• Anonym (Orolig mamma)

Mitt barn vill aldrig göra något

Hej

Jag är både bekymrad och faktiskt lite besviken på min son. Han vill aldrig göra något, i synnerhet ute. Han vägrar att bada, gunga, åka pulka, leka i snö/sand/skog, leka med bollar etc och ibland träffar vi vänner med barn i hans ålder och då vägrar han lämna vagnen (ståbräda). Vi försöker lämna ståbräda hemma o då skriker han tills han blir buren. Vi kommer inte längre än till brevlådan mao. vi föräldrar är väldigt aktiva och tar gärna med barnen till pulkabacken eller stranden, men vi får bada o åka pulka själva. Han är 3,5 år men det har varit såhär jämt. Vet att vi måste acceptera honom som han är men jo, lite besvikna är vi att vi aldrig kan göra nåt roligt tillsammans. Jobbigt när omgivningen frågar om varför han inte vill vara i snön/på stranden tex och göra sånt som barn "brukar göra". Vi står avundsjukt och ser hur andra föräldrar leker med sina barn.

Har nån nåt råd?

• Svar på tråden Mitt barn vill aldrig göra något
  • glutten

Ja, jag har ett råd: Försök utgå från er son istället för er själva och vad ni/omgivningen tycker att barn SKA tycka om att göra. Han vill uppenbarligen inte. Varför tar ni inte reda på vad HAN faktiskt VILL göra, så kan ni göra det ihop och ha hur roligt som helst?

• Anonym (Orolig mamma)
    glutten skrev 2017-01-08 11:17:23 följande:

Ja, jag har ett råd: Försök utgå från er son istället för er själva och vad ni/omgivningen tycker att barn SKA tycka om att göra. Han vill uppenbarligen inte. Varför tar ni inte reda på vad HAN faktiskt VILL göra, så kan ni göra det ihop och ha hur roligt som helst?

Jo det har vi självklart försökt med och det HAN vill göra är att sitta vid paddan/TVn ...att leka inne går hyfsat men aldrig ute. VI som föräldrar vill ju gå ut ibland och är vana vid det, tycker du att vi bara ska sitta inne då o aldrig gå ut? Självklart skiter vi i vad andra tycker men jag blir ledsen när andra kommenterar eftersom jag längtar så mycket till att få komma ut
  • glutten
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-01-08 11:21:45 följande:
    Jo det har vi självklart försökt med och det HAN vill göra är att sitta vid paddan/TVn ...att leka inne går hyfsat men aldrig ute. VI som föräldrar vill ju gå ut ibland och är vana vid det, tycker du att vi bara ska sitta inne då o aldrig gå ut? Självklart skiter vi i vad andra tycker men jag blir ledsen när andra kommenterar eftersom jag längtar så mycket till att få komma ut
    Nej, självklart ska ni gå ut. Men ni måste ju försöka hitta någon utomhusaktivitet som han tycker om! Du pratar om att ni "längtar efter att komma ut", men ni vill ju göra saker utomhus som ert barn inte gillar (just nu, ska tilläggas - det där kan ändras). Åtminstone ibland får ni ju fokusera på att hitta något nytt, som HAN gillar. Han kanske vill ta bilder på olika grejer utomhus, med paddan? Han kanske vill rita mönster i snön? Vad vet jag, men det ni föräldrar vill göra passar uppenbarligen inte honom. Då får ju ni anpassa er åtminstone ibland! Tänk på att barn känner av när vuxna tycker att det är "nåt fel" med dem, och den känslan vill du INTE förmedla till ditt barn.
  • Anonym (Orolig mamma)
    glutten skrev 2017-01-08 11:31:39 följande:

Nej, självklart ska ni gå ut. Men ni måste ju försöka hitta någon utomhusaktivitet som han tycker om! Du pratar om att ni "längtar efter att komma ut", men ni vill ju göra saker utomhus som ert barn inte gillar (just nu, ska tilläggas - det där kan ändras). Åtminstone ibland får ni ju fokusera på att hitta något nytt, som HAN gillar. Han kanske vill ta bilder på olika grejer utomhus, med paddan? Han kanske vill rita mönster i snön? Vad vet jag, men det ni föräldrar vill göra passar uppenbarligen inte honom. Då får ju ni anpassa er åtminstone ibland! Tänk på att barn känner av när vuxna tycker att det är "nåt fel" med dem, och den känslan vill du INTE förmedla till ditt barn.

