• Anonym (Gottegrisen)

Tjock, lat och trött! Hur blir man pigg?

Hej!
    Jag är en lat tjockis som är så förbannat trött på att vara trött. Jag vet att jag måste börja röra på mig mer och äta bättre men vad börjar jag med? Att förlora några kilon är välkommet men främst vill jag bli lite piggare och få mer energi. Är det träningen jag skall ta tag i först då?

• Svar på tråden Tjock, lat och trött! Hur blir man pigg?
  • Anonym (som du)

Känner lika. Är mamma ledig och har gått upp massor efter förlossningen för ett år sen. Äter för dåligt och sitter för mycket på soffan och är också trött. Tänker börja äta bättre och promenera. Visst kan man träna men det gör inte så mycket för viktens skull.

• nokitus

Tror det är kosten man ska ta tag i först, för det är ju energin du behöver för att röra på dig. Sedan promenader och frisk luft gör susen....

• Monchichier
    nokitus skrev 2017-01-08 22:00:38 följande:

Tror det är kosten man ska ta tag i först, för det är ju energin du behöver för att röra på dig. Sedan promenader och frisk luft gör susen....

Jag är av helt motsatta mening. Jag är övertygad om att kroppen kommer säga till när den behöver energi, alltså bli hungrig. Överlag äter vi alldeles för mycket och då spelar det egentligen ingen roll hur nyttigt man äter.

Rör man på sig kommer man sova bättre, vilket ger mer energi och man blir piggare.

Så jag säger först promenader, frisk luft och träning, sedan mat.
  • JonasEA

Ts, Nu är det hög tid att ta livsförändrande beslut! Ni övriga också.

Jag snubblade över en ljudbok på Storytel som heter 'sockerbomben 3.0'. Den handlar om hur socker av alla dess former påverkar kroppen och hjärnan.

Nu tänker ni kanske; "jag vet redan att socker är dåligt, det säger ju sig självt"

Men då säger jag, ni har ingen som helst aning om hur illa det är, då hade ni inte ätit det, nånsin

Börja din resa där.

Måste du betala för den och det känns helt bortkastat, så swishar jag gärna summan.

• Anonym (Håller mef)
    Monchichier skrev 2017-01-08 22:12:01 följande:

Jag är av helt motsatta mening. Jag är övertygad om att kroppen kommer säga till när den behöver energi, alltså bli hungrig. Överlag äter vi alldeles för mycket och då spelar det egentligen ingen roll hur nyttigt man äter.

Rör man på sig kommer man sova bättre, vilket ger mer energi och man blir piggare.

Så jag säger först promenader, frisk luft och träning, sedan mat.

Ingen idé att försöka ändra kosten om du inte tar tag i att röra dig. Det är rörelse som förbränner och startar kroppen. Det behöver inte vara löpning eller gymmet: sätt på en ljudbok eller favoritspellistan och ta en rast promenad. 1 timme försvinner fort med något i lurarna, och det blir en del kalorier på en timme! Upprepa några gånger i veckan och fyll på med bra mat samt frukt och grönt (som kroppen faktiskt kommer crava när du börjar röra dig!) Sätt inga höga mål eller krav som du känner press att hålla, utan satsa på härliga snabba promenader och god hälsosam mat i första hand, så kommer förhoppningsvis energin tillbaka! :)
  • Dr Nail

En grej du kan göra är att börja köra kalldusch varje morgon. Maximalt kallt vatten, ett par minuter. Chocka kroppen. Du ökar fettförbränningen, förbättrar andningen, ökar testosteronhalten (ja, även kvinnor behöver testosteron), och en rad andra positiva effekter. Och du kommer garanterat piggna till.

• Felizia

Kosten betyder säkert 80% av vikten. Om man räknar på hur mycket man behöver träna för att förbränna kalorier så är mat nyckeln till att börja att gå ner i vikt! En halv ostfralla eller banan betyder MINST 30 minuters promenad för att förbränna så att plocka bort "tomma" kalorier är steg 1! Det finns hur många dieter som helst men en väldigt basic formel är att äta mindre än man gör av med. Så ta bort alla sötsaker, läsk, juice, mackor, ost etc - vad det nu är som "drar" och ät ren mat så kommer viktminskningen. Sedan är det lättare att motionera med men maten är verkligen A och O!

• Arboga

Börja med promenader och öka till andra träningsformer allteftersom.

• Anonym (också trött tjockis)

MAT! TRÄNING! MAT! TRÄNING!

Alltid de svaren man får. FEL SVAR!

Det FÖRSTA du ska göra är att gå och kolla upp dina värden. Särskillt B-D-vit och sköldkörteln. SEN kan du börja träna och äta mat och träna och äta mat.

Jag är också tjock och lat och trött, och jag kontaktade viktteamet på min VC. På första mötet berättade läkaren om hur vanligt det är att folk går omkring med kronisk vitaminbrist och sedan trycker ned sig själva för att de tror att de bara är trötta och lata, och att man alltid ska gå och ta prover innan man börjar med viktnedgång, så man inte kapar ännu mer vitaminintag, och se till att det är ordning på sköldkörteln.

Så gå till VC, så du har koll på det.

Svar på tråden Tjock, lat och trött! Hur blir man pigg?