• Nordströms

Byta yrke vid 36 års ålder. Bli något inom ekonomi.,,

40 års kris eller vad!?

Har sedan gymnasiet aldrig vetat vad jag velat jobbat med.

Gick 3 årigt ekonomiprogram (samhällsvetenskap) endast för att min syster och mina kompisar valde det. Hankade mig fram med godkända betyg i samtliga ämnen. Snittet blev väl något över medel i betyg. Hade VG i administration och bild samt matte.

Efter gymnasiet valda jag att läsa basår, naturtekniskt år på högskola. Tanken var att söka vidare till något kreativt högskoleprogram. Blev inget med vidare studier då jag blev kär och galen i min nuvarande man. Detta är nu nästan 16 år sedan...

Orkar ni läsa mitt inlägg!? Behöver feedback.

Efter basåret fick jag direkt jobb inom naturtekniskt område, labb/kemi etc. Har sedan dess alltid haft jobb hos stora arbetsgivare och fasta anställningar. Jag jobbar nu med livsmedelskontroll sedan 4 år tillbaka men har börjat stannat upp och börjat fundera på vad jag verkligen vill.

Jag halkade ju bara in på det naturtekniska området en gång i tiden. Utan mål.

Jag vill kunna bli något annat, jag vill utvecklas! Vilket är lönlöst hos min nuvarande arv givare.

Barnen börjar bli stora. Min man och jag är lyckliga. Men jag känner mig rastlös på något vis.

Han är välbetald och utvecklas i sitt jobb medans jag ståt stilla.

Vad skulle ni ha gjort i mitt fall? Studera? Bita ihop och jobba på?

YH utbildning inom administration och ekonomi? Någon som läst och fått jobb???

Törs jag studera i min ålder. Rädd att jag ångrar mig. Jag vill så gärna göra något nytt och annat i mitt liv.

Ha en annan yrkesroll. Där utvecklingsmöjligheterna inte är begränsade.

Behöver tips råd och idéer.

Ha det fint!

• Svar på tråden Byta yrke vid 36 års ålder. Bli något inom ekonomi.,,
  • Kerubmamman

Vad talar emot studier? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Amanda)

Klart du ska satsa. Du är ung. Om barnen börjar bli stora och mannen välbetald så är det väl en bra tid att studera. Men administration och ekonomi....vet inte men det är tufft idag att få jobb där. Har en man som är ekonom och har varit arbetslös i perioder, hundratals sökande på även "enklare" jobb. Har du några specifika intresseområden eller yrken/utbildningar du tänkt på? Bor du i en större stad så arbetsmarknaden är stor?

• Anonym (S)

Gått YH mot ekonomi, fick jobb på min praktikplats.

Flera äldre än dig som gick vår utbildning!

Satsa om du vill göra något nytt.

YH är ju inte så långa utbildningar heller, kolla om du hittar några intressanta!

Tror ansökningsperiodernq brukar vara nu kring jan/feb/mars :)

• Nordströms

Har sinne för färg form. Trivs i kontorsmiljö. Är ganska lugn av mig. Gillar struktur. Är noggrann och ansvarsfull. När jag gör yrkes tester på webben så blir jag "systematik, administration och planerings- typen".

Någon som har yrkes idéer på det?

Bor inte i en storstad mer medelstor stad. 60' invånare.

????Jag är tacksam för alla svar! TACK!!!

Mitt mål detta år är att hitta ett "yrke" som verkar intressant. Som jag ska satsa på. Att hitta ett mål helt enkelt!

• Nordströms

Har sinne för färg form. Trivs i kontorsmiljö. Är ganska lugn av mig. Gillar struktur. Är noggrann och ansvarsfull. När jag gör yrkes tester på webben så blir jag "systematik, administration och planerings- typen".

Någon som har yrkes idéer på det?

Bor inte i en storstad mer medelstor stad. 60' invånare.

????Jag är tacksam för alla svar! TACK!!!

Mitt mål detta år är att hitta ett "yrke" som verkar intressant. Som jag ska satsa på. Att hitta ett mål helt enkelt!

• Nordströms

Anonym (S)

Vilken utbildning gick du?

Hur var den? Lätt svår?

Gick utbildningen på distans?

Praktik under utbildningen eller ingen.

