• Anonym (Smått chockad)

Djursjukhus Blå Stjärnan GBG - oskäligt dyrt, vilka andra ställen i västra Sverige har bra vård för marsvin?

Jag ringde precis Blå Stjärnan för att få reda på hur mycket återbesöket med mitt marsvin skulle kosta. 800 kr!!! Förvånad Skrikandes Behöver jag säga att jag naturligtvis inte kommer åka dit? Det som ska göras i mitt fall, är att en veterinär ska lysa med en lampa i ögat på mitt marsvin. Det tog ungefär 15-20 sekunder när vi var där igår och gjorde det. Såå... 800 kr helt utan någon form av behandling eller dylikt, 15-20 sekunder. Observera då att jag redan betalt 2100 kr (!!!) för att hon skulle lysa marsvinet i ögat första gången. Fick sedan droppar med antibiotika och lite smärtstillande. Så det hela skulle alltså sluta på 2900 kr. För att lysa henne i ögat två gånger. Great. Fick dessutom felaktig prisuppgift av flera personer, där det dyrt och heligt bekräftades vad det skulle kosta med en viss behandling. Denna behandlingen valde veterinären att inte göra, men tog betalt för samma summa.

Kommer inte att åka dit igen, så jag är nu intresserad av nya kliniker som är bra på marsvin. Göteborg med omnejd samt Halland är av intresse. Norra Skåne (verkligen vid gränsen alltså) är också ok.

• Svar på tråden Djursjukhus Blå Stjärnan GBG - oskäligt dyrt, vilka andra ställen i västra Sverige har bra vård för marsvin?
  • Anonym (Alingsås)

Innan har jag gått till Evidensia. Men efter dåliga bemötanden, dyra och att många av besöken kändes onödiga, att de bara ville tjäna pengar, så blev vi tipsade av en vän att gå till Alingsås djursjukhus.

Jag har aldrig blivit så bra bemött som jag har blivit hos dem. De är otroligt duktiga, genuina och "billiga" jämfört med Blå stjärnan. Jag åker hellre de extra milen än att gå till de större klinikerna där varken mina djur eller jag blir sedda. Rekommenderar verkligen Alingsås djursjukhus!

• Anonym (Mirre)

Vet du vad som ingår i dessa 800 kr?
    Det är 15-20 min avsatt tid för besöket. Då ska en veterinär, som är högskoleutbildad och ha lön motsvarande sina kvalifikationer, sätta sig in i fallet, undersöka djuret, värdera och bedöma (tid kan behövas till att titta i litteratur), skriva recept, skriva journal, debitera. Sen ska en person i kassan (som också får lön) ta betalt. Under denna tid har du och ditt djur tagit upp ett undersökningsrum. Lokalhyran för ett djursjukhus är inte billig... Veterinärerna och personal blir vidareutbildade (vilket kostar) för att veta det allra senaste och ditt djur och dess eventuella hälsoproblem. Om du var där igår så var det söndag och personalen måste ju även få jourtillägg på lönen enligt kollektivavtal (vilket ökar kostnaden för besöket). Med mera...
    Att du fått felaktiga prisuppgifter är förstås tråkigt, men det är väldigt svårt att kunna förutse exakt alla kostnader som kommer att uppstå, det beror ju på vilka undersökningar och behandlingar som krävs.
    Men djursjukvården är en fri marknad, så du har ju som kund möjlighet att söka dig till något billigare, om det finns.

• enmamma

Göteborgs djurklinik finns på Hisingen. Trevliga och duktiga.

Bytte för många år sedan eftersom blå stjärnan var dyrare.

Har katt, tror de tar emot gnagare också

Svar på tråden Djursjukhus Blå Stjärnan GBG - oskäligt dyrt, vilka andra ställen i västra Sverige har bra vård för marsvin?