• Anonym (Svåårt!)

Uppsättning vinterkläder förskolan

Hej!

Som förstagångsföräldrer tycker jag det är så svårt med ytterkläder för vintern på förskolan! Sonen börjar på måndag och jag har tänkt en uppsättning hemma och en på dagis så man slipper släpa.

Kan någon ge feedback på det jag tänkt...?

*overall eller jacka och thermosar - vilket är bäst?

*fodrade regnkläder/vanliga galonisar (vilket?)

*skalbyxor och jacka för milt och halvtorrt väder (äldre modell från pop köpt beggat)

*mössa man knäpper under hakan + extra tunnare

*vantar med dragkedja + extra

*fingervantar *2

*vinterskor superfit

*gummistövöar

*underställ i ull

*fleceoverall

*sockar

*extra innekläder

Är detta för mycket? För lite? Har jag missat något?

Tack :)

• Svar på tråden Uppsättning vinterkläder förskolan
  • Alvina

Yllesockor att ha ute i kallt väder, som då ska vara närmast huden. Overall tycker jag är bäst, eftersom snö eller kall luft inte kan tränga sig in, vilket det annars kanske kan göra med jacka och galonbyxor. När det är riktigt kallt ute brukar mitt barn har en fleecekrage, som man fäster med kardborrband runt halsen.

• Anonym (Svåårt!)
    Alvina skrev 2017-01-10 09:18:40 följande:

Yllesockor att ha ute i kallt väder, som då ska vara närmast huden. Overall tycker jag är bäst, eftersom snö eller kall luft inte kan tränga sig in, vilket det annars kanske kan göra med jacka och galonbyxor. När det är riktigt kallt ute brukar mitt barn har en fleecekrage, som man fäster med kardborrband runt halsen.

Just det, fleecekragen hade jag också skrivit med. Tack!

Vi har ingen galonoverall men vi har didrikssons fodrade som går hela vägen upp till axlarna där man fäster dem. Så det är som en "fleeceväst" högst upp. Ska man skicka med det fleecefodrade stället eller vanliga galonbyxor ifall de vill sätta byxorna på overallen? Tänker dock att overallen är vattentät (reima tec) ifall det är riktigt kallt men blött. Fy så många alternativ!! Haha
  • Anonym (Mama)

Jag tycker att du fått med dig mesta!
    Dock var min erfarenhet att personalen på förskolan inte hade tid eller möjlighet att göra någon vidare "analys" av väderläget innan man gick ut. Vilket jag har full respekt och förståelse för eftersom det inte bara är ett utan kanske 15-20 småttingar som ska kläs på. Men så var det för oss i alla fall.

Dvs även om du har tagit dit både overall, skalkläder + fleece samt regnställ och själv hade valt skalkläderna utifrån dagens väder så tog man ofta det som var närmast till hands eller som pedagogen själv tyckte passade bäst.
    Vilket ibland gjorde att sonen var dyngblöt av att ha lekt i regnet i fel kläder (enligt mig) eller så var han blöt av svett efter att ha varit för varmt klädd.
    Så vi försökte göra det så enkelt som möjligt.

När han var riktigt liten så var det viktigaste att han höll sig varm. Är man 1,5 år och det är vinter så år såna små inte så rörliga utan många stod mest still eller vaggade runt på gården. Bra vantar , skor och mössa viktigt så att man inte börjar frysa direkt.

Från ca 2-3 år och uppåt hade vi ofta fleecefodrat regnställ och så extra kläder att ha under (fleecetröja eller något i ull) som man kunde komplettera med när det var kallare. Det funkade ofta väldigt bra eftersom vi har mer väta än snö där vi bor. Och så rejäla stövlar och galonvantar givetvis.

• milli79

Fleeceoverall och ullunderställ låter onödigt. Hemma är det säkert bra men fröknarna kommer ju inte ta av och på ett underställ varje gång de går ut eller in och att ha på sig det hela dagen blir kanske varmt/smutsigt osv. Vi köpte ullunderställ till vårat första barn men har aldrig använt det på förskolan. 

