• Privatajag

Få en känslokall person känslosam

Hej!

Jag har en pojkvän som varit med om en del saker i sin uppväxt som mobbning mm. Vi har ett distansförhållande och ses ca 1-2 gånger i månaden. Jag vill hjälpa honom på alla sätt. Jag är mer personen som kan fina kärlekssms osv medans han aldrig gör det och svarar knappt för att han inte vet vad han ska svara.. ja han är känslokall. Hur kan jag hjälpa honom att bli mer känslosam person?

Vet om att det inte går att ändra på personer

• Svar på tråden Få en känslokall person känslosam
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2017-01-08 21:07:53 följande:

Har lite samma pro

Samma problem *. Så jag följer detta med spänning.
  • Anonym (Anna)

Vill han bli mer känslosam?

• Queennr1

Så klassiskt.... Slarva bort sitt liv i villfarelsen om att man ska förändra någon. Någon som antagligen inte ens VILL bli förändrad.

När ska kvinnor lära sig? När?

• Anonym

En känslokall kille ska du ju inte vara med. Särskilt inte om han inte själv har nåt intresse av att förändra situationen.

• Privatajag

Tro mig han vill förändras, han har suttit och gråtit vid mig över hur han är. Han har blivit bättre han har tagit små steg vilket jag är jätte stolt över. Han är inte lika känslokall nu som han va. Men jag vill vara ett bra stöd och kunna hjälpa honom. Jag är den ända som lyckats med åtmindstone små steg i hans liv. Jag fortsätter med det jag gör men tänkte om någon hade tips.

Att man inte ska vara med en som person har jag redan läst fler som skrivit. Men jag älskar honom även fast han är det och respekterar det. Han behöver bara få bearbeta och gå vidare i livet. Med stt bli mobbad i 5 års tid utan stopp förstår jagr tufft. Man stänger av alla känslor

• Bergis
    Privatajag skrev 2017-01-16 13:36:51 följande:

Tro mig han vill förändras, han har suttit och gråtit vid mig över hur han är. Han har blivit bättre han har tagit små steg vilket jag är jätte stolt över. Han är inte lika känslokall nu som han va. Men jag vill vara ett bra stöd och kunna hjälpa honom. Jag är den ända som lyckats med åtmindstone små steg i hans liv. Jag fortsätter med det jag gör men tänkte om någon hade tips.

Att man inte ska vara med en som person har jag redan läst fler som skrivit. Men jag älskar honom även fast han är det och respekterar det. Han behöver bara få bearbeta och gå vidare i livet. Med stt bli mobbad i 5 års tid utan stopp förstår jagr tufft. Man stänger av alla känslor

Jag tycker inte alls han verkar vara känslokall. Däremot verkar han vara lite inåtbunden och ja, det går att åtgärda. Jobbar han medvetet med sin personlighet under ett par år kommer han att bli mycket bättre.

Han behöver öva på att kommunicera mer, att gå utanför sin comfort zone.
  • Anonym (...)

Gå inte in i ett förhållande med inställningen att du ska förändra hans personlighet och beteende. Det är orimligt på så många sätt.
    Leta efter någon som är som du vill ha honom istället.

• Privatajag
    Anonym (...) skrev 2017-01-16 13:48:18 följande:

Gå inte in i ett förhållande med inställningen att du ska förändra hans personlighet och beteende. Det är orimligt på så många sätt.

Leta efter någon som är som du vill ha honom istället.

Han är helt perfekt som han är nu. Men eftersom han håller på och vill ändras så vill jag finnas som stöd till honom. Men hur ska jag viss mitt stöd mm, tror han skulle behöva prata ut han har nog väldigt mycket känslor inom sig
  • Privatajag
    Bergis skrev 2017-01-16 13:46:02 följande:

Jag tycker inte alls han verkar vara känslokall. Däremot verkar han vara lite inåtbunden och ja, det går att åtgärda. Jobbar han medvetet med sin personlighet under ett par år kommer han att bli mycket bättre.

Han behöver öva på att kommunicera mer, att gå utanför sin comfort zone.

Kan du utveckla mer hur han kan träna?

Kan du ge tips till mig också som stöd till honom

Är så att han verkligen vill ändras då han kan bli arg lätt mm. Jag kan få honom lugn på bara sekunder och jag är väldigt lugn själv. Han vill inte bli arg på sina barn i framtiden så han vill inte ens skaffa barn, han vill inte skada dom med sin ilska.

Jag tror att han skulle behöva prata om allt inom sig, han öppnar sig då och då till mig när det blir för jobbigt annars till 2 vänner han har.
  • Anonym (...)
    Privatajag skrev 2017-01-16 13:58:58 följande:
    Han är helt perfekt som han är nu. Men eftersom han håller på och vill ändras så vill jag finnas som stöd till honom. Men hur ska jag viss mitt stöd mm, tror han skulle behöva prata ut han har nog väldigt mycket känslor inom sig
    Om han verkligen menar att han vill ändras, så är det ju hans vuxenansvar att ta tag i det och söka ordentlig vård för det. Om han inte gör det, så är det ju bara snack från hans sida. Sånt som han säger för att få dig dit han vill.
    Välj inte rollen som terapeut i ert förhållande.
  • Anonym (ja)
    Anonym (...) skrev 2017-01-16 14:10:23 följande:
    Om han verkligen menar att han vill ändras, så är det ju hans vuxenansvar att ta tag i det och söka ordentlig vård för det. Om han inte gör det, så är det ju bara snack från hans sida. Sånt som han säger för att få dig dit han vill.
    Välj inte rollen som terapeut i ert förhållande.
    Kunde inte sagt det bättre själv. Men om TS vill vara hans terapeut o känner sig betydelsefull då, så visst.
Svar på tråden Få en känslokall person känslosam