• krompa

Norwegian bank

Är det någon som vet ifall Norwegian bank skickar in ränteuppgifter till skatteverket (Sverige)?
    Jag har bara haft sparpengar där några månader och är osäker på om jag måste rapportera räntan jag "tjänat in" eller om det sköts automatiskt som med svenska konton.

• Svar på tråden Norwegian bank
  • BuoBä

Om du har ett konto på banknorwegian.se, alltså i SEK, så rapporterar de in räntan till Skatteverket. Det de däremot _inte_ gör är att betala in skatten till Skatteverket. Det får man göra själv, men orkar man inte tänka ut hur mycket det är kan man vänta tills man får slutskattebeskedet.

• krompa

Tack, då kommer det lösa sig eftersom det är så små summor att det inte påverkar så mycket.
    Att själv rapportera hade varit omständigare och definitivt gjort att man inte kan få pengarna i första utdelningen.

• anonymeen
    BuoBä skrev 2017-01-08 21:22:52 följande:

Om du har ett konto på banknorwegian.se, alltså i SEK, så rapporterar de in räntan till Skatteverket. Det de däremot _inte_ gör är att betala in skatten till Skatteverket. Det får man göra själv, men orkar man inte tänka ut hur mycket det är kan man vänta tills man får slutskattebeskedet.

Vad betyder detta? Vadå betala skatten själv till skatteverket? :)
  • BuoBä
    anonymeen skrev 2017-02-08 14:25:12 följande:

Vad betyder detta? Vadå betala skatten själv till skatteverket? :)

De flesta banker räknar ut vad skatten på räntan blir och betalar in det beloppet. Om du tex fått 100 kr i ränta får du 70 kr på kontot och 30 kr betalas in i skatt. Det gör inte Bank Norwegian. De sätter in hela räntebeloppet på ditt konto, dvs 100 kr i exemplet, men givetvis skickar de in kontrolluppgifter till Skatteverket så de kommer räkna ut hur mycket skatten är. När du får din kontrolluppgift från banken kan du - om du vill - räkna ut och betala in skatten. Eller så väntar du tills du deklarerat och får ditt slutskattebesked. Har du inga andra avdrag kommer du då ha en restskatt som motsvarar skatten på räntan.

Hoppas det var en begriplig förklaring.
  • rafaaldana

Då antar jag att man kan skicka deklarationen in utan att ändra något och vänta tills man får slutskattebeskedet, eller hur? Tack!

Svar på tråden Norwegian bank