Fodrade gummistövlar är toppen när det är slaskigt ute. Vi har köpt fodrade regnoveraller på ellos som varit riktigt bra men beror ju på var man bor hur mycket det används. 

• Aileen Allannah

Overall är absolut att föredra på små barn! Inte förrän framåt fyra-fem års ålder är det vits med tvådelat, enligt min erfarenhet. Overallen är lättare att ta på sig själv, och så långt som möjligt vill man eftersträva att barnen fixar det själva. Därför lämnar man också knytskorna hemma.

Fleecefodrat regnställ är bra på vårvintern och senhösten, men användningstiden är ganska kort. Jag har hellre skalkläder och fleeceunderställ. Möjligen ett ofodrat regnställ, men man kommer väldigt långt på skalkläder som man tar väl hand om (inte torktumla eller torka på hög värme, absolut inget sköljmedel och tvätta så sällan det går).

Jag undrar lite vad du ska ha fleeceoverallen till? För att sova ute i vagn är den jättebra, men annars fyller den ingen funktion på förskolan, om den inte ska tjänstgöra som underställ förstås.

Sen är det SJÄLVKLART att personalen kollar upp vad det är för väder och vilka kläder som krävs, det gör man också för att barnen ska kunna vara med och ta fram lämpliga kläder.

• Anonym (Mama)
    milli79 skrev 2017-01-10 09:47:06 följande:

Fodrade gummistövlar är toppen när det är slaskigt ute. Vi har köpt fodrade regnoveraller på ellos som varit riktigt bra men beror ju på var man bor hur mycket det används. 

Dem körde vi också med i flera säsonger, gick inte sönder och funkade jättebra!
  • Anonym (Svåårt!)
    milli79 skrev 2017-01-10 09:47:06 följande:

Fleeceoverall och ullunderställ låter onödigt. Hemma är det säkert bra men fröknarna kommer ju inte ta av och på ett underställ varje gång de går ut eller in och att ha på sig det hela dagen blir kanske varmt/smutsigt osv. Vi köpte ullunderställ till vårat första barn men har aldrig använt det på förskolan. 

De har faktiskt rekommenderat ullunderställ på vår förskola och fleece tänker jag är bra när de inte hinner byta till underställ. Sen vad de väljer är upp till fröknarna. Men håller lite med. Kan ju alltid ta hem fleecen om den inte blir använd :)
  • Anonym (Svåårt!)

Tack för input från alla. Känns ändå som att vi har tänkt ok så vi kör på det så kan jag ju alltid uppdatera under vängens gång. Är lite sugen på pops Skaloverall men känner att man ändå behöver jacka så då blir det ändå att man måste ha dubbelt. Så svårt att få till allt tyker jag.

• Anonym (Svåårt!)
    Anonym (Mama) skrev 2017-01-10 09:28:58 följande:

Jag tycker att du fått med dig mesta!

Dock var min erfarenhet att personalen på förskolan inte hade tid eller möjlighet att göra någon vidare "analys" av väderläget innan man gick ut. Vilket jag har full respekt och förståelse för eftersom det inte bara är ett utan kanske 15-20 småttingar som ska kläs på. Men så var det för oss i alla fall.

Dvs även om du har tagit dit både overall, skalkläder + fleece samt regnställ och själv hade valt skalkläderna utifrån dagens väder så tog man ofta det som var närmast till hands eller som pedagogen själv tyckte passade bäst.

Vilket ibland gjorde att sonen var dyngblöt av att ha lekt i regnet i fel kläder (enligt mig) eller så var han blöt av svett efter att ha varit för varmt klädd.

Så vi försökte göra det så enkelt som möjligt.

När han var riktigt liten så var det viktigaste att han höll sig varm. Är man 1,5 år och det är vinter så år såna små inte så rörliga utan många stod mest still eller vaggade runt på gården. Bra vantar , skor och mössa viktigt så att man inte börjar frysa direkt.