Jag är så rädd att jag hoppar på något som jag misslyckas med. Sedan står jag dör med en halvfärdig utbildning och inget jobb. Från att vara fast anställd till arbetslös. ????

• Nordströms
    Kerubmamman skrev 2017-01-08 23:35:31 följande:

Vad talar emot studier? 

Att det inte ska leda till något jobb.
  • Nordströms

*puffar*

Kom med idéer och massor med inspiration om utbildningar som har lett er till era jobb idag!

YH utbildning på distans med praktik, Max två år vore perfekt!

Jag behöver massor av tips! ????

• Anonym (Bytte yrke)

Jag kände något liknande när jag var 35-36 år. Jag hade halkat in på ett jobb som väldigt ung. Ett jobb som jag visserligen trivts okej med men som egentligen inte var "rätt" för mig. Barnen började bli stora. Jag började fundera på vad jag ville göra och kom fram till att jag vill läsa till lärare, något som är vitt skilt från allt jag gjort tidigare. Då jag inte hade behörighet i alla ämnen så läste jag först ett år distans på komvux samtidigt som jag jobbade. Gjorde högskoleprovet för att öka mina chanser att komma in.

I god tid lämnade jag in en ansökan om tjänstledighet till min arbetsgivare. Arbetsgivaren kan inte neka dig tjänstledighet vid studier, möjligen skjuta på det max ett halvår tror jag. (Tror det krävs att studierna är CSN-grundande). Har sedan jobbat på mitt ordinarie jobb på somrarna. Jag tror det är så att om du under utbildningen känner att nä, gräset var inte grönare på andra sidan så har du rätt att få tillbaka ditt jobb inom en månad. När utbildningen är klar har du också rätt till ditt jobb vilket lan vara tryggt under jobbsökandet. Men kan inte alla regler kring tjänstledighet vid studier men du kan lätt ta reda på det. Själv har jag en stor arbetsgivare som varit mycket tillmötesgående så det har aldrig varit några problem. Hade inte vågat satsa om jag inte haft tryggheten att gå tillbaka till mitt nuvarande jobb.

Nu är jag nästan klar lärare, 42 år gammal och ångrar mig verkligen inte. Det har varit så utvecklande. Har många år kvar att jobba...

• Nordströms
    Anonym (Bytte yrke) skrev 2017-01-09 08:53:56 följande:

Jag kände något liknande när jag var 35-36 år. Jag hade halkat in på ett jobb som väldigt ung. Ett jobb som jag visserligen trivts okej med men som egentligen inte var "rätt" för mig. Barnen började bli stora. Jag började fundera på vad jag ville göra och kom fram till att jag vill läsa till lärare, något som är vitt skilt från allt jag gjort tidigare. Då jag inte hade behörighet i alla ämnen så läste jag först ett år distans på komvux samtidigt som jag jobbade. Gjorde högskoleprovet för att öka mina chanser att komma in.

I god tid lämnade jag in en ansökan om tjänstledighet till min arbetsgivare. Arbetsgivaren kan inte neka dig tjänstledighet vid studier, möjligen skjuta på det max ett halvår tror jag. (Tror det krävs att studierna är CSN-grundande). Har sedan jobbat på mitt ordinarie jobb på somrarna. Jag tror det är så att om du under utbildningen känner att nä, gräset var inte grönare på andra sidan så har du rätt att få tillbaka ditt jobb inom en månad. När utbildningen är klar har du också rätt till ditt jobb vilket lan vara tryggt under jobbsökandet. Men kan inte alla regler kring tjänstledighet vid studier men du kan lätt ta reda på det. Själv har jag en stor arbetsgivare som varit mycket tillmötesgående så det har aldrig varit några problem. Hade inte vågat satsa om jag inte haft tryggheten att gå tillbaka till mitt nuvarande jobb.

Nu är jag nästan klar lärare, 42 år gammal och ångrar mig verkligen inte. Det har varit så utvecklande. Har många år kvar att jobba...

Så bra gjort av dig! Bra kämpat ????

Ja man har ju många år kvar i arbetslivet. Känner igen mig mycket i dig. Det händer något vid den åldern.
Svar på tråden Byta yrke vid 36 års ålder. Bli något inom ekonomi.,,