• MarinaT

    Tredje graviditeten

    Jag väntar mitt tredje barn nu är i v.10

    Vill höra hur ni andra mår i er tredje grav eller har mått i jämförelse till de andra graviditeterna!

    I min första grav mådde jag ganska dåligt, mådde illa till v 14 men kräktes inte. Sedan var det ryggen och annat. Fick en pojke då!

    Andra gav mådde jag lite illa när jag var hungrig annars mådde jag utmärkt! Fick en pojke!

    Nu tredje grav mår jag till och från! Jag kan må illa i några dagar och kräkas sedan går det över så kan jag va symptomfri i flera dagar sedan kommer illa måendet igen och kräkningar osv.

    Någon som varit med om liknande?

    Jag har Bf i augusti -17

  • Svar på tråden Tredje graviditeten
  • Lynxsa

    Hej

    Väntar tredje 14/7.

    Har två tjejer född 13 och 15. Alla tre graviditeter har varit ganska lika. Mått illa till ca v 11 sen bara om jag är hungrig. Har frusit i början men ju längre graviditeterna går desstå varmare blir jag. Trött som tusan till halva graviditeten sen mer normalt.

    Än så länge följer jag samma spår. Spännande att se vad som finns i magen.

    Väntar på svar från mkp, borde ligga i brevlådan imorgon om det inte är någon avvikelse. Får reda på kön också.

  • Carambolan

    Jag har två pojkar och en flicka och alla tre graviditeter har varit i princip lika.

  • Angel in sight

    Hej. Jag är i v 9, imorgon börjar v 10. Denna graviditet hittills har jag mått klart sämst av mina graviditeter. Mått otroligt illa i 3 veckor och att må illa/spy är ungefär det värsta jag vet. Jag har hittills bara nästan spytt. Känns som hela dagarna går åt till att stävja illamåendet genom att äta ca varannan timme. Vissa dagar funkar det ganska bra och vissa dagar funkar det inte ändå.

    Med dotter nr 1 så mådde jag lite illa v 8-9, spydde en gång. Annars mådde jag ganska bra. Mot slutet fick jag ont i ryggen. Med dotter nr 2 mådde jag lite illa till v 14 utan att spy. Hade mycket halsbränna, fick foglossning sista 1,5 månaden.

    Så min första graviditet mådde jag rätt bra.

    Min andra graviditet hade jag lite mer krämpor men ändå ok.

    Denna graviditet återstår att se :). Hoppas att illamåendet släpper snart.

  • thweni

    Väntar 3e barnet, är i v.15 nu. Har mått ungefär lika i mina graviditeter. Haft hyperemesis gravidarum i alla 3 (är fortfarande sjukskriven pga detta i nuvarande graviditet), dock började det tidigare med 2an än 1an och ännu tidigare denna gång. Med de två tidigare har jag fått karpaltunnelsyndrom men det var värre med barn 2, började tidigare och gjorde mer ont. Räknar med att karpaltunnelsyndromet blir ännu värre denna gång, har redan börjat få besvär med handlederna.

    I övrigt haft lite besvär med ryggen och lite foglossning i tidigare graviditeter.

    Mitt första barn var en pojke, andra en flicka. Denna vet vi inte än. Enda skillnaden jag sett i de tidigare graviditeterna var att jag hade en hormonrand med pojken men inte med flickan. Det övriga känns mer som att kroppen "känner igen" men gör allt värre för varje gång.

  • milli79

    Haft 3 helt olika graviditeter.

    1a (pojk) mådde hemskt illa dygnet runt även på natten (men kräktes aldrig), var yr och kunde knappt stå upp de första veckorna. Extrem trötthet. Fick stora ömma bröstet direkt. Superkänslig för lukter speciellt kaffe och matos. Mådde bättre efter v11.

    2a (tjej) mådde rätt bra hela graviditeten. Inga ömma stora bröst och knappt illamående. Lite känslig för att äta kött.

