• Tänkbilen

    Samboavtal

    Hej!
    Jag har en fråga gällande samboavtal. 
    Jag och min sambo har flyttat till en gemensam bostadsrätt som jag betalade till 100%. Vi har skrivit ett samboavtal som anger att lägenheten är min enskilda egendom (ej omfattas av sambolagen). Vi har inga barn.
    Vad händer om någon av oss går bort under sambolivet? Ärver min familj lägenheten till 100%, eller delas värdet 50/50 på min familj och hennes familj?
    Gäller samboavtalet om att lägenheten är enskild egendom före den normala arvsfördelningen?

    Tacksam för svar

    (dubbeltråd, postade denna tråd under "ekonomi" också)
  • Svar på tråden Samboavtal
  • sextiotalist
    Tänkbilen skrev 2017-01-09 09:48:54 följande:
    Hej!
    Jag har en fråga gällande samboavtal. 
    Jag och min sambo har flyttat till en gemensam bostadsrätt som jag betalade till 100%. Vi har skrivit ett samboavtal som anger att lägenheten är min enskilda egendom (ej omfattas av sambolagen). Vi har inga barn.
    Vad händer om någon av oss går bort under sambolivet? Ärver min familj lägenheten till 100%, eller delas värdet 50/50 på min familj och hennes familj?
    Gäller samboavtalet om att lägenheten är enskild egendom före den normala arvsfördelningen?

    Tacksam för svar

    (dubbeltråd, postade denna tråd under "ekonomi" också)
    Om du inte har några barn, så kan du testamentera hela lägenheten till henne(annars halva delen).

    Så samboavtalet gäller om ni separerar, men om du dör, så ärver hon (om du skriver ett testamente).
Svar på tråden Samboavtal