Från ca 2-3 år och uppåt hade vi ofta fleecefodrat regnställ och så extra kläder att ha under (fleecetröja eller något i ull) som man kunde komplettera med när det var kallare. Det funkade ofta väldigt bra eftersom vi har mer väta än snö där vi bor. Och så rejäla stövlar och galonvantar givetvis.

Smart att hänga kläder för dagen längst fram! Det ska jag verkligen komma ihåg. Kan tänka mig att det blir mycket för fröknarna som ska rodda med 10 barn liksom!

Sen tänker jag ta dit de enklaste kläderna. Mössa som inte kan tas av, vantar som är enkla att sätta på osv. Lättare att rodda hemma med ett barn.
  • Anonym (Svåårt!)
    Anonym (Mama) skrev 2017-01-10 11:24:56 följande:

Dem körde vi också med i flera säsonger, gick inte sönder och funkade jättebra!

Tycker fodrad regnoverall verkar så bra! Hittade en från dodriksson och en från Lindeberg som verkade toppen men vi fick tvådelat i present. Säkert också bra men smidigt med overall ändå.
  • LFF

Vår förskola gillar inte fingervantar, i synnerhet inte till de yngre barnen.

I övrigt har vi tvådelat till våra treåringar. Igår började vårterminen och vi tog med fodrade regnstället (Didrikssons) med fleecevästen på byxorna, termobyxor och täckjacka. Det de inte har på sig när de hämtas är kvar på förskolan till nästa dag. Till helgen ser vi till att termobyxor och täckjacka följer med hem. Polokrage, mössor och vantar har vi extra hemma.

• elyse

Låter jättebra. Se till att prova mössa och vantar hemma så att du vet att de sitter bra.

• Anonym (Svåårt!)
    LFF skrev 2017-01-10 16:19:47 följande:

Vår förskola gillar inte fingervantar, i synnerhet inte till de yngre barnen.

I övrigt har vi tvådelat till våra treåringar. Igår började vårterminen och vi tog med fodrade regnstället (Didrikssons) med fleecevästen på byxorna, termobyxor och täckjacka. Det de inte har på sig när de hämtas är kvar på förskolan till nästa dag. Till helgen ser vi till att termobyxor och täckjacka följer med hem. Polokrage, mössor och vantar har vi extra hemma.

Vi har såna tunna tummarnar med tjockare vantar över. Upptäckte i fjällen nu att de tjocka inte räcker när sonen är så stilla. Men med de tunna rumvantarna Funkar det fint :) har lyckats hitta riktigt töjbara vantar på Åhléns, så att tummen är lättare att få ner.
  • Anonym (Svåårt!)
    elyse skrev 2017-01-10 16:40:37 följande:

Låter jättebra. Se till att prova mössa och vantar hemma så att du vet att de sitter bra.

Toppen! Ja vi håller på att testa alla kläder. Något kan verka jättebra i affären men så funkar det inte när man är ute. Köpte finaste mini rodini mössan som sonen vägrar. Den drar han alltid av sig. Men vi har äntligen hittat två mössor som han inte kan ta av och accepterar efter ett tag.
  • Fru Ve

Jag har också erfarenhet av att fsk inte hjälper barnen att välja "rätt" kläder om det finns flera sorters att välja på (vet ej om det beror på tidsbrist eller varför). Skulle jag hänga dit både overall och galonkläder t.ex. skulle sonen lika gärna kunna gå ut i overallen då det är plaskblött. Så jag tar dit kläder dag för dag som är lämpligast för vädret. Däremot är det ju smart att ha flera uppsättningar kläder. Jag brukar ha en ny uppsättning och extrakläder som vi fått ärva eller jag köper begagnat. Detta om man glömmer kvar kläderna på fsk eller om något kommer bort/går sönder/blir jätteblött etc.

• Anonym (Svåårt!)

en fundering igen...

Hittade en Skaloverall på rean till en okej peng från reima. 10000 vattenpelare. funderar på att köpa den och ha på förskolan så har vi fodrad galon hemma? Vad tror ni? Bättre eller onödigt? Vad skulle förskolan föredra?

Svar på tråden Uppsättning vinterkläder förskolan