• Martinalejon

Gravid i v.7

Hej alla!
    Plussade igår och blev väldigt positivt överraskad.
    Det är första barnet, jag är 26 år, väger 50 kg och är 170 cm lång.

Vet inte vad jag ska förvänta mig, är inte påläst om detta då jag inte trodde att jag var gravid.

Mår illa och är yr nästan hela tiden. Jobbar 12 timmars pass på Volvo, och vet inte hur jag ska kunna jobba sånna långa pass när jag mår såhär.

Någon som är i samma sits som mig?

• Svar på tråden Gravid i v.7
  • Any80

Grattis! Det du beskriver låter normalt när man är gravid, är du mycket yr och illamående kan man faktist sjukskriva sig, lycka till :)

• Martinalejon
    Fia 28 skrev 2017-01-10 15:11:26 följande:

Seaband hjälpte mej mot det värsta av yrheten.

Vart köpte du sånt armband någonstans?
  • Martinalejon
    Any80 skrev 2017-01-10 15:01:52 följande:

Grattis! Det du beskriver låter normalt när man är gravid, är du mycket yr och illamående kan man faktist sjukskriva sig, lycka till :)

När borde man berätta för chefen senast att man är gravid? Jag tänkte vänta tills v.12.
  • missfoxy
    Martinalejon skrev 2017-01-10 15:52:35 följande:
    Dom finns på vanligt apotek. Prostafen (finns oxå på apoteket) har hjälpt mig vid illamående. Iallafall så pass mycket att jag kan äta normalt. :)
  • Any80

Många berättar v 12, men e du så pass illamående och kan inte jobba så kan du säga det redan nu, det bestämmer du själv, lyssna på din kropp och jobba inte om du mår så dåligt

• Sandica
    Martinalejon skrev 2017-01-10 15:53:38 följande:
    När borde man berätta för chefen senast att man är gravid? Jag tänkte vänta tills v.12.
    Stort grattis till dig!

Jag tänker att man inte behöver göra det förrän det kan börja synas :) (när du det är? nånstans runt fyra månader kanske?). Sen kommer nog min chef att få reda på det tidigare, om han inte redan gissat det >< och då är jag ändå bara i v8 nu..
  • barrstigen

Grattis! Det enda jag kan säga är att lyssna på kroppen! Ångrar lite nu i efterhand att man har inställningen att man bara ska stå ut med allting. Jag är i vecka 15 och har inte berättat för chefen. Ska göra det denna veckan då jag blivit sjukskriven för illamåendet. Min kropp är helt slutkörd, ätit som en 1åring i 1,5 månad och har nu fått ligga inne med dropp då jag vissa dagar inte får behålla varken mat eller dryck. Går på en kombination av primperan och lergigan comp (receptbelagda) och har nästan blivit människa igen. Har även problem med magkatarr så tar omeprazol för det. Läkaren tyckte jag kunde jobba men höll inte riktigt med där.

För mig har inte de postafen gjort någon skillnad. Prova dem men vänta inte för länge med att kontakta barnmorskan om de inte hjälper! Lycka till och grattis igen :)

• Anonym SE
    Martinalejon skrev 2017-01-10 15:53:38 följande:
    Jag väntade till v18 =)
    Ser ingen anledning till att berätta tidigt om det inte är så att man är så dålig att man inte kan jobba.

Jag mådde riktigt pyton dom första 12 veckorna men sen minskade illamåendet.
  • Fia 28
    Martinalejon skrev 2017-01-10 15:52:35 följande:

Jag tog från billigaste stället jag hittade på nätet. Jag berättade om graviditeten för chefen redan i v 7, för jag mådde så illa och spydde dagligen. Jobbade hemifrån tills det gick över.
  • Martinalejon
    barrstigen skrev 2017-01-10 16:34:45 följande:

Grattis! Det enda jag kan säga är att lyssna på kroppen! Ångrar lite nu i efterhand att man har inställningen att man bara ska stå ut med allting. Jag är i vecka 15 och har inte berättat för chefen. Ska göra det denna veckan då jag blivit sjukskriven för illamåendet. Min kropp är helt slutkörd, ätit som en 1åring i 1,5 månad och har nu fått ligga inne med dropp då jag vissa dagar inte får behålla varken mat eller dryck. Går på en kombination av primperan och lergigan comp (receptbelagda) och har nästan blivit människa igen. Har även problem med magkatarr så tar omeprazol för det. Läkaren tyckte jag kunde jobba men höll inte riktigt med där.

För mig har inte de postafen gjort någon skillnad. Prova dem men vänta inte för länge med att kontakta barnmorskan om de inte hjälper! Lycka till och grattis igen :)

Tack för svar! Vad jobbigt det låter :(
    Har varit på Apoteket nu och inhandlat det nödvändigaste.
    Får se när jag berättar för chefen, allt beror på hur jag mår
Svar på tråden Gravid i v.7