• tuntemattomana

    När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?

    Jag är gravid och barnet är beräknat till 23 april.
    Min chef vet förstås att jag är gravid men jag minns inte om vi sagt nåt speciellt
    datum för mig att gå hem..
    Helst vill jag bara jobba på så länge det går och se hur det går.
    Men de måste ju ha in en vikarie för mig så jag antar att de inte går med på det..
    Vad finns för regler kring detta?
    Vill gärna ha koll innan jag pratar med chefen igen.

  • Svar på tråden När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?
  • Carambolan

    Du behöver ansöka om föräldraledighet senast två månader innan du går hem.

  • tuntemattomana
    Carambolan skrev 2017-01-09 19:23:29 följande:

    Du behöver ansöka om föräldraledighet senast två månader innan du går hem.


    ok tack!
  • AnkiC

    Man jobbar ju så länge man kan. Inte måste du bestämma 2 månader innan hur du ska göra. Dessutom tar man ju oftast graviditetspeng eller blir sjukskriven om man inte klarar av att arbeta längre.

  • Carambolan
    AnkiC skrev 2017-01-09 19:38:59 följande:

    Man jobbar ju så länge man kan. Inte måste du bestämma 2 månader innan hur du ska göra. Dessutom tar man ju oftast graviditetspeng eller blir sjukskriven om man inte klarar av att arbeta längre.


    Jo, två månader innan ska man anmäla föräldraledighet. Sen kan arbetsgivaren förstås vara schysst och bevilja ledighet ändå, men föräldraledighetslagen säger två månader. Sen kan det förstås hända att man blir sjukskriven, att barnet föds för tidigt eller andra saker som gör att man av olika skäl har rätt till ledighet utan anmälan. Vanlig planerad ledighet ska däremot anmälas i god tid.
  • AnkiC
    Carambolan skrev 2017-01-09 20:13:07 följande:
    Jo, två månader innan ska man anmäla föräldraledighet. Sen kan arbetsgivaren förstås vara schysst och bevilja ledighet ändå, men föräldraledighetslagen säger två månader. Sen kan det förstås hända att man blir sjukskriven, att barnet föds för tidigt eller andra saker som gör att man av olika skäl har rätt till ledighet utan anmälan. Vanlig planerad ledighet ska däremot anmälas i god tid.
    Ja men varför skulle hon ta föräldraledigt?
  • Anonym (B)
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:15:12 följande:
    Ja men varför skulle hon ta föräldraledigt?
    Varför skulle hon inte? Antar att de flesta föräldrar är föräldrarlediga? Men du måste anmäla föräldraledighet två månader innan. T.ex. måste man ju vara föräldraledig efter födseln? Även om TS skulle jobba ända in till BF, så måste hon fortfarande anmäla föräldraledighet två månader innan hon ska vara föräldrarledig, alltså efter bf. 
  • Anonym (B)
    AnkiC skrev 2017-01-09 20:15:12 följande:
    Ja men varför skulle hon ta föräldraledigt?
    För att tydliggöra, vad jag och Carambolan syftar på är alltså planerad föräldrarledighet. Sådan som du vet med dig att du kommer ta ut, vilket man garanterat gör efter bf. Om TS nu vill försöka jobba ända fram tills bf så kan hon göra det och bara ansöka om föräldrarledigt två månader innan bf. Om hon sedan får komplikationer som gör att hon trots allt inte kan jobba ända fram så kan hon bli sjukskriven och gå hem tidigare, eller om barnet kommer tidigare än bf så får hon också gå hem tidigare. Är du med?
  • AnkiC
    Anonym (B) skrev 2017-01-09 20:17:24 följande:
    Varför skulle hon inte? Antar att de flesta föräldrar är föräldrarlediga? Men du måste anmäla föräldraledighet två månader innan. T.ex. måste man ju vara föräldraledig efter födseln? Även om TS skulle jobba ända in till BF, så måste hon fortfarande anmäla föräldraledighet två månader innan hon ska vara föräldrarledig, alltså efter bf. 
    De flesta tar inte föräldraledigt under graviditeten. Hon kan ju ansöka om föräldraledigt redan nu från och med bf. Måste hon gå hem tidigare sjukskriver hon sig eller tar gravpeng om hon är berättigad det.
  • AnkiC
    Anonym (B) skrev 2017-01-09 20:20:13 följande:
    För att tydliggöra, vad jag och Carambolan syftar på är alltså planerad föräldrarledighet. Sådan som du vet med dig att du kommer ta ut, vilket man garanterat gör efter bf. Om TS nu vill försöka jobba ända fram tills bf så kan hon göra det och bara ansöka om föräldrarledigt två månader innan bf. Om hon sedan får komplikationer som gör att hon trots allt inte kan jobba ända fram så kan hon bli sjukskriven och gå hem tidigare, eller om barnet kommer tidigare än bf så får hon också gå hem tidigare. Är du med?
    Ja det är ju så jag menar också. Ts har ju inte sagt att hon ska lägga in sin planerade ledighet utan att hon vill jobba så länge hon kan och undrar hur hon ska göra.
Svar på tråden När måste man bestämma hur långt in på graviditeten man ska jobba?