    3e (pojk) mådde illa på morgonen fram till ca v 21 och kräktes ibland men mådde i övrigt rätt bra. Trött! Foglossning tidigt.

    Likheterna var väl att jag inte kunde dricka bryggkaffe (espresso gick bra vissa perioder) och så blev jag sugen på äpple mot slutet vilket jag aldrig äter annars.

  • MarinaT
    Lynxsa skrev 2017-01-08 13:11:13 följande:

    Hej

    Väntar tredje 14/7.

    Har två tjejer född 13 och 15. Alla tre graviditeter har varit ganska lika. Mått illa till ca v 11 sen bara om jag är hungrig. Har frusit i början men ju längre graviditeterna går desstå varmare blir jag. Trött som tusan till halva graviditeten sen mer normalt.

    Än så länge följer jag samma spår. Spännande att se vad som finns i magen.

    Väntar på svar från mkp, borde ligga i brevlådan imorgon om det inte är någon avvikelse. Får reda på kön också.


    Håller tummarna att de inte hittar något avvikande!

    Då är det värsta över för dig!
  • MarinaT

    Jag kan klart säga att det är min värsta graviditet hittills. Ingen dag är den andra lik. Vissa dagar mår jag hur bra som helst inga symptom vissa dagar kan jag knappt lyfta huvudet av trötthet och illamående. Jag hoppas i alla fall slippa foglossning i denna grav viölet jag hade väldigt mycket i första graviditeten.

    Hur tycker ni att era magar er i jämförelse med innan?

    Jag är nu i v10 men tycker magen är väldigt formad och svullen. Har jag en tajtare tröja så kan man ana graviditeten redan.

    Misstänkte i början att det kanske rörde sig om tvillingar (villet alltid har varit en dröm att få om jag ska vara ärlig) men gjorde ett vul i v8 och man såg bara ett (blev lite besviken)

    Ska göra ett ny ul nästa måndag och hoppas att allt är som det ska!

  • Any80

    Har två pojkar o e gravid i v 13 , bf 23/7, dom två första har jag mått bra , med denna illamående , tycker inte alls om kött och pålägg,

  • Angel in sight
    MarinaT skrev 2017-01-09 12:46:23 följande:

    Jag kan klart säga att det är min värsta graviditet hittills. Ingen dag är den andra lik. Vissa dagar mår jag hur bra som helst inga symptom vissa dagar kan jag knappt lyfta huvudet av trötthet och illamående. Jag hoppas i alla fall slippa foglossning i denna grav viölet jag hade väldigt mycket i första graviditeten.

    Hur tycker ni att era magar er i jämförelse med innan?

    Jag är nu i v10 men tycker magen är väldigt formad och svullen. Har jag en tajtare tröja så kan man ana graviditeten redan.

    Misstänkte i början att det kanske rörde sig om tvillingar (villet alltid har varit en dröm att få om jag ska vara ärlig) men gjorde ett vul i v8 och man såg bara ett (blev lite besviken)

    Ska göra ett ny ul nästa måndag och hoppas att allt är som det ska!


    Har också från slutet av förra veckan börjar få en utstickande mage som inte går att dra in helt. Är i v 10 nu. Som du säger så syns det om jag har något tajt. Har oftast inget tajt så än så länge går det bra. Ingen som frågat mig om magen. Så kul, har precis som du också en förhoppning om tvillingar. Har alltid fascinerats av tvillingar. Men är inställd på en. Får reda på detta på torsdag då jag ska göra ultraljud. Har också varit orolig för druvbörd då jag läst att det kan orsaka kraftiga symtom och snabbväxande mage. Ska bli skönt att få reda på detta snart.

    Hur kommer det sig att du gör fler ul tidigt? Jag bokade ett privat ul nu för annars hade jag behövt vänta till ul som erbjuds runt v 18 och jag vill bara veta nu.
Svar på tråden Tredje graviditeten