Ja och nej. Vi kan tänka oss att göra precis vad som helst egentligen men han vill ingenting. Jo jag vet att man inte "får" känna att något är fel med ens barn och jag oroar mig för att han känner att jag tycker att han är annorlunda. Jag blir frustrerad av att vi inte kan lämna hemmet utan bråk och orolig för att han kommer få svårt i livet som inte kommer vilja leka med vänner. Och den oron tror jag att han känner.

Men skönt att du säger att det kanske kan ändras med åldern
  • Anonym (Orolig mamma)
    glutten skrev 2017-01-08 11:31:39 följande:

Ja och nej. Vi kan tänka oss att göra precis vad som helst egentligen men han vill ingenting. Jo jag vet att man inte "får" känna att något är fel med ens barn och jag oroar mig för att han känner att jag tycker att han är annorlunda. Jag blir frustrerad av att vi inte kan lämna hemmet utan bråk och orolig för att han kommer få svårt i livet som inte kommer vilja leka med vänner. Och den oron tror jag att han känner.

Men skönt att du säger att det kanske kan ändras med åldern
  • Poppy75

Man vill inte hamna i maktkamper som man inte kan vinna. Ni kan gå ut men det är svårt att få ett barn att leka om det inte vill. Vill han sitta i vagnen så låt honom göra det är mitt råd. Men sluta inte att gå ut! En del barn verkar tycka att utemiljö kan vara lite skrämmande. Kan det vara så för er kille?  

• Anonym (Orolig mamma)
    Poppy75 skrev 2017-01-08 11:47:02 följande:

Man vill inte hamna i maktkamper som man inte kan vinna. Ni kan gå ut men det är svårt att få ett barn att leka om det inte vill. Vill han sitta i vagnen så låt honom göra det är mitt råd. Men sluta inte att gå ut! En del barn verkar tycka att utemiljö kan vara lite skrämmande. Kan det vara så för er kille?  

Tack för bra råd. Ok då låter vi honom sitta i vagnen. Jo vi tror att han är rädd, i somras Näe vi skulle bada o ha picnic på stranden så blev han jätteledsen o grät, vi hade aldrig varit där. Sådär efter så började vi i små steg, bara gå förbi med vagnen på lång avstånd, och när sommaren var slut kunde vi gå ändå fram o han klev ur vagnen tom.
  • hekja

Går han på förskola? Och isf, leker han ute när han är där?

• Anonym (Orolig mamma)

Är det risk att lillebror tar efter?

• Carambolan

Men vad handlar det om egentligen? Är han helt passiv eller är han bara blyg eller otrygg?

Ett av mina barn har väldigt svårt för att ta för sig och kasta sig ut i nya aktiviteter. Han blir stressad om det är andra barn i närheten som redan kan och som är i full rulle med nåt. Tar vi med honom ensam till pulkabacken eller stranden, när ingen annan är där, vågar han däremot prova saker i sin egen takt och när han väl kommer igång har han inga problem att göra om det även andra dagar tillsammans med andra. Han har heöt enkelt väldigt svårt för nya situationer och aktiviteter, trots att ingenting hemma tyder på låg självkänsla. Vi har ofta gått med honom på lediga dagar till förskolans gård eller till parker som förskolan brukar besöka, för att han ska få "övningsleka" ensam i klätterställningar.

Svar på tråden Mitt barn vill aldrig göra något