ändå "måste" dricka alkohol så är mina tips att dricka mindre, även om du tycker att du dricker lite redan. Drick långsammare, inget svepande. Varva med alkoholfritt, aldrig två drickor med alkohol efter varandra. Kan ju vara vatten, läsk, alkoholfri öl eller vad du nu gillar. Tänk över när du börjar dricka, börjar du tidigt och sen bara kör på kommer du antagligen dricka mer så börja senare. Drick ingen alkohol efter kl 24!
    Tack! Nej 3-5 kanske inte är lite. 
    Jag skulle absolut kunna leva utan alkohol och jag hör hur dumt det låter när jag säger att min student är förstörd men jag tycker det är så tråkigt bara.

Har aldrig testat att aldrig dricka två alkoholdrycker på rad, ska testa att köpa något annat och varva med.
  • Anonym (H)
    AnnaCKickiH skrev 2017-01-08 01:53:03 följande:

Jag tycker inte att 3-5 cider under en hel kväll är mycket eller för den delen fyra cider under lika många timmar. Men å andra sidan är det mer än du ska dricka alls innan du fyllde 18. Fast nu ska jag inte moralisera.

Har du druckit vin någon gång, hur mådde du då i så fall?
    Jag tror att kolsyran kan ha med detta att göra kanske.
  • AnnaCKickiH
    Anonym (H) skrev 2017-01-08 10:59:11 följande:
    Jag tycker inte att 3-5 cider under en hel kväll är mycket eller för den delen fyra cider under lika många timmar. Men å andra sidan är det mer än du ska dricka alls innan du fyllde 18. Fast nu ska jag inte moralisera.

Har du druckit vin någon gång, hur mådde du då i så fall?
    Jag tror att kolsyran kan ha med detta att göra kanske.
    Haha nej, det får jag skylla mig själv för. Jag tycker inte om vin speciellt mycket men har kräkts av det också.
Svar på tråden Allergisk mot alkohol, student och resa förstörd. HJÄLP!