• DontPanic

Kan inte ta hand om sig själv

Hej

Jag har en nära vän som har stora problem med sin vardag. Hen har inga rutiner, äter dåligt/sällan, sover dåligt och somnar därför ofta mitt på dagen och sover till kvällen. Hen skjuter upp allt plugg tills det blir enorma mängder och får sen ångest av stressen och förvärrar sin vardag genom att ta ännu sämre hand om sig själv och bli helt passiv.

Jag är närmsta vännen i närheten och kan inte mer än försöka lyssna och peppa, har även försökt stötta till att söka hjälp och någon att prata med men hen hittar bara fel och märkliga ursäkter för att slippa det som med allt annat som inte "fungerar" i hens liv. Jag vet inte längre vad jag ska göra, blir orolig och vill bara ta hand om hen men måste ju ändå fokusera på mitt eget liv och mina egna studier och kan inte agera extra förälder åt ett annan vuxen.

Vad kan jag göra? Mår fruktansvärt dåligt för att hen bara mår sämre och att jag inte räcker till! Vill bara hjälpa orkar snart inte peppa mer för det verkar inte hjälpa ett dugg.

• Svar på tråden Kan inte ta hand om sig själv
  • Carambolan

Fråga om kompisen vill att du bokar en tid hos studenthälsan eller vårdcentralen. Ofta kan det där lilla steget "söka hjälp" kännas helt övermäktigt trots att det bara handlar om att lyfta luren och boka en tid.

• Anonym (dj)

Eftersom vännen är vuxen antar jag att den har t ex hyra o annat som måste betalas, på något sätt kommer ju pengar in? Hur klarar hen ev extrajobb o dylikt?

Tycker iaf du ska sluta lyssna o peppa (eftersom det inte hjälper), utan endast erbjuda dig följa med till psyk/vårdcentralen o inget mer. Allt annat är bara dränerande för dig.

• DontPanic

Pengar löser sig genom studiebidrag så det är inte det största problemet. 

Vill tro att det kommer bli bättre nu, det hjälpte åtminstone på min kompis att be hen söka hjälp, om inte för sin egen skull utan för att inte dra ner mig mer. Kanske låter som en egoistisk sak att säga men det fungerade.

Tänker att saker som städning, mat och tvätt kanske löser sig när hen får hjälp?
    Tack för era svar, det hjälper att få input utifrån när man inte vet var man ska ta vägen!

• John22

Personen ska nog först och främst ta tag i sina könsrelaterade problem. Att vara en hen kan inte vara roligt :(

• Anonym (dj)

Nu vet inte jag hur länge du har känt den här vännen, ålder, o hur den har fungerat tidigare med ev jobb o så. Och hur själva studierna går, klarar tentor osv.

Utan att dra för stora växlar på det så tänker jag lite på diagnosen ADD, skjuter upp o får ej saker gjorda bl a. Tycker det är bra att vara egoistisk, eftersom du verkar vara en person som väldigt gärna tar hand om andra människor.

Svar på tråden Kan inte ta hand om sig själv